Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Belasting & Coronasteun terugbetalen: alles wat je moet weten over regelingen als NOW, Tozo & TVL

Coronasteun terugbetalen, zoals NOW: 60% krijgt ermee te maken. Want bijna de helft van de bedrijven gebruikt de steunmaatregelen. Bovendien hebben ondernemers een belastingschuld van €16 miljard. En moet je deze belasting terugbetalen vanaf 1 oktober 2022. Ook heft de Belastingdienst uitstel van betaling vanaf 1 juli op.

De steunmaatregelen zijn weer verlengd. Tegelijkertijd komt het einde van de lockdown toch echt in zicht en kunnen bedrijven opstarten & opschalen. Maar daardoor komt ook het terugbetalen van Coronasteun dichterbij. En worden Coronaschulden zichtbaar. Terwijl inkomsten & buffers van het MKB & ZZP tot een minimum zijn beperkt. Lees hier welke belasting & coronasteun je moet terugbetalen. En hoe factoring daarbij kan helpen! Want verkoop je je facturen aan een factormaatschappij als Svea? Dan krijg je ze direct betaald. En heb je meteen geld in kas voor het voldoen van jouw financiële verplichtingen. Zodat je kunt blijven ondernemen, ook na de lockdown.

Wanneer moet ik coronasteun terugbetalen?

De loonsteun van de overheid is een voorschot. Is je omzetverlies en/of loonsom uiteindelijk minder groot dan waar je bij de subsidieverstrekking vanuit ging? Dan moet je de Coronasteun terugbetalen. Betreft de coronasteunmaatregel een lening? Dan moet je die ook terugbetalen. Geef je bewust verkeerde informatie door? Dan betaal je daarbovenop mogelijk een boete.

Goed om te weten: het kan ook andersom. Is het omzetverlies en/of de loonsom groter dan doorgegeven? Dan heb je juist recht op aanvullende subsidie!

Lees snel verder en ontdek per regeling in welke situatie je (een deel van) het coronapakket moet terugbetalen.

Welke coronasteun moet terugbetaald worden?

Wij zetten de belangrijkste Corona steunmaatregelen voor je op een rij. Lees zelf per Coronasteunmaatregel in welke situatie, wanneer en hoeveel je moet terugbetalen.

NOW: Wanneer moet ik NOW terugbetalen?

Met de NOW-regeling krijg je als bedrijf een deel van de loonkosten vergoed bij ten minste 20% verwacht omzetverlies. Relatief vaak moeten ondernemers NOW terugbetalen, doordat het omzetverlies minder groot is dan verwacht. En/of de loonsom lager is dan voorspeld bij de subsidieverstrekking, bijvoorbeeld door contractopzegging, ontslag of pensionering. Het UWV kijkt namelijk hoeveel loon er maandelijks is betaald tijdens de lockdown. Vervolgens vergelijkt zij dit met het loon van januari 2020. Voor elke euro dat er minder loon is betaald, moet je uiteindelijk 80-90 cent NOW terugbetalen.

Let op: maak je ook gebruik van de TVL? Dan loop je het risico dat je de NOW-subsidie (deels) moet terugbetalen. Maar goed om te weten: de TVL telt vanaf NOW 3 (oktober 2020) niet meer mee als omzet voor de NOW.

Inschatting maken van jouw situatie? Gebruik rekenhulp!
Gebruik rekenhulp om jouw situatie in te schatten! Met www.rekenhulpomzetverlies.nl bereken je het percentage van omzetverlies over 3 maanden. Met www.simulatienow.nl bereken je hoe hoog jouw NOW-uitkering wordt en welk bedrag je uiteindelijk moet terugbetalen of extra ontvangt.

Betalingsregeling NOW terugbetalen
Je moet zelf een definitieve berekening van de NOW aanvragen. Dit kan voor NOW1 tot 1 november 2021, voor NOW2 tot 6 januari 2022, voor NOW3 tot 27 juni 2022 en voor NOW4 & 5 tot 24 oktober 2022. Vervolgens geeft het UWV jou een definitieve berekening voor de tegemoetkoming. Heb je te veel NOW-voorschot ontvangen en moet je dus terugbetalen? Dan kan je hier alvast een betalingsregeling afspreken voor NOW1 en hier voor NOW2. Je kunt daarbij kiezen uit een betalingsregeling om de NOW-regeling terug te betalen met een maximum van 36 maanden. De andere periodes volgen nog.

TOZO: Wanneer moet ik de TOZO terugbetalen?

Wat is de betalingsregeling van de Belastingdienst bij aflossing?

Dit artikel wordt u aangeboden door