Belangrijk voor de veiligheid: het VCA certificaat

Laatst bijgewerkt: 02-02-2024 10:41:06

Persbericht - In een werkomgeving bestaat altijd een risico op ongelukken en letsel.

Steeds meer bedrijven eisen daarom dat werknemers en leidinggevenden over de juiste papieren beschikken, die helpen om de veiligheid en gezondheid op de werkplek te vergroten. Met een VCA certificaat laat je zien dat je weet hoe je veilig moet werken. We vertellen hier meer over welke VCA opleidingen er zijn en hoe je snel je certificaat behaalt.

Waar staat VCA voor en welke VCA opleiding heb je nodig?

De afkorting VCA staat voor Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers. Een werknemer of leidinggevende die VCA-gediplomeerd is, weet hoe je veilig, gezond en met respect voor het milieu werkt. Het VCA-programma  is bedoeld voor bedrijven met mensen die werken in risicovolle branches en omgevingen. Denk aan de bouw, petrochemie, maar ook aan de groenvoorziening, schildersbranche en transportsector. VGMbox heeft diverse cursussen voor het behalen van een VCA certificaat, waaronder:

• het diploma Basisveiligheid (B-VCA) voor de uitvoerende medewerkers van een aannemer
  • het diploma Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) voor leidinggevenden en zzp’ers die als onderaannemer werken

Een goede VCA training kiezen

Voor het behalen van een erkend VCA diploma volg je eerst  een VCA training . Met de audiovisuele cursussen van VGMbox leer je op een prettige manier voor het behalen van  je diploma. Het is mogelijk om een klassikale cursusdag of een online training te volgen. De online cursus volg je op een tijd en plek die jou uitkomen. De trainingen hebben de volgende voordelen:

• Je leert via aansprekend filmmateriaal dat gericht is op de praktijk.
  • De cursussen zijn up-to-date en voldoen aan de actuele  wetten en regels.
  • De klassikale cursussen zijn te volgen meer dan dertig locaties in Nederland.
  • De cursussen zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels en 5 andere talen.
  • Voor een goede voorbereiding op het echte examen doe je eerst een proefexamen.

Wat leer je met de VCA Basis cursus?

De VCA Basis cursus is vergelijkbaar met een mbo-niveau 1 en gaat over vier onderwerpen. Ten eerste kom je meer te weten over de juiste voorbereiding van je werk. Zo leer je welke regelgeving belangrijk is en hoe het zit met inspecties en preventie. Het tweede onderwerp gaat over het veilig uitvoeren van je werkzaamheden en behandelt bijvoorbeeld de persoonlijke beschermingsmiddelen en specifieke omstandigheden. Het derde onderdeel omvat de mogelijke gevaren, zoals gevaarlijke stoffen en brand. Het vierde deel leert je hoe te handelen bij een ongeval of noodsituatie.

Wil je een VCA cursus in je eigen tempo volgen? Dan is een online VCA cursus een goede keuze. Je volgt zelfstandig de cursus – die ook een voorleesfunctie heeft – via je computer, tablet of smartphone.. Wie liever met anderen leert, volgt een cursus in de klas met een trainer. Aan het eind van de dag maak je een prefexamen en vervolgens ga je op voor  het officiële examen.

Hoe behaal je het VCA VOL certificaat voor leidinggevenden en zzp’ers?

Het VCA VOL-certificaat is het bewijs dat je de kennis hebt om gezond en veilig te werken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de collega’s waaraan je leiding geeft. De cursus is vergelijkbaar met een mbo-niveau 3. De leerstof volg je vanuit het gezichtspunt van een leidinggevende. Na de cursus ben je een volwaardig aanspreekpunt voor personeel en opdrachtgevers. Wie de onderwerpen, zoals het herkennen en voorkomen van gevaarlijke situaties en hoe te handelen bij incidenten, goed beheerst, boekt alleen het examen.

Cursisten die de hele leerstof willen doorlopen, doen dit klassikaal of in hun eigen tempo online. Voor de klassikale lesdag volg je eerst zelf een voorbereidende online module over VCA VOL, vervolgens volg je de cursus klassikaal met aansluitend examen. De cursus met examen is beschikbaar in meerdere talen.

VCA diploma: gevraagd in veel branches

Met name bij werk in de bouw, in fabrieken en aan installaties is bewust omgaan met veiligheid van belang. Maar ook in andere sectoren met risicovolle werksituaties is een VCA-diploma vaak verplicht voor werknemers. Een voorbeeld is de beveiligingssector, waar opdrachten voor bedrijven makkelijker te verkrijgen zijn met een VCA-certificering en gediplomeerde medewerkers. Ook bij schoonmaakwerkzaamheden en schoonmaak in de chemische sector nemen de eisen op het gebied van veiligheid toe.

Een werkgever moet de veiligheid tijdens de werkzaamheden kunnen garanderen. Daarom zijn er steeds meer aannemers, opdrachtgevers en werkgevers die eisen dat het personeel in het bezit zijn van een VCA-diploma . Zo is een VCA diploma ook voor werknemers in de elektrotechnische branche vaak gebruikelijk. Werknemers werken hier met elektriciteit en hebben te maken met risico op een brand, elektrische schok of ernstig ongeval.

VCA cursus online, klassikaal of op je bedrijf

Of je nu een algemeen beroep hebt of een specifieke achtergrond, zoals chauffeur of medewerker groenvoorziening, je wil de VCA-training volgen dat het beste bij je past. Met de VCA-keuzetool bepaal je snel welke cursus matcht en of je deze online of klassikaal gaat volgen. Wie alle kennis al in huis heeft, boekt alleen het examen.

Een cursus op maat voor een groep cursisten is mogelijk met een VCA InCompany training op locatie. De training vindt dan plaats op je bedrijf. Zoek je een cursus Veiligheid voor Intercedenten en Leidinggevenden in de uitzendsector? Dan is het mogelijk om een VIL-VCU certificaat te behalen.

Tijdens en na het examen

Tijdens de examens B-VCA en VOL-VCA beantwoord je meerkeuzevragen en vragen waarbij je begrippen aan elkaar koppelt. Daarnaast krijg je ook vragen over de toepassing van je kennis in de praktijk. Na het examen zie je of je geslaagd bent of niet. Na circa een week staan je gegevens in het Centraal Diploma Register. Een VCA-persoonscertificering is 10 jaar geldig.

Hoog slagingspercentage

Kennis over veilig werken en het halen van VCA certificaten wordt steeds meer de norm. VGMbox biedt VCA-trainingen met duidelijke videobeelden, die voor veel deelnemers beter werken dan een boek. Daarom slaagt 93% van de cursisten in één keer voor het certificaat. Bovendien worden de cursussen aangepast als de wetgeving verandert. Meld je aan voor een passende VCA-cursus en het examen!