Apple brengt Tap to Pay naar Nederland

Laatst bijgewerkt: 17-09-2023 18:00:05

Persbericht -

22 augustus 2023 was het dan eindelijk zover. Apple bracht de functie ‘Tap to Pay’ eindelijk naar Nederland.  Tap to Pay van Apple verwijst naar de functionaliteit binnen Apple Pay waarmee gebruikers betalingen kunnen doen door simpelweg hun Apple-apparaat (zoals iPhone, Apple Watch, iPad of Mac) dicht bij een compatibele betaalterminal te houden. Hiermee kunnen ze fysieke creditcards of contant geld vermijden en betalingen uitvoeren met behulp van digitale informatie op hun apparaat.

Wat is de techniek achter Tap to Pay?

Tap to Pay maakt gebruik van NFC (Near Field Communication) technologie om draadloos te communiceren met de betaalterminal. Wanneer je Tap to Pay gebruikt met Apple Pay, wordt er een versleutelde transactiecode gegenereerd die naar de betaalterminal wordt gestuurd. Dit zorgt voor een veilige en snelle manier om betalingen te verwerken zonder fysieke kaarten te hoeven overhandigen.

Hoe stel ik Tap to Pay in?

Het proces om Tap to Pay te gebruiken met Apple Pay is meestal eenvoudig:

1. Voeg je kaarten toe: Voeg de kaarten die je wilt gebruiken voor betalingen toe aan de Wallet-app op je Apple-apparaat. Dit kunnen creditcards, betaalpassen en zelfs klantenkaarten zijn.
  2. Open de Wallet-app: Open de Wallet-app op je apparaat. Hier zie je een overzicht van de kaarten die je hebt toegevoegd.
  3. Selecteer een kaart: Kies de kaart die je wilt gebruiken voor de betaling.
  4. Houd je apparaat bij de betaalterminal: Plaats het achterste deel van je apparaat (bijvoorbeeld de bovenkant van je iPhone) dicht bij de NFC-betaalterminal. Het scherm van je apparaat kan je kaartgegevens en eventuele aanvullende informatie weergeven.
  5. Verifieer je identiteit (indien nodig): Afhankelijk van je apparaat en instellingen, kan je worden gevraagd om je identiteit te verifiëren met behulp van Touch ID, Face ID of je toegangscode.
  6. Voltooi de transactie: Zodra de betaling is geautoriseerd, ontvang je een melding op je apparaat dat de transactie is voltooid.

Tap to Pay met Apple Pay biedt het voordeel van snelheid en gemak bij het voltooien van betalingen, en het zorgt ook voor extra beveiliging door het gebruik van unieke transactiecodes en beveiligingsfuncties van Apple-apparaten.

Tap to Pay gebruiken maar geen iPhone?

Om gebruik te kunnen maken van Tap to Pay heb je een iPhone nodig. Op dit moment is Tap to Pay van Apple op de iPhone XS en nieuwer te gebruiken. Met een refurbished iPhone heb je voor een relatief voordelig bedrag een smartphone met Tap to Pay erop in handen. Daarnaast bieden refurbished partijen met een gedegen keurmerk ook voldoende garantie én gratis nieuwe laad accessoires.