5 trends voor relatiegeschenken in 2023

Laatst bijgewerkt: 28-01-2023 13:00:10

Persbericht - Opvallen als ondernemer met trendy relatiegeschenken? Met deze 5 ideeën gaat dat zeker lukken.

Het aantal bedrijven in Nederland blijft maar groeien, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Dat betekent dat er meer concurrentie te vinden is binnen vrijwel alle branches in ons land. Wil je als ondernemer blijven opvallen voor (potentiële) klanten dan moet je actief stappen ondernemen.

Het is bijvoorbeeld aan te raden om te investeren in relatiegeschenken, zoals een tas bedrukken of het geven van een duurzaam cadeau. Nu vraag je je misschien af wat je zoal kunt geven. In dit artikel bespreken we 5 actuele trends voor relatiegeschenken in 2023 met je.

1. Duurzaamheid is van groot belang bij geschenken

Wat in ieder geval heel goed past bij de huidige samenleving is alles dat te maken heeft met duurzaamheid. Het is dan ook niet zo gek dat we dat ook terugzien in het thema voor relatiegeschenken anno 2023. Met een duurzaam cadeau zit je eigenlijk altijd goed. Denk aan relatiegeschenken die duurzaam zijn vervaardigd, maar ook aan items waar de ontvanger lang gebruik van kan maken omdat ze zo stevig zijn of lang mee kunnen gaan.

Hoe leuk is het bijvoorbeeld om te gaan voor een mooie linnen of juten tas bedrukken met een hip ontwerp en je bedrijfslogo? Of ga voor handige mokken of bekers die je kunt bedrukken. Vanaf 2024 is het namelijk verboden om op de werkvloer nog gebruik te maken van wegwerpplastic; op kantoor moeten ze worden vervangen met afwasbare mokken en bekers. Een perfect duurzaam cadeau dus.

2. Geschenk om thuiswerkplek comfortabel te maken

Wat we daarnaast veel zien, is dat veel bedrijven nog steeds (deels) vanuit huis werken. Uit divers onderzoek blijkt dat thuiswerken een blijvertje is. Des te meer reden om daarop in te springen wanneer je op zoek bent naar een passend cadeau voor zakelijke relaties en werknemers. Er zijn namelijk genoeg producten die heel handig zijn voor op de thuiswerkplek.

Denk bijvoorbeeld aan een draadloze oplader voor smartphones die je op je bureau kunt leggen. Of ga voor een bluetooth koptelefoon met een noise cancelling functie. Daarmee kan de ontvanger ongestoord deelnemen aan videocalls en belangrijke zakelijke telefoontjes zonder last te hebben van externe geluiden.

3. Focus op gezondheid met healthy relatiegeschenk

Een trend die we ook niet over het hoofd mogen zien, is de focus op een gezonde lifestyle. De meeste mensen in Nederland zijn bezig met meer bewegen en gezonder eten. Hoewel dat niet altijd lukt, kun je als werknemer of zakelijke partner hier wel een handje bij helpen door een healthy relatiegeschenk te geven. Ook dat kan van alles zijn.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan een overheerlijk pakket met biologische producten vol vitaminen en mineralen. Wat we ook vaak zien, zijn bedrukte waterflessen bijvoorbeeld met het bedrijfslogo of met bedrijfsgegevens. Maar: gezondheid gaat verder dan dat. Denk ook aan de geestelijke gezondheid door een lekker verzorgingspakket te geven of door voor een massagebon te gaan.

4. Motiveer je medewerkers met een relatiegeschenk

Net als gezondheid is het motiveren van medewerkers een interessant onderwerp voor managers en ondernemers. Ook dat kun je door middel van relatiegeschenken op een ludieke wijze doen. Je medewerkers motiveren is belangrijk voor de groei van je bedrijf. Door dat op een leuke manier te doen, creëer je een prettige basis waar ruimte is voor die groei.

Het leukst is om voor een relatiegeschenk te gaan waarbij er wat wordt ondernomen om de team spirit te verbeteren. Denk aan een workshop, zoals een kookles waarbij je persoonlijke kookspullen kunt laten bedrukken met je bedrijfslogo. Hoe leuk is een schort of een paar pannenlappen met je eigen logo erop? Een escape room of een ander dagje uit is eveneens een goede tip.

5. Denk ook aan employer branding voor beter merk

Het geven van een relatiegeschenk doe je voornamelijk om de band met (potentiële) klanten te versterken én te behouden. Maar: er is nog een grote reden om te beginnen met het geven van dergelijke geschenken. Het is dé manier om de naamsbekendheid van je merk of bedrijf te vergroten. Met persoonlijke relatiegeschenken waarop je bedrijfslogo of bedrijfsgegevens zijn gedrukt, maak je op een relatief gemakkelijke manier reclame voor je organisatie.

Een sterk werkgeversmerk is hierbij van groot belang; het laten zien waarom jouw onderneming nou zoveel ‘beter’ of ‘leuker’ is dan die van de concurrent. Door actief tijd en energie te steken in employer branding zorg je voor een betere werkomgeving waar medewerkers graag blijven werken. Dat doe je onder andere met diverse relatiegeschenken maar ook andere vormen van teambuilding en trainingen. Het voornaamste doel bij employer branding is om in gesprek te gaan met je werknemers om zo te weten wat zij willen binnen een bedrijf.