In 5 stappen naar bevlogenheid op de werkvloer!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:21:36

Persbericht - Succesvolle bedrijven scoren aantoonbaar beter op bevlogenheid. Bevlogen medewerkers zijn flexibeler, hebben meer plezier, werken harder en zijn ook nog eens klantgerichter. Nice! Niet zo gek dus dat bedrijven op zoek zijn naar manieren om bevlogenheid te laten toenemen. Hieronder lees je 5 eenvoudige stappen om te komen tot minder werkstress en meer bevlogenheid.

Bevlogenheid in 5 stappen
5 stappen die je zelf kunt nemen op weg naar meer bevlogenheid! Je kunt de stappen overigens ook samen met je team doorlopen. Wil je eerst nog even teruglezen wat bevlogenheid ook alweer is en hoe het ontstaat binnen een bedrijf? Klik dan hier!

Stap 1. Vertragen om te kunnen versnellen!
Soms moet je eerst vertragen voordat je kunt versnellen. Stop dus even met ‘rennen’, vertraag je tempo. Plan vandaag nog een rustig moment in om je weer goed bewust te worden van hetgeen je dagelijks doet en vraag jezelf af in hoeverre je dit energie kost of oplevert. Daag jezelf echt even uit op deze vraag.

Stap 2. Focus op waar het voor jou om draait!
Jouw purpose bepaalt je koers! Denk daarom vandaag na over de vraag: Waar gaat het je écht om? Wellicht helpt het je om deze vraag gewoon even hardop als volgt voor jezelf uit te spreken en te beantwoorden: ‘Als mensen mij echt zouden kennen, dan zouden ze weten dat het voor mij allemaal écht draait om ….’. Denk ook na waarom het jou juist dáár om draait? Wat levert het jou, de mensen om je heen, de wereld op? Wat zou je kunnen doen om hier dagelijks meer focus op te kunnen aanbrengen?

Stap 3. Hebt plezier!
Oké, in stap 2 hebt je bedacht waar het jou om draait! Stap 3 gaat over de vraag ‘Wat kun je goed én doe je graag waarmee je kunt bijdragen aan hetgeen je in stap 2 hebt benoemd. Anders gezegd; wat geeft je energie en waar wordt je om gewaardeerd? Tip: Vraag ook eens aan de mensen om je heen waar je goed in bent en waar je ogen van gaan glimmen. Zorg voor plezier in alles wat je doet! Plezier geeft energie, relativeert en werkt enthousiasmerend op de mensen in je omgeving.

Stap 4. Stel een doel!
Cool, je weet nu dus waar het voor jou om draait en hoe je hier met focus en plezier invulling aan kunt geven. Er zijn weinig dingen die meer energie geven dan te ervaren dat je met je inzet ‘er toe doet’ en dat je zelf hebt bijgedragen aan datgene dat voor jou belangrijk is! Bepaal daarom vandaag nog een korte termijn doel dat je graag wilt realiseren en bedenk hoe je je zou merken/weten dat je je doel hebt behaald. Wat is er dan anders, meer, minder? Wat zou het behalen van dit doel jou en anderen opleveren?

Stap 5. Challenge jezelf om daadwerkelijk het verschil te maken!
Oké, en nu actie! Immers, als je andere resultaten wilt zal je andere dingen, of dingen anders, moeten doen. Daag jezelf dus uit om kleine dingen in je dagelijkse routine te veranderen. Doe dit met focus op waar het jou om draait, doe het met plezier en geniet van het resultaat! Tip: Deel je focus en je persoonlijke uitdaging hierin ook met anderen en vraag hen om je hierin te ondersteunen.

Op naar meer focus, plezier en resultaat! Succes!

Meer weten over het meetbaar laten toenemen van bevlogenheid en resultaat binnen jouw bedrijf? Neem dan nu contact met ons via [email protected].