4 Tips voor effectieve werving in een krappe arbeidsmarkt

Laatst bijgewerkt: 26-02-2024 10:52:39

Persbericht -

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het vinden van geschikte medewerkers een serieuze opgave. In dit artikel delen we vier waardevolle tips om nieuw personeel aan te trekken.

1. Optimaal gebruik van je netwerk

Maak gebruik van zowel je professionele als persoonlijke netwerk. Laat je contacten weten dat je op zoek bent naar nieuwe teamleden. Raadpleeg oude collega’s, zakelijke relaties, medewerkers, oud-studiegenoten, familie en vrienden om te achterhalen of zij geschikte kandidaten kennen. Vergeet niet hen te vragen om de vacature op social media te delen.

1. Focus op 50-plussers

Steeds meer bedrijven richten zich bewust op werknemers van 50 jaar en ouder. Niet alleen vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook vanwege de voordelen die deze ervaren kandidaten met zich meebrengen. Werknemers ouder dan 50 hebben vaak volop werkervaring, tonen loyaliteit en wisselen minder vaak van baan.

1. Gebruik lokale vacaturesites

Tijdens de zoektocht naar geschikte medewerkers zijn vacaturebanken van onschatbare waarde. Naast de bekende landelijke sites zijn er vaak ook lokale of regionale vacaturesites beschikbaar. Maak gebruik van deze sites en benadruk de voordelen voor potentiële werknemers om bij een lokaal bedrijf te werken. Zoals minder reistijd, minder verkeersdrukte, de mogelijkheid om met de fiets naar het werk te gaan en meer tijd voor familie en vrienden.

1. Investeer in een professionele tekstschrijver

Wanneer jouw vacature eindelijk de aandacht trekt, is het cruciaal dat potentiële kandidaten ook daadwerkelijk willen solliciteren. Zorg voor een overtuigende en uitnodigende vacaturetekst die zich onderscheidt van de concurrentie en de juiste kandidaten aanspreekt. Het schrijven van een effectieve vacaturetekst is het eerste contactmoment met een potentiële kandidaat. Overweeg daarom de hulp van een professionele tekstschrijver om een goede vacaturetekst te schrijven.