3 manieren om relatiegeschenken in te zetten als marketingtool

Laatst bijgewerkt: 31-08-2021 12:49:13

Persbericht - Google eens op ‘relatiegeschenken’ en je vindt tientallen, zo niet honderden aanbieders van relatiegeschenken. Niet gek, want relatiegeschenken kunnen een...

1.      Promotionele acties

Relatiegeschenken zijn bij uitstek geschikt om in te zetten als promotionele actie. Het levert merkherkenning op en verhoogt zo ook de naamsbekendheid. Uit onderzoek blijkt dat consumenten mogelijk van merk willen switchen als ze van de concurrent een geschenk ontvangen. Hierbij is het heel belangrijk dat het geschenk aansluit bij wat jij doet als bedrijf. Een fietsenmaker kan bijvoorbeeld zadelhoezen uitdelen met zijn logo erop. Als jij een keer bij je fiets aankomt en je merkt dat je band lek is, zal je meteen herinnerd worden aan het logo van de fietsenmaker op de zadelhoes die je zo vaak hebt gezien. Deze fietsenmaker is meteen Top-Of-Mind, oftewel het eerste wat in je opkomt als je denkt aan een fietsenmaker. En waarschijnlijk dus de eerste bij wie je je fiets zou laten repareren.

Het inzetten van originele relatiegeschenken als promotie items is ook nog eens kostenefficiënt. Veel promotionele artikelen zijn namelijk producten die de consument dagelijks gebruikt. Zo wordt de ontvanger dus vaak aan het merk in aanraking gebracht en komen hierdoor de kosten per vertoning laag uit.

2.      Klantbinding

Relatiegeschenken zijn niet alleen geschikt om bekend te worden bij potentiële nieuwe klanten,  ze zijn namelijk ook geschikt om de huidige klanten tevreden te houden. Een klant die elke maand of elk jaar een bestelling plaats, is een belangrijke partner en levert veel geld voor het bedrijf op. We hoeven je dan ook niet te vertellen dat het zeer belangrijk is om zo’n klant binnenboord te houden. Met een cadeau kan je laten zien dat je de samenwerking waardeert en blij bent met deze partij als klant.

3.      Koppelen aan thema(dag)

Een derde manier om relatiegeschenken in te zetten als marketingtool is om deze te koppelen aan een bepaald thema of themadag. Dit kan natuurlijk voor Pasen of sinterklaas zijn, maar ook voor een minder bekende dag als de Internationale Bellenblaasdag. Laat hiervoor bijvoorbeeld flesjes bellenblaas bedrukken met jouw logo erop, deel ze uit en probeer het wereldrecord bellenblazen te verbreken. Waarschijnlijk levert dit je aardig wat gratis PR op. Daarnaast zal jouw merk in de hoofden van de consument gekoppeld worden aan de Internationale Bellenblaasdag. Elke keer als ze bellenblaas zien, zullen ze aan jouw merk denken. Win-win!