Als tiener was Daniël Siahaya al gefascineerd door technologie. ‘Toen internet net opkwam, kocht mijn vader een tijdelijk abonnement bij World Online via Dixons’, lacht hij. ‘Je kreeg een doosje met een CD-rom, username en wachtwoord voor 24 gulden. Daar kreeg je 24 uur internet mee.’
Toen de internetbundel op was, ging de jonge Siahaya op onderzoek uit. ‘Ik ben IP-adresranges gaan scannen in Nederland en vond open PC’s met usernames en wachtwoorden. Ik had een heel lijstje met internetabonnementen, waardoor ik kon blijven browsen. Het leerde me dat technologie vol mogelijkheden zit en er altijd alternatieve paden zijn om problemen op te lossen. En waarom zou ik mezelf beperken tot wat men zegt dat mogelijk is? Waarom altijd de bewandelde paden volgen?’
Van frustratie naar vernieuwing
Na jaren als consultant bij een reeks grote bedrijven, waar hij zich moest aanpassen aan wat hij de ‘blauwepakkencultuur’ noemt, besloot Siahaya zijn eigen weg te gaan. De aanleiding was niet alleen positief. ‘Het is uit frustratie ontstaan’, stelt hij. ‘Bij veel bedrijven waar ik werkte, begreep ik bepaalde keuzes gewoon niet.’
‘Ik was jong en zat tegenover mannen die verbaal sterker waren dan ik. Als ik problemen zag aankomen, durfde ik er niet op te acteren. Vaak kwam het wel uit zoals ik had voorspeld, en moest ik het alsnog zelf oplossen. Zo naaide ik mezelf eigenlijk twee keer.’
Af en toe ook irritante vragen stellen
Die ervaring motiveerde hem om het anders te doen met zijn bedrijf: high-end techconsultants HeadFWD. ‘Ik heb eigenlijk al mijn frustraties omgezet om dezelfde problemen te voorkomen die ík ondervond’, zegt Siahaya. ‘We geven met HeadFWD technisch talent de tools én het mandaat om het verschil te maken. Met die kernovertuiging helpen we organisaties naar een hoger niveau.’
Het bedrijf werkt nu voor een breed scala aan organisaties: Bol.com, KLM, Schiphol, Booking, Rabobank, ING en Deloitte. ‘We maken het onderscheid doordat we mensen leveren die niet alleen technisch heel goed zijn, maar ook de business snappen. We durven ook irritante vragen te stellen, waardoor we organisaties aan het denken zetten.’
Nee kunnen zeggen
‘Als ik er niet in geloof, wil ik nee kunnen zeggen’, zegt Siahaya. Die stellige houding bewees al snel zijn waarde. Bij zijn eerste opdracht als zelfstandige werd hem gevraagd een startup te bouwen. ‘Het moest goedkoper, dus bood ik aan het voor nog net niet de helft te doen, met minder functionaliteiten. Toen de klant voor een partij koos die het voor een kwart van mijn prijs wilde doen, weigerde ik mee te dingen.’
Uiteindelijk bleek dat gezien de haalbaarheid van het project, een slimme keus. ‘Later hoorde ik dat het project gestrand was’, vertelt Siahaya. ‘Voor mij persoonlijk was dit een belangrijk moment: het bevestigde dat ik een goede kijk had op de potentie én omvang van een project. Door nee te zeggen helpen we klanten soms beter, terwijl dat in eerste instantie voor hen niet altijd zo aanvoelt.’
‘Ook afgelopen jaar heb ik een grote klant moeten teleurstellen dat de wij de opdracht niet konden aannemen, omdat de technische basis onvoldoende was om op door te bouwen. Zulke gesprekken zijn niet leuk — en soms pijnlijk — maar wel de juiste.’
Groei door authenticiteit
HeadFWD’s aanpak van personeelsontwikkeling is even onconventioneel als effectief. ‘Als je ons personeel zou vragen, zeggen ze waarschijnlijk dat ik meer potentie in hen zie dan ze zelf zien’, zegt Siahaya. ‘Maar ik zeg in sollicitaties ook: ik ga een hoop irritante vragen stellen. Als je je daarvoor kwetsbaar durft op te stellen, dan kun je groeien.’
Siahaya daagt zijn mensen bewust uit om uit hun comfortzone te stappen. ‘Je hebt altijd dingen waar je van wegloopt, maar juist dáár ligt de groei. Als iemand zegt dat ze een andere klus willen, vraag ik: is het probleem dan opgelost? Vaak willen mensen weglopen omdat iets moeilijk is. Maar misschien moet je juist blijven en een andere manier vinden om met die situatie om te gaan.’
Cultuur als differentiator
Het hoofdkantoor van HeadFWD in B. Amsterdam weerspiegelt Siahaya’s visie op bedrijfscultuur. ‘We zijn hier begonnen toen B. Amsterdam net in de kinderschoenen stond’, zegt hij. ‘We zijn vijf keer verhuisd binnen het complex, wat wel wat zegt over de flexibiliteit.’
‘De locatie past ook bij onze visie op werkcultuur’, voegt Siahaya toe. ‘Tien jaar geleden werden developers bij wijze van spreken in een hokje geflikkerd. Wij kozen bewust voor deze creatieve omgeving. Als developers hier binnenwandelen, voelen ze de energie van een creatieve omgeving.’
Navigeren door snelle verandering
De tech-sector staat voor ongekende uitdagingen, met name door de opkomst van AI. Siahaya ziet het vooral als een kans. ‘We gaan naar een wereld waarin alles écht heel snel kan gaan, vooral door AI. Je moet dat niet zien als een dreiging, maar als iets dat we moeten omarmen. Dit soort innovaties zijn er al vaker geweest, denk aan de boekdrukkunst, de stoommachine of zelfs sociale media. Je gaat deze techniek niet tegenhouden, je moet een manier vinden om ermee om te gaan.’
De kunst, volgens Siahaya, is een bepaalde wendbaarheid, vooral op technologisch gebied. ‘De meeste bedrijven zijn tegenwoordig IT-bedrijven: IT is het primaire proces geworden. Maar dat betekent niet dat IT-bedrijven op de juiste manier worden gerund. Als jij je IT niet op orde hebt, kun je niet snel genoeg van richting veranderen. In deze tijd word je dan opgegeten. We leven inmiddels in een wereld waar bedrijven een miljard waard kunnen zijn met maar tien mensen op de payroll. Dat kan alleen als je techniek op de juiste manier in weet te zetten.’
Persoonlijke groei als sleutel tot succes
Voor Siahaya heeft groei ook een persoonlijk tintje. ‘Je komt patronen van jezelf tegen en moet jezelf in de spiegel aankijken’, zegt Siahaya. Dat is soms best pijnlijk, maar er wordt te weinig over gepraat. De beperking van de onderneming is vaak ook de ondernemer zelf. Je wil dat de organisatie ook op een gegeven moment minder onafhankelijk wordt van je eigen tijd en capaciteit. Dat is voor iedere ondernemer lastig, maar als het lukt, kan ik nog meer mijn eigen ding doen.’
Voor de toekomst ziet Siahaya zijn bedrijf als thought leader in de sector. ‘We willen een nichespeler worden die heel goed is in een aantal dingen die voor grote corporates belangrijk zijn. We hoeven niet de grootste te worden, maar wel een specialistenclub die het moeilijke werk kan doen. We hebben altijd in de allersnelste sector gezeten, maar nu gaat het absurd snel. Wat wij twee jaar geleden deden, werkt nu niet meer. Je moet constant meebewegen. 1 minuut voorsprong kan het verschil maken tussen winnen en verliezen.’