Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze 15 Nederlandse werkgevers horen tot de top van Europa

In samenwerking met Great Place To Work - Maar liefst 12 procent van de top 125 Best Workplaces in Europa is een Nederlands bedrijf of de Nederlandse tak van een multinational. Maak kennis met Neerlans trots, daar waar werknemers met plezier aan de slag gaan.

Salesforce beste werkgever in Europa
Je leest nu: Deze 15 Nederlandse werkgevers horen tot de top van Europa

Een bedrijf waar werknemers met trots en plezier werken en veel vertrouwen hebben in elkaar. Klinkt goed, toch? 15 Nederlandse bedrijven weten hoe dat voelt. Zij schopten het tot de top 125 Best Workplaces in Europa. Die lijst werd donderdag 10 september voor de achttiende keer bekend gemaakt door Great Place To Work. De lijst wordt samengesteld aan de hand van de medewerkersfeedback en de evaluatie van het werkgeversbeleid.

De lijst is onderverdeeld in vier categorieën, te weten: 25 Multinationals, 30 Best Large Workplaces (500 of meer medewerkers), 50 Best Medium Workplaces (50 – 499 medewerkers) en 20 Best Small Workplaces (20 tot 49 medewerkers). Opvallend is overigens dat de top 5 bij Europese multinationals altijd een Nederlandse tak betrokken is.

Welke Nederlandse bedrijven allemaal de Top 125 gehaald hebben? Een overzicht.

1. Salesforce

Salesforce is net als vorig jaar de nummer 1 bij de Multinationals

Net als vorig jaar prijkt ook dit jaar het CRM-softwarebedrijf bovenaan de lijst van multinationals. Voor Salesforce een beloning op de overtuiging die de oprichters al vanaf de start van het bedrijf in 1999 hebben. Een positieve maatschappelijke bijdrage leidt volgens hen namelijk tot positieve bedrijfsresultaten. Bij de Nederlandse afdeling van het Amerikaanse Salesforce werken 420 medewerkers.

Die positieve maatschappelijke bijdrage zie je terug in bijvoorbeeld het beloningsbeleid. Zo controleren ze jaarlijks of ze nergens tekortschieten in gelijke beloningen. Ook geven ze medewerkers het gevoel dat ze mogen groeien en zichzelf kunnen ontwikkelen op professioneel én persoonlijk vlak. Dat soort acties zorgt ervoor dat werknemers veel meer betrokken zijn en het beste willen geven.

2. Cisco

Cisco is gestegen van nummer 5 vorig jaar naar nummer 2 bij de Multinationals

Het gedachtegoed van goed werkgeverschap leeft binnen de hele organisatie, ook in de Nederlandse tak die 650 werknemers telt. Zo zet Cisco de medewerkers in hun kracht en steunt het bedrijf hen bij hetgeen ze graag doen. Daar krijgt het bedrijf vertrouwen en betrokkenheid van medewerkers voor terug.

Cisco schopt het ook zo hoog in de lijst vanwege hun aanpak van inclusiviteit. Met zoveel verschillende culturen, talen, geloofsovertuigingen, generaties en voorkeuren is het belangrijk dat iedereen goed en vooral respectvol met elkaar overweg kan. Wanneer je dat voor elkaar hebt, dan leidt dat automatisch tot positieve uitkomsten: leren van elkaar en samen tot creatieve oplossingen komen.

3. Hilton

Hilton staat dit jaar op nummer 3 bij de Multinationals en is hiermee gestegen van plek 10 naar de top 3

De Nederlandse tak van deze Amerikaanse hotelketen heeft 1.197 medewerkers in dienst en prijkt op de derde plek bij de multinationals. Dit bedrijf weet als geen ander wat hospitality inhoudt. Die gastvrijheid vinden ze niet alleen naar hun gasten toe belangrijk, maar ook voor hun medewerkers.

De missie van Hilton is ‘to be the most hospitable company in the world’, zowel voor hun gasten, medewerkers, eigenaren als voor de maatschappij. Met een derde plek lijkt het erop dat die missie – in ieder geval voor de medewerkers – aardig goed geslaagd is.

4. Mars

Mars is bij de Multinationals gestegen van nummer 6 naar nummer 4

In Veghel en Oud-Beijerland werken 1.419 medewerkers voor Mars Nederland aan de productie en promotie van het bekende snoepgoed. De Nederlandse fabrikant die onderdeel is van het Amerikaanse Mars, Inc. staat dit jaar op een mooie vierde plek in de lijst.

Bij Mars wordt al ruim honderd jaar gewerkt volgens dezelfde vijf principes: kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en vrijheid. Dat zie je terug in de feedback van medewerkers. Zij scoren vooral hoog op onderlinge verbondenheid en plezier. Vanuit het werkgeversbeleid scoort Mars Nederland hoog op de thema’s ontwikkelen en bedanken.

5. Abbvie

AbbVie staat op nummer 5 bij de Multinationals. Vorig jaar stond AbbVie op 4

De nummer vijf bij de multinationals is Abbvie. Dit biofarmaceutisch bedrijf heeft als missie mensen met complexe aandoeningen helpen met hun innovatieve geneesmiddelen. Van het ontdekken, produceren en toegankelijk maken van de geneesmiddelen voor patiënten tot het zorgdragen voor de levering op het juiste moment en de juiste plek.

In Nederland werken 309 medewerkers voor Abbvie. Mensen helpen om fit te zijn voor werk- en privéleven, dát is hoe AbbVie het verschil maakt in de kwaliteit van leven van mannen, vrouwen en kinderen in de Nederlandse samenleving. Deze missie geldt net zo hard voor de eigen medewerkers als voor patiënten zelf: they practice what they preach.

6. The Adecco Group

The Adecco Group staat op 6 bij de Multinationals. Net als vorig jaar een mooie plek in de top 10

Goed werkgeverschap staat voor Adecco gelijk aan het geven van ruimte aan collega’s om te doen waar zij goed in zijn, en de vrijheid te krijgen om zichzelf te ontwikkelen. Daarmee schopt Adecco het tot een zesde plek in de lijst van multinationals. Het uitzendbureau – dat in Nederland 764 medewerkers heeft – doet er alles aan om iedereen op de juiste manier te faciliteren, om zo goed mogelijk te kunnen werken en groeien.

Zo creëert de organisatie een prettige en veilige werkomgeving en biedt het voldoende aanbod van interne opleidingen en klankbordgroepen. Het bedrijf laat ook onderscheidend vermogen zien met de #meerdanwerk-campagne. Hierin delen medewerkers hun redenen om te werken. Alle inspirerende verhalen in de campagne moeten anderen motiveren om alles uit zichzelf en hun baan te halen.

7. SAS

SAS staat op 11 bij de Multinationals. Vorig jaar op 9

Op de elfde plek van de multinationals staat SAS. Voor deze Amerikaanse marktleider in analytics werken 150 medewerkers in Nederland. Door medewerkers de ruimte te geven heerst er binnen SAS een unieke bedrijfscultuur. Er is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing. Teamwork, en samen successen vieren zijn enorm belangrijk. Gevolg: de productiviteit is hoog, het verloop laag.

Uit het onderzoek van Great Place To Work blijkt dat SAS’ers lang bij hun werkgever willen blijven, trots zijn op de organisatie en SAS als werkomgeving aanbevelen. Dat past bij de visie die SAS op goed werkgeverschap heeft: om te kunnen innoveren en succesvol te zijn moeten medewerkers tevreden zijn, dan komt hun creativiteit het best tot zijn recht. Tevreden medewerkers zijn de beste garantie voor inzet, professionaliteit, creativiteit en innovatie.

8. Mundipharma

Mundipharma staat op 12 bij de Multinationals en dit jaar voor het eerst op de Europese lijst

Hoogste nieuwe Nederlandse binnenkomer op de Europese lijst in de categorie multinationals is Mundipharma. In Nederland (voor de BeNeLux) werken ongeveer 50 mensen die samen met de werknemers in andere landen bijdragen aan de doelstelling van Mundipharma om het leven van patiënten te verbeteren.

Samen meer bereiken, daar geloven ze in bij Mundipharma. De organisatie ondersteunt het talent van de medewerkers en gelooft dat goed werkgeverschap een duurzame relatie tussen werkgever en medewerker betekent.

9. Hilti

Hilti staat op 14 bij de Multinationals. Vorig jaar stond Hilti op 24

Op de veertiende plek bij de multinationals staat Hilti Nederland. Deze internationaal ontwerper, producent en leverancier van machines, software en diensten voor de bouwsector heeft wereldwijd 30.000 medewerkers, waarvan 266 in Nederland.

Voor Hilti is goed werkgeverschap essentieel omdat dit naast de ontwikkeling van de medewerkers ook de organisatiedoelen ten goede komt. Die kunnen alleen worden behaald wanneer alle Hilti-medewerkers hier samen naartoe werken, en wanneer er een focus is op de lange termijn. Het continu ontwikkelen van de mensen staat hierbij voorop. Het is dan ook niet vreemd dat er binnen Hilti collega’s rondlopen die meer dan dertig jaar in dienst zijn. Onlangs haalde een Hilti-medewerker zelfs met 47 dienstjaren de pensioengerechtigde leeftijd!

10. Coöperatie DELA

Coöperatie DELA staat op 4, net als vorig jaar een mooie plek bij de grote organisaties in Europa

Op plek vier van de grote organisaties in Europa staat coöperatie DELA. Bij DELA vormen de 1.400 medewerkers het hart van de coöperatie. De kernwaarden betrokken, integer en ondernemend worden door de collega’s bij DELA omarmd. Medewerkers krijgen vanaf de eerste dag het vertrouwen en de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. DELA streeft ernaar dat alle medewerkers zich betrokken voelen bij de leden, de klanten en de rol in de samenleving.

De overtuiging van de organisatie is dat wanneer de medewerkers zich gelukkig voelen in hun werk, dit terug is te zien in het resultaat. Waar worden medewerkers gelukkig van? Van werk dat past, in een team waarin je je fijn voelt, waar er naar je geluisterd wordt en bij een organisatie die ertoe doet. Met die belangrijke bouwstenen werkt DELA met de medewerkers dagelijks met elkaar om de stabiele basis te zijn waar de leden en hun nabestaanden op vertrouwen.

11. LCG

LCG staat op 7. Vorig jaar stond LCG op nummer 6, nog steeds een mooie plek in de Top 10 Best Medium Workplaces

LCG staat op plaats zeven van de Best Medium Workplaces in Europa. Aandacht voor elkaar is belangrijk bij LCG, en dat is niet altijd makkelijk wanneer je geen eigen kantoor hebt en je je collega’s niet dagelijks ontmoet. De vijftig medewerkers hebben wekelijkse een-op-een gesprekken en speciale tweewekelijkse LCG-dagen waar ze klantcases gezamenlijk bespreken en persoonlijke successen en fouten delen.

Er is veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en medewerkers kunnen hun eigen leerpad creëren binnen LCG. Werk moet volgens LCG namelijk ook gewoon leuk zijn. Er wordt voor de LCG’ers veel ondernomen, afgelopen jaar zelfs nog een reis naar Japan. En natuurlijk zijn er de jaarlijkse tenniscompetitie, borrels, themafeesten, yoga-sessies en spelletjesavonden.

12. Werkmandejong

Werkmandejong staat op 37 en komt voor het eerst op de Europese lijst Best Medium Workplaces

Nederlandse nieuwkomer op plek 37 in de Best Medium Workplaces van Europa is Werkmandejong. Het medewerkersgeluk staat binnen deze organisatie voorop. Niet alleen op papier, maar ook in de praktijk. Bij detachering wordt er bijvoorbeeld niet alleen maar op uren ingezet. Ze kijken ook naar de reisafstand en het type organisatie waar collega’s zich goed voelen. Of ze investeren in opdrachten die op korte termijn commercieel minder interessant zijn, maar wel bijdragen aan het realiseren van ambities van de medewerker op de lange termijn.

Een andere term die bij de tachtig medewerkers van Werkmandejong bekend is, is het WDJ-DNA: gedeelde kernwaarden (Gedreven, Echt en Plezier) met daarbij hoog in het vaandel kameraadschap en saamhorigheid. Goed werkgeverschap is volgens de detacheerder namelijk niet top-down gestuurd.

13. ICM opleidingen & trainingen

ICM opleidingen & trainingen staat op 39 in de Best Medium Workplaces. Vorig jaar op 38

Bij ICM opleidingen & trainingen staat niet alleen de persoonlijke ontwikkeling van klanten centraal, maar ook van de 120 ICM’ers en van iedereen met wie het bedrijf samenwerkt. Dat levert ze een 39e plaats op in Europa’s Best Medium Workplaces.

Naast het behalen van resultaten en het bieden van kwaliteit is aandacht voor elkaar, en het maken van plezier, enorm belangrijk bij ICM. De basis voor goed werkgeverschap en succes begint bij werkgeluk, gedeelde waarden en een aansprekende visie. De medewerkers weten wat ze bijdragen aan de organisatie, waaraan ze zich verbinden en krijgen de vrijheid om zelfstandig aan de slag te gaan, en halen zo voldoening uit hun werk. Talent staat bij ICM op de eerste plaats.

14. Viisi

Viisi staat op nummer 4 bij de Best Small Workplaces. Een mooie stijging van plek 13 vorig jaar naar nu een top 5 plek

Bij de kleine werkgevers staat Viisi Hypotheken op plek vier. Topprestaties, die creëer je in een omgeving waarin collega’s aan de beste versie van zichzelf kunnen werken. Samen vanuit je eigen sterkte aan de slag gaan en elkaar helpen. People First, noemen ze dat bij Viisi, en dat is waar goed werkgeverschap volgens de hypotheekadviseur om draait.

De 38 medewerkers bovenaan, de aandeelhouders op de laatste plek. Bij Viisi is belonen een substantieel onderdeel van de bedrijfscultuur. Iedere Viisionair krijgt binnen zijn of haar vakgebied jaarlijks een vaste verhoging, die gelijk is voor iedereen. Medewerkers bij Viisi werken in zelfsturende teams. Die teams bepalen zelf wie welke rollen oppakt, wat verder niet van invloed is op het salaris. Op deze manier werkt iedereen in de organisatie vanuit hun eigen kracht en komen de teams samen tot topprestaties.

15. Republiq

Republiq staat op plek 17 en behoort daarmee voor het eerst bij de Top 20 Best Small Workplaces in Europa

Republiq is een nieuwkomer op de Europese lijst kleine werkgevers. Het adviesbureau met 31 medewerkers staat op plek zeventien. Goede werknemers zijn voor Republiq enorm belangrijk. Goed werkgeverschap kunnen aantonen is dan echt nodig. Peter Korst, partner bij Republiq: ‘Je bedrijf is zo goed als het personeel dat je hebt. Helemaal voor een relatief klein bedrijf in de consultancy, waar de arbeidsmarkt krap is.’

Het adviesbureau geeft de medewerkers alle vrijheid om te doen wat ze moeten doen. Hoe dat eruit ziet? Korst: ‘We hebben alle onzin eruit gesleept. We hebben bijvoorbeeld zo min mogelijk reguliere overleggen, dat leidt alleen maar af. Onze mensen krijgen de vrijheid om hun werk en dagen zelf in te vullen. Je moet snappen wat samenwerking is, snappen wat de klant wil, en als dat zo is dan laten we je er verder vrij in.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Goed werkgeverschap’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Great Place To Work. Great Place to Work is al meer dan 35 jaar wereldwijd dé businesspartner voor het vergroten van vertrouwen binnen organisaties door middel van onderzoek, advies en certificering.

Lees ook: