Als echte gamechanger in de dop laat jij je niet beperken. Je durft verder te denken en hebt de ambitie om de wereld met jouw innovatie een stukje slimmer, zuiniger, schoner, eerlijker, groener en beter te maken.
Maar: hoe pak je dat aan? Wij geven vijf tips voor gamechangers die met hun innovatieve startup de wereld willen veroveren.
#1: Gamechangers denken groot(s)
Een echte gamechanger durft verder te denken en laat zich niet beperken. Durf groot(s) te denken! Een inspirerend voorbeeld:
MAKUS Kitchen
Founder Merel Philippart (31 jaar) van MAKUS Kitchen wil met haar duurzame én stijlvolle inductiekookplaten heel Nederland (en misschien wel de wereld) laten overstappen op deze energiezuinige manier van koken.
Is het lastig om als nieuwe speler een voet tussen de deur in de traditionele keukenbranche te krijgen? ‘Nou, het is niet makkelijk. De gehele keukenbranche traditioneel noemen, is kort door de bocht, al is een deel dat wel. Als je apparatuur puur functioneel bekijkt en geen waarde aan esthetiek hecht, dan is MAKUS moeilijk te begrijpen. Tegelijkertijd zijn er genoeg partijen die open staan voor creativiteit en nieuwe dingen.’
Laat je niet begrenzen
Veel groot(s) denkende gamechangers hebben de ambitie om hun vleugels wereldwijd uit te slaan. En waarom ook niet? Ook op andere plekken in Europa, de VS of waar ook ter wereld zitten er ongetwijfeld mensen op jouw innovatieve idee te wachten. Startups met internationale ambities kunnen ook rekenen op ondersteuning door ROM’s. Een voorbeeld:
Givt
America, here we come! Een mooi voorbeeld van een bedrijf met internationale grootse ambities is de fintechpionier Givt. De startup uit Lelystad ontwikkelde een revolutionaire app voor het geven van geld aan goede doelen. De regionale ontwikkelmaatschappij (ROM) Horizon Flevoland hielp Givt op weg met gericht advies rondom aanscherping en validatie van hun business case én met POC-financiering. Bovendien steekt de ROM geld in de scaleup met een investering vanuit het Groeifonds. Zodat ze na Nederland het VK en ook de VS kunnen gaan veroveren.
#2: Product-market fit
Is er sprake van een goede product-market fit? Is de markt nog niet verzadigd? En: hoe zit het eigenlijk met de concurrentie? Elke groundbreaking innovatie heeft marktonderzoek nodig. Want als niemand op je idee zit te wachten, wordt het lastig om de wereld te veroveren. Belangrijk dus om dit eerst goed uit te (laten) zoeken.
Neem dan ook de timing mee. Wat is – afhankelijk van de actuele trends of ontwikkelingen in de markt – het beste moment om je product of dienst te lanceren?
IRP: voor startups met groeipotentie
Er zijn meer manieren om je idee te valideren en je businesscase te optimaliseren. Hoe goed is je idee nu écht? Tip: Investor Readiness Program (IRP) van de ROM’s, ontwikkeld voor startups met groeipotentie. Tien weken volg je een intensief versnellingsprogramma met bijeenkomsten, opdrachten en workshops. Ook krijg je tijdens het IRP advies van ervaren coaches. Zodat je aan het einde van de rit weet wat je te doen staat. Het is tenslotte erop of eronder…
Accelerator voor gamechangers
Een andere optie is om je aan te melden voor een acceleratorprogramma (of incubator) voor startups of scaleups, waarbij ervaren businessdevelopers en andere experts je helpen om je businesscase aan te scherpen.
Inhuren kennis en expertise
Veel regionale ontwikkelingsmaatschappijen (zoals Horizon Flevoland) bieden verder vouchers aan om tegen lagere kosten kennis en expertise in huren. Een externe deskundige kan je helpen om je groeiambitie te vertalen naar een goede strategie en om de benodigde transformatie in goede banen te leiden.
Hoe vergroot jij jouw kansen bij investeerders?
Ontdek in 4 stappen hoe je financiering kunt verkrijgen voor jouw idee. Download onze whitepaper nu!
lees verder#3: Ga op zoek naar kapitaal
Geld nodig? In de eerste fase is dit doorgaans het lastigst. Kosten maken hoort erbij, maar er komt nog geen of nauwelijks geld binnen. Bovendien gaan de deuren bij traditionele geldverstrekkers minder snel open voor innovatieve en risicovolle startups. Met je eigen geld kom je wellicht een eind. Maar wil je verder komen, dan zul je toch verder moeten zoeken naar kapitaal.
ROM’s
Gelukkig zijn er alternatieven! ROM’s zijn gespecialiseerd in het financieren van innovatie. Een goede plek om je licht op te steken. Vooral in de seed-fase, als er doorgaans weinig andere financiers in de markt zijn, is een ROM een zeer aantrekkelijke partner. Ze kunnen meer risico nemen (en lossen op die manier het marktfalen op) en hebben een langere investeringshorizon. Daardoor jagen ze niet – zoals veel venture capitalists doen – direct op sterke groei.
Praktijkvoorbeeld: TranZero
Bij een ROM zoals Horizon Flevoland zijn er verschillende mogelijkheden voor risicodragende leningen, voor innovatieve ondernemers die écht impact willen maken. TranZero ontwikkelde de BubbleFlush, dat vuil in het toilet dankzij een hoogfrequente trilling verwijdert en dat milieubelastende schoonmaakmiddelen (zoals chloor) overbodig maakt. Dankzij de financiering van in totaal 500.000 euro – vanuit het POC Fonds en een Flevolands familiefonds – kon dit bedrijf het idee verder doorontwikkelen: van prototype tot marktklaar product.
Informal investor
Nog een mogelijkheid voor kapitaal: een ‘informal investor’. Horizon Flevoland organiseert zogenoemde ‘POC Party’s’ (waarbij POC staat voor proof of concept). Dit is voor portefeuillebedrijven van het Proof of Concept Fonds Flevoland. Op deze laagdrempelige bijeenkomsten kun je in contact komen met ‘business angels’. Ook crowdfunding, waarbij meerdere ‘microfinanciers’ een klein bedrag lenen, kan een optie zijn. Er zijn meerdere platforms waar je je crowdfundingsvraag kunt uitzetten.
#4: Testen en experimenteren met minimum viable product
Klantfeedback is key! Maak een eerste, minimale uitvoering van je product of dienst en leg dit minimum viable product (MVP) voor aan potentiële klanten. Zo krijg je snel gerichte feedback op je idee. Deze feedback kun je vervolgens gebruiken om je product of dienst verder te verbeteren en aan te scherpen.
Growth hacking
Ook bij het in de markt zetten van je product of dienst is het essentieel om te blijven testen, meten en analyseren. Hoe tevreden zijn je klanten? Hoe doet je product of dienst het bij verschillende doelgroepen? Hoe presteert het ene marketingkanaal ten opzichte van het andere?
Door deze en andere vragen voortdurend te onderzoeken, leer je vanzelf wat wel en niet werkt. Je hoort in dit verband steeds vaker de term ‘growth hacking’ vallen: een methode waarbij je de customer journey voortdurend optimaliseert en waarbij je je onderneming op een gestructureerde manier laat groeien op basis van inzichten uit data-analyse.
#5: Bouw een goed team
Van productontwikkeling en financiën tot marketing en sales: als startup doen jij en je eventuele mede-ondernemers veel taken zelf. Want hoe ga je de juiste mensen vinden voor je nog te bouwen team? Best lastig, want zoveel vet heb je nog niet op de botten.
Maar vergeet niet: een succesvol bedrijf kan niet zonder een goed team. Naarmate je bedrijf groeit, is het slim om te doen waar jij goed in bent. De rest zul je toch echt moeten uitbesteden, zeker als iets niet je core competence is. Vergroot je team en zoek mensen die je kunnen helpen bij zaken als sales, marketing, R&D, financiën, HR en juridische zaken. Of huur hier externe expertise voor in. Des te meer tijd houd jij over voor het bouwen aan je onderneming en het verder verbeteren en vermarkten van je product of dienst.