Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe ga je om met de acceleratie van digitale transformatie?

In samenwerking met Digital Realty - De groei van digitalisering versnelt enorm. Met deze realiteit worden businessmodellen steeds opnieuw op z’n kop gezet. Hoe ga je om met snelle verandering?

digitale transformatie
Foto: Sander van der Torren

Digitale transformatie wordt nogal eens verward met digitalisering. Bij digitalisering gaat het voornamelijk om een automatiseringsslag om geavanceerde tools te ontsluiten, bijvoorbeeld virtuele assistenten die taken van medewerkers overnemen. Bij digitale transformatie draait het om het implementeren van een businessmodel gebaseerd op een sterk gedigitaliseerde wereld.

Kortom, digitale transformatie is een gevolg van digitalisering. De stap daarop is meer een business-proces dan een technologisch proces. Transformatie draait veel meer om corporate growth dan om informatietechnologie.

Reis naar digitale transformatie

harm joosse
Harm Joosse.

Harm Joosse, VP Service Provider Segment EMEA bij Digital Realty: ‘De mindset dat digitale transformatie veel meer een business-proces is, is nog niet helemaal doorgedrongen bij bedrijven die nog vroeg in hun digitaliseringstraject zitten. Dit zijn organisaties die bijvoorbeeld nog met automatiseren van voorheen analoge processen bezig zijn, of de overstap naar de cloud gezet hebben en die zich misschien bezig houden met multicloud.’

Een volwassen digitale organisatie beseft dat apps en data niet alleen waardeverhogend zijn, maar dat strategische inzet ervan ervoor zorgt dat klanten beter bediend kunnen worden en nieuwe businessmodellen aan te boren zijn.

‘De one size fits all-aanpak die cloudintegratoren in de jaren tien aanboden, voldoet niet als bedrijven daadwerkelijk willen transformeren. Uit eenheidsworst kan geen competitief voordeel gehaald worden. Uit dat besef kwam hybrid-multicloud: een nieuwe benutting van de voordelen die cloudtechnologieën bieden waarbij een mix van publieke clouds en private clouds worden gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen te behalen.’

‘Het ene bedrijf is misschien gebaat bij rekenkracht en opslag van AWS, het andere met analytics en collaboratie-tools via Azure en een derde met optimalisering van performance en kosten via een private cloudoplossing van HPE. En nog vaker is het een mix van verschillende diensten voor verschillende doeleinden.’

Hoe de wereld is versneld

Digitalisering kwam in een stroomversnelling terecht door een combinatie van snelle ontwikkeling van nieuwe technologieën en een daling van kosten om deze nieuwe technologieën in te zetten. Daardoor kon een groot publiek op een kostenefficiënte manier er gebruik van maken.

Een voorbeeld is het inzetten van big data analytics om een sterk veranderende markt sneller te begrijpen. Volgens KPMG heeft die acceleratie een permanent effect op het bedrijfsleven.

Zo wordt artificial intelligence en machine learning nu veel vaker ingezet om werknemers te ondersteunen met tools die simpele taken uit handen nemen en worden betere klantervaringen in digitale vorm aangeboden. In plaats van online portals als secundair verkoopkanaal zijn apps primaire business drivers geworden.

Dat heeft een versterkend effect op digitalisering: meer informatie wordt digitaal ontsloten, wat weer meer data oplevert over bijvoorbeeld klantgedrag, wat weer leidt tot verbeteringen aan de aanbodzijde, wat weer leidt tot meer klantinzichten, enzovoorts. De acceleratie wordt daarmee exponentieel.

Waar de komst van een nieuw product vroeger maanden of zelfs jaren kostte, zorgt digitale transformatie ervoor dat dit een kwestie van dagen of zelfs uren is geworden. Snelle iteratie is een kernfeature van digitale transformatie. Een bedrijf dat op de oude voet verder gaat en toewerkt naar een stip op de horizon, merkt dat de markt totaal is veranderd wanneer die stip eenmaal wordt bereikt. Concurrenten die constant itereren en agile ontwikkelen, hebben dan al meerdere evoluties doorgemaakt.

Digitale transformatie is dus niet alleen een kwestie van meegaan met de markt, het is bittere noodzaak om te overleven in een digitaal getransformeerde wereld.

Strategie vereist

Hoe ga je hiermee om? De realiteit van een gedigitaliseerde wereld zorgt ervoor dat meer en meer data gecreëerd wordt in steeds meer locaties, gedreven door inputs van bijvoorbeeld smartphone-apps tot Internet of Things-sensoren in het veld.

Onderzoek door Digital Realty beschrijft dat in 2024 ’s werelds grootste 2.000 organisaties (zoals gedefinieerd door Forbes) een extra 622 terabytes aan data zullen gaan genereren en opslaan in 53 stedelijke locaties wereldwijd. Deze data zullen lokaal bewaard en verwerkt worden in een steeds groter wordend aantal applicaties om klantervaring te verhogen en om te voldoen aan strenger wordende wet en regelgeving rondom privacy en datagebruik.

Die enorme hoeveelheid aan gegevens heeft zwaartekracht die bedrijven kan vertragen. Het levert beveiligingsrisico’s op en mogelijk zullen de data opgesloten zitten in silo’s binnen de organisatie.

Digitale transformatie en de focus op hoe data worden gegenereerd, opgeslagen en verwerkt, moet inmiddels een centrale plek innemen in de strategie van vrijwel iedere organisatie. Disruptie komt voor de meesten uit het niets – daarom is het ook disruptie natuurlijk – maar het is wel mogelijk om trends te ontwaren.

Pas die toe op de eigen strategie. Wat betekent digitalisering voor mijn bedrijf? Hoe ontwikkelt de markt zich? Welke technologieën gaan nog impact hebben op mijn business? Waar gaan mijn klanten heen? Wat doen mijn concurrenten?

Controle over de kosten

Joosse voegt toe: ‘Nog een zorgenkindje voor budgetverantwoordelijken zijn de stijgende IT-kosten. Kapitaalkosten zijn omlaag gegaan met uitbesteding, maar de pijn zit hem in operationele kosten, vooral in eerdere stappen richting digitalisering. Binnen de Information Economics is de Total Cost of Ownership (aanschaf, beheer, onderhoud, gebruik) dan ook een heel belangrijke factor over investeringsbeslissingen in IT. Met toenemende digitalisering is dit veel meer op de radar gekomen van cfo’s, vooral met ervaringen met cloudkosten en uitblijvende IT-besparingen in het achterhoofd.’

Maar daarbij missen sommige financials de netwerkeffecten van verregaande digitalisering: digitalisering levert baten op die méér zijn dan de som der delen.

Digitalisering zorgt dan wel voor hogere kosten aan de IT-kant, maar kan ook zorgen voor juist lagere operationele kosten aan bijvoorbeeld de kant van Finance waar facturatieprocessen die vroeger handmatig door de controller werden gedaan nu worden overgenomen door e-facturatie. Of de verlaging van werkdruk door RPA-tools die het verloop van personeel verminderen, waardoor HR wordt ontlast. ‘De schijnbaar hogere kosten leveren besparingen op die je niet direct in het IT-budget terugziet.’

Het PlatformDIGITAL® model biedt een gedecentraliseerde IT-infrastructuur om de uitdagingen op het gebied van Data Gravity op te lossen en de digitale business op te schalen. Download hier onze stap-voor-stap strategie om een nieuwe IT-architectuur te creëren die nodig is voor uw Digitale Transformatie.

Download gratis

Ontdek in de solution brief hoe banken, verzekeringsmaatschappijen en financial services een krachtige datacentrische architectuur kunnen implementeren om nieuwe groeikansen te benutten en concurrentievoordeel te behalen.

Meer info

De infrastructuur en technologie die nodig zijn om AI-initiatieven te ondersteunen zijn complex, en vereisen onder meer een enorme hoeveelheid rekenkracht. In dit whitepaper “Building Powerful Enterprise AI Infrastructure”, behandelen we alles wat enterprises moeten weten over het opzetten van infrastructuur voor kunstmatige intelligentie.

Download gratis
/