Online supermarkt Picnic maakte tussen de start in 2015 en nu een razendsnelle groei door. In 2019 was het zelfs het snelst groeiende bedrijf van Nederland. Belangrijkste indicator is volgens Erasmus Universiteit Rotterdam de banengroei. Zo groeide het aantal banen bij Picnic jaarlijks gemiddeld met 162 procent. In totaal kwamen er in drie jaar 1.697 banen bij het bedrijf bij.
Vrijwel iedereen kent tegenwoordig dan ook de opvallende elektrische bezorgauto waarmee ze de boodschappen tot aan de deur bezorgen. Inmiddels rijden deze auto’s in meer dan 100 Nederlandse steden en daar komen maandelijks nieuwe steden bij. Die snelle groei vraagt om een efficiënte aanpak. CTO Daniel Gebler legt uit hoe Picnic data inzet om slim te groeien.
In hoog tempo opschalen
‘Picnic is een tech company. Data is de brandstof en software is de motor’, vertelt Gebler. ‘De hele strategie is datagecentreerd, in tegenstelling tot die van fysieke supermarkten. Dat betekent dat we alle data die we binnenkrijgen kunnen gebruiken om beter te worden in wat we doen.’
Het bedrijf heeft dan ook diverse analisten in dienst. ‘Onze analisten bekijken al onze data en doen op basis daarvan prognoses die we gebruiken om beter te plannen. Om verder te kunnen groeien, hadden we een ander systeem nodig om onze data goed te kunnen verwerken. We kwamen uit bij Snowflake, een datawarehouse en analysesysteem.’ Zij helpen Picnic om steeds weer op te schalen.
Bij de start van Picnic, nu vier jaar geleden werkte het bedrijf met vier elektrische bezorgauto’s. ‘We zijn gestart in Amersfoort en het jaar daarna volgde Utrecht en Almere. Inmiddels hebben we 850 bussen, bezorgen we in Nederland bij 350.000 klanten en rijden onze elektrische bezorgauto’s ook in Duitsland.’
De impact van Snowflake op jouw organisatie
Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.
lees verderPlannen met prognoses
Picnic werkt op basis van een app. Klanten bestellen hun boodschappen via hun mobiele telefoon en dat levert interessante informatie op. Gebler: ‘Denk aan alles wat je kunt meten; van de hoeveelheid bananen die er in een week wordt besteld tot het percentage op tijd geleverde boodschappen.’
De analyse die ze met behulp van Snowflake kunnen uitvoeren, richt zich op drie gebieden: de consument, de logistiek en het proces. ‘Door data-analyse weten we veel over onze klanten’, vertelt de CTO van Picnic. ‘Wie ze zijn en wat ze willen. We weten wat ze graag kopen en wanneer. Daardoor kun je voorspellingen doen over wat er de komende week besteld gaat worden. Zo kunnen we heel gericht inkopen.’
Als gevolg daarvan weet de online supermarkt ook hoeveel auto’s ze de komende week nodig gaan hebben om alle verwachte boodschappen op tijd te leveren. Gebler: ‘En we weten hoe we de routes zo kunnen plannen dat we zo min mogelijk elektrische bezorgauto’s nodig hebben. Ondertussen wordt per auto bijgehouden hoeveel kilometer deze rijdt en weten we dus ook wanneer een bezorgauto toe is aan onderhoud. Daar houd je in de planning rekening mee.’
‘En tot slot is er het proces’, somt Gebler op. ‘Dan gaat het onder meer over het inroosteren van voldoende personeel. Als je kunt verwachten dat je volgende week 5% gaat groeien, moet je dus ook 5% meer personeel inroosteren dan je deze week hebt gedaan.’
Zelflerend systeem
Picnic kan op deze manier heel efficiënt te werk gaan. Nooit personeel dat niks te doen heeft, maar ook nooit te weinig personeel. Nooit een te grote voorraad erwtensoep of te weinig bananen en altijd een elektrische bezorgauto paraat om de bestellingen op tijd bij de klant te krijgen.
Dat voorspelt dat Picnic nog niet is uitgegroeid. Gebler: ‘Het mooie is dat het systeem self learning is. Hoe meer data, hoe slimmer het systeem wordt. Door elke dag weer nieuwe data te analyseren en toe te passen op eerdere data krijg je een feedbackloop die ons een steeds beter beeld geeft. En daar wordt Picnic op haar beurt weer beter van.’
Benieuwd hoe Picnic data inzet voor voortdurende innovaties en operational excellence? Meld je dan aan voor het webinar Snowflake Office Hours van 22 april.