Leaseplan is een van de meest toonaangevende leasemaatschappijen van de wereld. Hun auto’s worden in meer dan dertig landen geleast door particulieren en bedrijven en bestaat al vijftig jaar. Ze hebben momenteel 1,9 miljoen auto’s onder beheer.
Vanaf de aankoop en het onderhoud tot de verkoop van de teruggekomen auto’s werken ze zoveel mogelijk datadriven. ‘We willen ’s werelds eerste volledig digitale Car-as-a-Service company worden’, zegt Chief Digital Officer Michel Alsemgeest. Hij vertelt over het hoe en waarom van de datadriven-ambities van Leaseplan.
Concurrentie voorblijven
Datadriven werken biedt bedrijven de mogelijkheid sneller en efficiënter te worden dan ooit. Waarom is dat specifiek voor leasebedrijven interessant? Alsemgeest vertelt: ‘Wij leveren zogenaamde end-to-end service als onderdeel van een heel groot data-ecosysteem. Binnen zo’n ecosysteem wordt niet alleen geredeneerd vanuit technologische mogelijkheden, maar ook gekeken hoe data, processen en gespecialiseerde leveranciers en partners op een ‘natuurlijke’ manier kunnen samenwerken.’
‘Ons ecosysteem geeft ons allerlei inzichten en mogelijkheden om de service voor onze klanten te verbeteren en de markt te veranderen. Door de processen te digitaliseren kunnen we altijd snel handelen en blijven we de concurrentie voor.’
Global Data Hub
De laatste jaren is Leaseplan door een digitale transformatie gegaan om de markt op nieuwe manieren te benaderen. Zo werd er onder meer een Global Data Hub gebouwd waarin alle wereldwijde Leaseplan-data bij elkaar werd gebracht. Leaseplan werkt daarvoor onder meer samen met Snowflake.
De impact van Snowflake op jouw organisatie
Snowflake’s clouddataplatform levert in 3 jaar tijd een klant-ROI van 612% en meer dan 21 miljoen dollar voordeel op, blijkt uit onderzoek van Forrester. Lees in dit gratis Engelstalige onderzoeksrapport hoe verschillende klanten dit voordeel hebben gehaald.
lees verder‘We hebben het voor elkaar gekregen alle traditionele Business Intelligence en analysestructuur om te zetten naar één cloudbased Big Data Warehouse. Daarbij voegen we, met toestemming van onze klanten natuurlijk, live informatie over de wagenparken. Met behulp van predictive maintenance-modellen weten we daardoor precies wanneer welke auto toe is aan onderhoud.’
Proactief op veiligheid sturen
Het werpt zijn vruchten af, vertelt de Chief Digital Officer. ‘Onze fleetmanagers hadden de wens proactiever te kunnen handelen op het gebied van onderhoud. Ze wilden vooraf weten wanneer een auto een servicebeurt nodig had om ervoor te zorgen dat klanten op tijd toegang hebben tot een van de servicestations.’
‘We hebben eerst een proactief onderhoudssysteem ontwikkeld, waarin we onderhoudsinformatie combineren met de servicegeschiedenis. Zo konden we voor elke auto een plan maken en ze op tijd aanmerken voor een onderhoudsbeurt. Daarbovenop bouwt ons science team machine learning-algoritmen die motorproblemen kunnen voorspellen en dus voorkomen met proactieve service. Daarmee vergroten we de klanttevredenheid en natuurlijk de veiligheid.’
Makkelijker, intelligenter en veiliger
De fleetmanagers kunnen op deze manier vertrouwen op realtime informatie over de status van hun gehele wagenpark. Ze weten altijd of een auto op de weg is of juist niet, of het betrokken is bij een ongeval of dat het onderhoud krijgt. Alsemgeest: ‘Uiteraard heeft de fleetmanager alleen toegang tot die informatie met toestemming van de klant. We hechten veel waarde aan hun privacy.’
Leaseplan volledig digitaal
Over vijf jaar wil Leaseplan ’s werelds eerste volledig digitale leasemaatschappij zijn. ‘We hebben de onderhoudsgeschiedenis van elke auto tot onze beschikking en daarbij allerlei data zoals bijvoorbeeld de kilometerstanden. We weten precies wanneer een auto toe is aan een beurt.’
‘Maar belangrijker nog, we kunnen voorspellen wanneer een auto problemen gaat krijgen en kunnen de klant aanraden naar een servicepunt te gaan voordat de problemen gaan plaatsvinden. We maken onze service daarmee makkelijker, intelligenter en veiliger.’
Klanten betrekken bij creatieproces
Alsemgeest benadrukt dat de waarde van deze datadriven manier van werken alleen bereikt wordt door het gezamenlijk op te bouwen. ‘Voor een succesvol resultaat is een proces van collaborative value creation noodzakelijk. Daar hebben we veel tijd ingestoken. Zo waren onze klanten constant onderdeel van het creatieproces. We consulteren ze en houden ze op de hoogte van waar de data voor wordt gebruikt. Zo weten ze precies hoe hun data ze helpt om altijd veilig de weg op te gaan.’
Lees in deze serie ook:
- Bij HousingAnywhere nemen ze geen beslissing zonder data
- Zo maakt Vattenfall Nederland de stap naar de cloud
- Wat je kunt leren van online supermarkt Picnic