Een goed en kwalitatief klantenbestand is een digitaal archief waarin alle gegevens overzichtelijk staan opgeslagen en waar je snel en gemakkelijk bij kunt. Persoonlijke gegevens van klanten, adressenbestanden van zakelijke relaties, of bijvoorbeeld informatie over eerdere bestellingen van producten of diensten; alles wat zakelijk bruikbaar kan zijn. Als je zoveel mogelijk data kunt achterhalen van jouw klanten, dan leer je ze ook zo goed mogelijk kennen. Zo kun je veel beter op hun wensen inspelen.
Voor veel ondernemers valt daar nog wel wat te verbeteren. Natuurlijk heb je het in de opstartfase van je bedrijf te druk om je bezig te houden met het opzetten van een klantenbestand. Toch is het slim om dit vanaf dag één wel te doen en goed bij te houden. Uiteindelijk kun je dankzij een goed bijgehouden klantenbestand veel meer omzet genereren.
Voordelen bij direct mail
Direct mail is een ideale manier om de persoonlijke relatie met de (potentiële) klant te verstevigen, want je kunt laten merken dat je de geadresseerde goed kent. Dat werkt natuurlijk het beste wanneer je zoveel mogelijk data hebt kunnen verzamelen. Met die data kun je een grote bijdrage leveren aan een succesvolle direct mailcampagne.
De kwaliteit van jouw klantenbestand is van grote invloed op je campagne. Je kunt bij een partij als PostNL hulp zoeken om zeker te weten dat postcodes en huisnummers kloppen. Je wilt niet dat een bezorgadres een garage is of helemaal niet bestaat. Ook real-time adresgegevens zijn zo op te halen, zodat je zeker weet dat een consument die een bestelling op jouw website doet niet per ongeluk een verkeerd adres invult. Correcte data helpt retouren verminderen en zorgt uiteindelijk voor een duurzamere en minder kostbare campagne.
Nog persoonlijker maken
Omdat je met de juiste data je campagne veel persoonlijker kunt maken en kunt afstemmen op de juiste doelgroep is een goed bijgehouden klantenbestand belangrijk. Een flyer van een hippe Ibiza party wil je als reisbureau niet versturen naar een ouder echtpaar of een gezin met jonge kinderen. Of als je een webshop in kinderkleding hebt wil je niet dat je brochure bij een kinderloos stel op de deurmat valt.
Door informatie op te vragen bij PostNL kun je je klantenbestaand laten verrijken met gegevens van 7,8 miljoen huishoudens in Nederland. Gezinssamenstelling, woningtype, opleidingen en zelfs de koopkracht van de bewoners, alles is hier terug te vinden, en het is zelf mogelijk te selecteren op bijna vijftig kenmerken. Voor een direct mail-campagne is dit natuurlijk enorm relevant. Nog een voordeel van het gebruik van dit bestand; er is geen probleem met de vorig jaar ingevoerde privacywetgeving en voldoet dus aan de meest recente regels.
E-commerce
Een laatste voordeel van correcte data voor ondernemers die vooral met online sales bezig zijn is dat je met behulp van de bestelhistorie van klanten hen via direct mail heel gericht kunt benaderen. Denk bijvoorbeeld aan kortingscodes die aanzetten tot een vervolgaankoop, of aanbiedingen die ingaan op eerdere bestellingen of zoekacties. In combinatie met de juiste segmentatie, de juiste boodschap en juiste tone of voice kun je dan flink wat meer traffic en dus omzet genereren.
Wanneer je dat verrijkt met bijvoorbeeld data over wanneer het een goed bezorgmoment is voor die klant, ook weer op te vragen via PostNL, dan laat je zien dat je jouw klant offline kent, maar ook nog eens online met hem meedenkt. En zorg je voor vertrouwen, tevredenheid en een terugkerende klant.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.