Nederland kent dit jaar wel 1115 festivals, waar een kleine 20 miljoen bezoekers op af zijn gekomen. Tel daar het continu stijgende aantal B2B- en B2C-evenementen bij op en je krijgt wat Sjoerd Weikamp van mediaplatform over eventmarketing Eventbranche omschrijft als een “goudmijn voor organisatoren en merken”. De vraag is echter: hoe boor je die goudmijn het beste aan? Oftewel: hoe vergroot je de omzet uit events en festivals? Weikamp, zelf al jaren actief in de branche, beschikt over een arsenaal aan trucs om dit voor elkaar te spelen. Hij deelt zijn inzichten in zes heldere tips.
Tip 1: zet in op nieuwe media
Nieuwe media kunnen je een handje helpen bij het verhogen van de omzet uit je event. Weikamp zelf maakt bijvoorbeeld gebruik van de app Close, een direct communicatiekanaal waarmee je 10 tot 15 extra contactmomenten voor, tijdens en na je evenement hebt om engagement met je klant te vergroten. Hierin vinden gebruikers praktische informatie, zoals de mogelijkheden voor ov-vervoer en de aanvangstijden, maar ook filmpjes om alvast de voorpret te vergroten.
“Het aardige is dat je je bezoekers er ook persoonlijk kunt aanspreken”, zegt Weikamp. “Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ik heb voor jou een speciaal pakket klaarliggen, omdat ik weet dat je uit Doetinchem komt. Of: omdat ik weet dat je van Mexicaanse muziek houdt, krijg je vijf nacho’s voor de prijs van drie. Dat vinden mensen leuk, en voor de markt liggen daar enorme kansen voor het bieden van meerwaarde en engagement-upselling.”
Tip 2: benut je promo
Durf anders te zijn
Als organisator wil je dat je niet alleen dit jaar, maar ook volgend jaar voldoende tickets verkoopt. Weikamp: “Natuurlijk heeft een goede aftermovie effect voor je volgende editie, maar durf anders te zijn. Nederland kent ruim duizend festivals met meer dan 3000 bezoekers, die hebben allemaal een gelikte aftermovie, dus val op, durf. Heb je een diverse doelgroep, gebruik dan meerdere versies met influencers of peers per doelgroep. Laat de artiesten spreken tot de toekomstige bezoekers.”
“Met Close komen die filmpjes op je mobiel, in je broekzak”, vervolgt Weikamp. “Via de Close-app doen we ook aanbiedingen aan zij die zich al tot de community van het festival mogen scharen. ‘Neem nu een vriend mee en kom binnen via onze vrienden-fastlane-entree’, berichten we dan. ‘Daar maken we dan een foto, die je meteen op je telefoon krijgt’.”
Tip 3: ga voor beleving
Inzetten op beleving kan er tevens toe bijdragen dat je ticketing volgend jaar een impuls krijgt, meent Weikamp. Zelf organiseert hij jaarlijks een awardshow voor de beste eventmarketing van Nederland. “Dit soort events zitten al snel in de hoek van Oscars”, zegt Weikamp. “Wij dachten echter: laten we dat eens loslaten. We besloten al onze bezoekers bij binnenkomst op te vangen in een lege, rauwe, industriële hal. Ze dachten: is dit het nu?”
“Precies op dát moment kwamen feestelijke fanfares de ruimte binnen en werd het publiek naar een sfeervolle marktplaats met gouden caravans gebracht. Dit bleef iedereen zo goed bij dat we deze beleving konden gebruiken voor het verkopen van kaartjes het jaar erop. Het verkopen van tickets werd er het jaar erop gemakkelijker door.”
Tip 4: doe aan creatieve sponsoring
Weikamp zag de wereld van event-sponsoring de laatste jaren veranderen. Was het vroeger nog voldoende om als sponsor je naam te koppelen aan een event, tegenwoordig is het ‘in’ om creatiever te zijn. Sponsoren worden steeds meer verzocht de bezoeker iets extra’s te geven, stelt Weikamp.
“Een mooi voorbeeld is Miele. Op Lowlands heeft dit bedrijf de power wash, waarbij bezoekers met zwemkleding aan een feestje vieren in een gigantische wasmachine, terwijl hun kleren gewassen en gestreken worden. Dat is een nieuw verdienmodel. Sponsoring als platte bannering is passé, beleving en meerwaarde bieden voor bezoekers heeft de toekomst.”
B2B-events worden steeds meer ingericht vanuit de festivalprincipes
Ook in de zakelijke markt ziet Weikamp de “festivalisering”. “B2B-events worden steeds meer ingericht vanuit de festivalprincipes. Denk hierbij aan food trucks en het zelf bepalen hoe je programma eruit ziet. “Ook hoe merken zichzelf vermarkten via bijvoorbeeld beurzen is enorm veranderd”, zegt Weikamp.
“Neem de automotive-sector. Daar is weleens een strijd geweest wie de meest luxe standruimte wist in te richten, maar ook hier zie je dat beleving richting de ‘klant’ nu het concept bepaalt. Beste voorbeeld? Smart op de autobeurs in Frankfurt, een aantal jaar geleden. Daar kon je rijdend in een Smart met een GPS-tracker het spel pong spelen, als je je NAW-gegevens achterliet. Dat doen mensen dan echt.”
Tip 5: bied toegevoegde waarde
De kunst zit hem er wel in dit soort activiteiten niet te commercieel te laten ogen, stelt Weikamp. Daar houden de meeste mensen immers niet van. “Zorg er daarom voor dat je het commerciële verpakt in iets wat toegevoegde waarde heeft voor de gast. Op het festival Zwarte Cross zet pizzamerk Wagner pizza’s crossmotoren in om pizza’s te bezorgen, die bezoekers via de festivalapp kunnen bestellen. Gasten vinden dit supermooi. Ze maken blije foto’s met de pizzabezorgers en delen die op sociale media.”
Tip 6: doe aan upselling
Weikamp gelooft in het Close-model. Met Close kun je ideaal inzetten op upselling. Hierbij bied je klanten een product aan bovenop datgene wat ze al gekocht hebben, in dit geval het festival- of eventkaartje. Via Close kan dat eenvoudig, legt Weikamp uit: “Dat kan alle kanten op: van merchandise kopen in het voortraject dat met een handtekening voor je klaar ligt op het festival of een stoel reserveren om na de keynote van een spreker een één-op-één-sessie met hem of haar te hebben.”
Een ander mooi voorbeeld van upselling via Close-app is het pauzearrangement dat Stage Entertainment via de app aanbiedt voor theaterbezoekers. Zij kunnen dit bestellen en betalen, waarna het arrangement voor ze klaarstaat als ze in de pauze bij de bar aankomen.
Wie dus meer omzet wil behalen met zijn of haar event of festival, doet er goed aan in te zetten op creatieve sponsoring, toegevoegde waarde te bieden, aan cross- en upselling te doen, voor beleving te kiezen, je promo alvast op komend jaar in te richten en in te zetten op nieuwe media. De beste manier om dit te doen, is door het downloaden van de Close-app, waarmee je de engagement met je bezoekers vergroot.