Minder auto’s. Volgens QWIC is het zeker mogelijk, vooral in de binnenstad. De Nederlandse fabrikant van elektrische tweewielers wil mensen een alternatief bieden dat cool to have, en fun to ride is.
Deze ‘opgelost’ komt uit MT03 2016
Organisatie: QWIC
Uitdaging: goed en flexibel CRM
Oplosser: Salesforce
Het was een fietstocht van Beiroet naar Beijing die Michiel Hartman en Taco Anema de inspiratie gaf om QWIC op te zetten. In 2006 was de oprichting een feit, en ging ‘Quality With Innovative Convenience’ van start, als Nederlandse fabrikant van elektrische tweewielers.
‘Wij geloven dat elektrisch rijden de problemen van congestie, lokale vervuiling, maar ook CO₂-uitstoot sterk kan reduceren’, zegt directeur en mede-oprichter Anema. ‘Door innovatieve elektrische scooters en fietsen te ontwikkelen maken we producten die niet alleen duurzaam zijn, maar ook leuk om te hebben. Cool to have, fun to ride. De helft van alle autoritten is korter dan 7 kilometer en ruim 80 procent is zelfs onder de 20 kilometer. Dit is de ideale afstand voor het gebruik van de elektrische fiets.’
Moeilijk te kopiëren
Om mensen te verleiden vaker de auto te laten staan, gebruikt QWIC designelementen en innovaties uit – ironisch genoeg – de auto-industrie. De nieuwste accutechnologie van het merk heeft zelfs een bereik tot liefst 220 kilometer. Het bedrijf heeft dan ook letterlijk de wind mee. Inmiddels is ruim 28 procent van alle nieuw gekochte fietsen in Nederland elektrisch – en QWIC profiteert mee. Ook in Duitsland gaat het hard. ‘Daar is het bewustzijn rond duurzaamheid groot. We werken nauw samen met Duitse fabrikanten en leveranciers. De Duitse consument stelt hoge eisen aan kwaliteit en dat doen we zelf ook.’
Die kwaliteit wordt geborgd door enerzijds productie in eigen land en anderzijds continue innovatie. ‘We willen bijzondere producten maken en investeren daarom veel in R&D. We zijn daarvoor ook al meerdere malen onderscheiden, onder meer met een RedDot Award. We zijn nu zelf op een schaal gekomen dat we veel onderdelen zelf kunnen ontwikkelen en produceren.’
‘Wij geloven dat elektrisch rijden de problemen van CO₂-uitstoot sterk kan reduceren’
Altijd state-of-the-art
Via een snelgroeiend netwerk van 400 winkels worden de fietsen en scooters van QWIC verkocht in België, Duitsland en Groot-Brittannië. Ook de doelgroep schuift op: van tussenhandel naar eindgebruiker, ‘de consument van 25 tot 55 jaar’. De fietsen- en scooterfabrikant dankt daarbij veel aan een flexibel CRM-systeem van Salesforce, vertelt Anema. ‘We zagen een paar jaar geleden dat onze toenmalige systemen ons onvoldoende konden ondersteunen bij onze ambities. Toen we kennismaakten met Salesforce waren we meteen enthousiast.
We zijn eerst begonnen met Sales Cloud, maar hebben inmiddels ook de Service Cloud en Marketing Cloud in gebruik. Het is een platform waar continu aan gewerkt wordt en dat altijd state-of-the-art is. Je kunt er vooraan in je salesfunnel meteen mee aan de slag: leads erin, acties plannen, alles tracken.’ En dat was nog niet genoeg voor QWIC. ‘We wilden echt een customized solution. Service, logistiek en CRM: alles aan elkaar gekoppeld. En dat hebben we dus ook gerealiseerd.’
De connected bike
Mede dankzij de systemen is QWIC vol vertrouwen in de toekomst. Anema: ‘We zijn bezig met wat wij noemen: de ‘connected bike’. Dan is je smartphone in feite je besturingssysteem. Persoonlijke instellingen, GPS en data worden via bluetooth uitgewisseld. We kunnen dan vanaf ons platform makkelijk de software updaten en ook proactief informatie sturen, bijvoorbeeld dat de accu moet worden opgeladen. Daarnaast willen we ook online kunnen verkopen, waarbij je dan voor alle service en aftersales rechtstreeks naar onze dealers gaat. Die op hun beurt weer vanuit ons systeem gevoed zijn met alle relevante informatie over de klant. Zo verwachten we de eindgebruikers nog beter te kunnen binden.’
QWIC implementeert ‘een community’ die op veel plekken gekoppeld is aan het ERP-systeem, waar klanten hun eigen orders kunnen plaatsen, facturen kunnen inzien en die volgens Anema ‘ook als een knowledge base fungeert, omdat onze producten veel technische kennis vereisen. Omdat onze klantenservice en buitendienst en onze klanten in hetzelfde platform opereren is alles voor onze klanten maximaal inzichtelijk, terwijl onze klantenservice daar efficiënter van wordt.’ Met andere woorden: het Internet of Things op twee wielen.
In de rubriek opgelost beschrijft de redactie van MT een casestudy van een organisatie of van een van haar klanten.