Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We werken hier echt aan een nieuw paradigma’

Bij Philips leidde Renzo Taal de grote transformatie van de lichtdivisie. Nu mag hij de onstuimige groei van Salesforce.com in Noord-Europa in goede banen leiden. ‘De mogelijkheden zijn altijd veel groter dan gedacht.’

Testimonial MT500 van Management Team + Salesforce

‘S Werelds meest innovatieve bedrijf? Wie daarbij denkt aan usual suspects als Apple en Google heeft het mis; voor het derde jaar op rij viel Salesforce.com de eer van zakenblad Forbes te beurt. Daarnaast is het ook nog eens het snelst groeiende miljardenbedrijf in de softwaresector. Blijkbaar levert Salesforce iets waar enorme vraag naar is. In Nederland werken niet alleen multinationals als Philips, KPN en KLM inmiddels met hun bedrijfssoftware in de cloud, maar ook talrijke MKB’ers en zelfs zzp’ers.

‘Het was het enige bedrijf waarvoor ik Philips zou verlaten’, zegt MT-Goudhaantje Renzo Taal, met glinsterende ogen. ‘Computing wordt echt radicaal anders en Salesforce is katalysator en leider van die ontwikkeling. Het is echt mooi, omdat we hier werkelijk een paradigma shift bewerkstelligen.’

Legacy trap

Salesforce levert al langer softwareoplossingen op het gebied van sales, services en marketing, maar sinds kort ook het Salesforce1 Platform, waarmee ondernemingen eigen business-apps kunnen bouwen. Alles zit in de cloud, is onderling verbonden en altijd up-to-date. ‘Daarmee verlossen we bedrijven van hun IT-legacy’, zegt Taal. ‘Het is eigenlijk raar, maar op boardniveau hoor ik vaak dat veel kansen voor de business blijven liggen, omdat de eigen IT-infrastructuur er ongeschikt voor is.’

Die bedrijven zitten vast in wat Taal noemt: de legacy trap. ‘Vaak gaat 80 tot 90 procent van de IT-bestedingen in bestaande processen zitten, terwijl er zoveel behoefte bestaat om met IT de business een flinke zet te geven. Waar IT vroeger vooral werd ingericht om de kosten te drukken – en daar heeft het veel goeds gedaan –, zien we nu dat het vernieuwing en innovatie in de bedrijfsvoering blokkeert of op zijn best vertraagt.’

Het is exact dat probleem dat Salesforce wil oplossen voor zijn klanten. ‘Al die bestuurders maken met hun bedrijf een reis, moeten hun koers bepalen. Iedereen heeft behoefte aan die stip op de horizon. Wij helpen onze klanten door hen te laten zien wat er allemaal mogelijk is als de eigen infrastructuur wordt losgelaten en grote delen van de software als een in te kopen dienst worden gezien. Soms schrikken klanten als ze zich realiseren hoe snel een verandering kan worden geïmplementeerd als de beslissing om te veranderen eenmaal is genomen. Veel van hen weten niet wat ze niet weten.’

Nieuwe perspectieven

Het beroemde ‘you don’t know what you don’t know’ dat hij hier aanhaalt, doet velen de ogen openen, zegt RenzoTaal. ‘De mogelijkheden zijn altijd veel groter dan gedacht’, stelt hij. ‘Dat biedt steeds weer nieuwe perspectieven voor de business.’ De kern van Salesforce is: klantcontact mogelijk maken als een dienst, in alle vormen (inclusief social en mobile), vertelt Taal. Daarom is de bewuste keuze gemaakt om klanten elkaar te laten inspireren.

‘Zo hadden we recent een sessie waarbij senior managers van twee grote Nederlandse organisaties uit volstrekt uiteenlopende branches hun visie met elkaar deelden. Daar bleek dat veel onderliggende problemen op elkaar lijken en dat bestuurders daarbij maar wat graag van elkaar leren. Iedereen zoekt naar dé manier om die verbindende relatie met de klant inhoud te geven, en de service naar een veel hoger niveau te tillen. Die gesprekken faciliteren wij graag. En dan is het natuurlijk mooi dat wij de software leveren die zulke nieuwe visies ook mogelijk maakt.’

App-store

Salesforce begon ooit als CRM-systeem in de cloud, maar heeft zich sindsdien ontwikkeld tot leverancier van alle mogelijke softwareoplossingen die een bedrijf nodig heeft om te kunnen functioneren. ‘Alle software die we leveren is onderling connected en – heel belangrijk – geschikt voor elk device’, vertelt Taal. ‘Alle applicaties moeten overal en altijd werken. Dat maakt heel nieuwe samenwerkingsvormen en nieuwe business mogelijk. Dat maakt ons disruptive. Anders dan andere softwarepartijen hebben wij geen hinderlijke legacy van eerdere en nu gedateerde businessmodellen. Dat stelt ons in staat om veel sneller dan wie ook in de markt applicaties te ontwikkelen en te implementeren. Klanten kunnen op ons platform menige applicatie al binnen één dag ontwikkelen.’

Salesforce heeft inmiddels een heel ecosysteem gebouwd rondom bedrijfssoftware. De AppExchange, ‘te vergelijken met de app-stores van Google of Apple’ bevat letterlijk duizenden oplossingen voor duizenden specifieke vragen en toepassingen. ‘Wij maken niet alles zelf, maar leveren de infrastructuur waarop andere ontwikkelaars verder kunnen bouwen.’ Alle apps zijn zonder moeite te integreren in Salesforce of als standalone app, en te koppelen aan de eigen basissystemen van een organisatie. ‘Dat is de grote paradigma shift in onze business. En dat is de bron van snelle veranderingen in alle andere sectoren.’

Na de software
Salesforce.com is in 1999 opgericht door Marc Benioff in een appartement in San Francisco. De missie was toen en is nu nog: ‘The End of Software’. In de jaren erna groeide het cloudbedrijf maar voort, totdat vorig jaar een omzet van ruim 4 miljard dollar werd behaald. Het bedrijf, dat inmiddels 12.000 medewerkers telt, staat #7 op de Fortune-lijst van beste bedrijven om voor de werken.