Bedrijven varen er wel bij als de werkomgeving bijdraagt aan een gezonde geest in een gezond lichaam, stelt Andy Campbell, HCM Strategy Director bij Oracle.
Bedrijven doen steeds meer moeite om hun werknemers te stimuleren fitter en gezonder te worden. Ze verstrekken Fitbit-tools, stappentellers en andere wearables om fysieke activiteiten te meten of regelen statafels, fietssubsidies, sportschoollidmaatschappen, gymnastieklessen en massages op kantoor. Daarnaast proberen werkgevers op steeds meer manieren de gezondheid en het welbevinden – in breder perspectief – van werknemers te verbeteren. Onder meer met flexibele werktijden, medische check-ups en gezondheidsadviezen.
Voordelen van goede zorg
Natuurlijk dienen werkgevers zich te bekommeren om hun personeel, maar veel bedrijven gaan een stapje verder dan de wettelijke verplichting te voorzien in een veilige werkplek en verlof bij ouderschap, ziekte of zorgtaken. En dat is niet alleen omdat ze aardig of verantwoordelijk zijn. Het is ook een investering die zakelijke voordelen en rendement oplevert. Zo kunnen bedrijven met behulp van goede gezondheids- en wellnessvoorzieningen toptalent aantrekken en vasthouden, de productiviteit en motivatie verhogen, én tegelijkertijd het verlies van arbeidstijd door ziekte terugdringen.
1 miljoen stappen
Het energiebedrijf BP America, bijvoorbeeld, geeft zijn meer dan 20.000 werknemers een Fitbit-activiteitsmeter en spreekt met hen af dat ze 1 miljoen stappen per jaar gaan lopen; wie meedoet komt in aanmerking voor de premium-ziektekostenverzekering van de onderneming.
Secundaire arbeidsvoorwaarden
Dergelijke initiatieven dragen niet alleen bij aan gezonder personeel, ze versterken ook de band tussen werkgever en werknemer en vormen een positief verhaal om talenten te werven die anders mogelijk zouden kiezen voor een bedrijf dat zich wel profileert met secundaire arbeidsvoorwaarden. Regelingen en investeringen gericht op gezondheid en wellness zijn vooral onder ‘millennials’ populair en dienen daarom een speerpunt te zijn voor elk bedrijf dat personeel wil werven uit deze nieuwe generatie.
Effectiviteit en rendement meten
Voor alle initiatieven geldt echter dat er systemen moeten zijn om de effectiviteit te meten. Bijvoorbeeld aan de hand van cijfers over de inschrijvingen, deelnemers en de feedback van werknemers. En ook het rendement op de investeringen kan gemeten worden aan de hand van cijfers over de duur van aanstellingen, het personeelsverloop en de afname van het aantal ziektedagen.
Spelelement toevoegen
Een spelelement toevoegen aan wellnessregelingen voor werknemers, kan een boost geven aan de deelname. Zoals in het eerder genoemde voorbeeld van BP America, waar een sportieve competitie plaatsvindt tussen individuele werknemers of teams. In het geval van dergelijke spelelementen geldt dat de resultaten moeten worden bijgehouden en gemeten in applicaties, zoals met Oracle HCM Cloud Competitions.
Bedrijfscultuur transformeren
De meeste werknemers (90 procent) vinden het belangrijk dat technologie en processen voor gezondheid en wellness worden ingezet om de bedrijfscultuur te transformeren en een unieke werkomgeving te creëren. Dat blijkt uit recent onderzoek van Oracle. Ook social media en tools voor samenwerking kunnen de betrokkenheid van werknemers vergroten. Door regelmatig via deze kanalen te communiceren, worden initiatieven sneller omarmd door teams, krijgen ze een vaste plaats in de bedrijfscultuur en blijven de inschrijvingen en deelnames op peil. Zo voorkom je dat de initiatieven verzanden en niet het rendement opleveren dat ze verdienen.
Meer weten over Simply Talent? Bezoek de site van Oracle.