Jouw boodschap op de deurmat van je doelgroep of klant? Dat is direct mail. Vergeleken met andere communicatiemiddelen zorgt direct mail (dm) volgens MetrixLab DM Benchmark 2018 voor een hoge respons, gemiddeld 16 procent. Direct mail kan dus een heel slimme manier zijn om jouw klanten te informeren, een lopende actie onder de aandacht te brengen of om ze uit te nodigen voor je evenement of open dag.
Het grote voordeel van direct mail is dat je één-op-één kunt communiceren. Door gericht je (potentiële) klanten te benaderen, creëer je direct contact. En dat is ook de kracht van direct mail, want hoe meer mensen zich persoonlijk aangesproken voelen, hoe groter de kans is dat ze overgaan tot (jouw gewenste) actie. Wie wordt er niet enthousiast van: ‘Beste Carolijn, we willen jou als liefhebber van Levi’s laten weten dat we speciaal voor jou deze nieuwe broek van Levi’s in ons assortiment hebben’? Vergelijk dat maar eens met ‘Geachte klant, we hebben een nieuw assortiment’?
Om een effectieve direct mail te maken, moet je jezelf de volgende vier vragen stellen:
1. Wat wil je bereiken?
Begin met het doel dat je wilt bereiken. Dat bepaalt wat je te vertellen hebt, hetgeen weer invloed heeft op je uiting. Wil je bestaande klanten informeren over je nieuwe product of dienst, heb je een actie die je onder de aandacht wil brengen of wil je met je direct mail zoveel mogelijk mensen naar de opening van een nieuwe vestiging trekken? Je doel is leidend voor alle vervolgkeuzes die gemaakt worden in een direct mail.
2. Hoe maak je het persoonlijk?
Persoonlijke direct mails werken natuurlijk veel beter. Hoe rijker jouw database van (potentiële) klanten is, hoe persoonlijker je je direct mail kunt maken. En dat heeft weer invloed op het succes van jouw direct mail. Gebruik dus zoveel mogelijk gegevens uit je database om je direct mail persoonlijk te maken. Waar wonen je klanten, wat hebben ze eerder aangeschaft, in wat voor gezinssamenstelling wonen ze? Al deze selectiecriteria zijn belangrijk voor wie je welke boodschap wilt sturen.
Tip: kijk creatief naar hoe je data van een klant op een leuke manier kunt gebruiken. Attendeer je klanten bijvoorbeeld op een bijzondere docent die in jouw sportschool gastlessen geeft. Of stuur een direct mail naar potentiële klanten in de directe omgeving van je nieuwe vestiging.
3. Welke vorm en opmaak?
Creëer de beleving die past bij je klanten. En prikkel de zintuigen om echt de aandacht van je doelgroep te trekken. Denk aan een envelop of brief in een vorm die de boodschap vertelt, zoals het schrijven van de voornaam in het zand of een unieke tekst op het nummerbord van een auto.
Zorg dat de ansichtkaart, flyer of envelop die je personaliseert ook goed past bij jouw doelstelling. Een brief in een envelop van een bekende afzender wordt serieus genomen. En een envelop met een (persoonlijke) bedrukking heeft nóg meer impact. Maar zorg er wel voor dat de uitstraling overeenkomt met die van je bedrijf. Kies mat papier als je voor een duurzame uitstraling wilt gaan en juist glanzend papier als je wat sjieker over wilt komen.
4. Hoe kan men reageren
De call-to-action is iets waar je in de voorbereiding al goed over na moet denken. Uiteindelijk wil je dat degenen aan wie je jouw direct mails stuurt reageren. Waar en hoe doen ze dat? Ook deze keuze is afhankelijk van je doel. Kies je voor een coupon of kunnen ze je bellen? Moeten ze langs komen of is er een unieke QR-code die leidt naar een persoonlijke landingspagina? Denk daarbij ook aan urgentie. Een actie of aanbieding die een beperkte tijd heeft of een kleine voorraad verhoogt de succesratio.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis geen enkel artikel van Sprout over direct mail.