Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Wegwerpbordjes in een hotel?’

‘Wegwerpbordjes in een hotel?’
Je leest nu: ‘Wegwerpbordjes in een hotel?’

Het eerste afwasvrije hotel ter wereld is bedacht door een Nederlander. ‘Men vreesde voor de uitstraling van het hotel.’

Uit Japan haalt hij Wasara, dat wordt gemaakt van suikerriet en bamboe. Het Hampi-servies komt uit India en kent palmbladeren als belangrijkste grondstof. Het is het wegwerpservies van SD Trading, het bedrijf van de Nederlandse ondernemer Thomas Kascha. Geen wit plastic, zoals het meeste wegwerpservies eruit ziet, maar echt design dat duurzaam wordt geproduceerd en 100 procent afbreekbaar is.

Eerste afwasvrije hotel

Kascha verkoopt zijn spullen al op drie continenten, onder meer aan horecagroothandelaren. Sinds kort heeft de Nederlander ook zijn eerste hotel als klant te pakken. ‘Begin dit jaar ontmoette ik Paul Rinkens, de man achter Qbic Hotels. Hij was bezig met een duurzaam hotel in Londen en vroeg zich af of ons wegwerpservies daar een rol in zou kunnen betekenen. Ik hapte uiteraard meteen toe. Laten we er het eerste afwasvrije hotel van de wereld van maken, stelde ik voor. Hij was meteen enthousiast.’

Designbakjes

Wel moest Rinkens zijn investeerders nog zien te overtuigen. ‘Wegwerpbordjes in een hotel? Dat kunnen we de gasten toch niet aandoen?’ Maar Rinkens hield voet bij stuk en wist het plan er doorheen te krijgen. ‘Men was bang dat het de uitstraling van het hotel geweld aan zou doen, maar dat is met onze borden en bestek niet het geval. We voegen design toe en zorgen dat het er prachtig uitziet. In oktober was de soft launch van Qbic in Londen en de eerste reacties zijn geweldig’, vertelt Kascha. Zijn wegwerpservies, dat eigenlijk te mooi is om na één keer al weg te gooien, wordt na gebruik op locatie gecomposteerd en uitgestrooid op het dak van Qbic, waar binnenkort een tuin verrijst.

Angel in iedere business

Hoewel de kassa met dit ene hotel nog niet gaat rinkelen, denkt de Nederlander met Qbic wel een showcase te hebben voor andere potentiële klanten in de horeca. Behalve duurzaam heeft hij voor die bedrijven nóg een argument klaarliggen. De angel in iedere business: kosten! ‘In een gemiddeld hotel staat de hele dag een afwasstraat te loeien. Wat denk je dat zoiets betekent voor de energierekening? Bovendien bespaar je hiermee op de personeelskosten.’

Lastig tussenkomen

Vier jaar is Kascha nu bezig met zijn missie om ‘s werelds grootste te worden op de markt voor duurzame gebruiksartikelen. Hij droomt over sterrenrestaurants, vliegtuigen en cruiseschepen; potentiële grootafnemers voor zijn stijlvolle wegwerpservies. ‘Als je het hebt over een vliegmaatschappij, dan gaat het al snel over orders van een miljoen en meer. Ertussen komen is alleen erg lastig. De luchtvaartcatering wordt namelijk gedomineerd door een paar grote partijen en die schuiven elkaar de business toe. Wel zitten we nu middenin een aantal pitch-rondes voor partijen in de trein- en vliegindustrie, maar dat zijn zoals gezegd langlopende trajecten die zo een jaar duren.’

Kleine veldslagen

Zijn kruistocht tegen plastic en andere milieuonvriendelijke gebruiksartikelen is er dan ook één van kleine veldslagen. Continu nieuwe gesprekken voeren om mensen mee te krijgen. Bijkomend voordeel: de gedachte achter zijn product wordt door steeds meer mensen omarmd, zonder dat daar ook maar een euro aan marketing hoeft te worden besteed. ‘Burgemeester Bloomberg van New York riep eerder dit jaar dat hij plastic in de horeca wil gaan verbieden. Dat zijn gunstige ontwikkelingen voor een bedrijf als dat van ons’, aldus Kascha.

Volop kansen

Een gewaagd plan van Bloomberg, maar wie zijn track-record bekijkt beseft dat het de burgervader menens is. Tegenstanders noemen hem al gekscherend Nanny Bloomberg, vanwege zijn strijd tegen alcohol, sigaretten en suiker. Een verbod zou overigens vergaande gevolgen hebben voor de horeca in The Big Apple. Iedere dag drinken miljoenen New Yorkers hun Coke en Sprite uit bekers die van moeilijk afbreekbaar plastic zijn gemaakt. Ook de bakjes waarin de zogeheten ‘take-out dinners’ meegaan, zijn alles behalve milieuvriendelijk. Volop kansen voor Kascha dus.

Tesco

Het experiment met Qbic in Londen heeft in ieder geval alweer een paar interessante leads opgeleverd. ‘Zo zijn er mensen langs geweest van de Britse supermarktketen Tesco die met veel bewondering naar onze borden, bakjes en bestek hebben gekeken. Ze hebben inmiddels al gebeld. Kijk, zo werkt dat dus. Als onze spullen langzaam maar zeker meer en meer zichtbaar worden, komen grote bedrijven vanzelf naar je toe.’

Ook groen de grens over?

Geïnspireerd geraakt door het verhaal van Thomas Kascha met zijn wegwerpservies? Beluister dan ook de tips en ervaringen van Maurits Groen (oprichter van Waka Waka) in het online seminar Groen de grens over. ‘De Duitsers, de Fransen en de Amerikanen ontvangen duurzame ondernemers met open armen’. Samen met Aart van Veller (Cool Endeavour, DeGroeneZaak) en Jacob van der Groot (ABN AMRO) vertelt hij over de kansen van groen over de grens.

Meld je aan voor het gratis online seminar Groen de grens over op 25 november van 12.30 – 13.30 uur.

Meer weten over internationaal zakendoen ga naar Grenzeloos Ondernemen, een platform van ABN AMRO.