Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ben Woldring richt pijlen op Duitsland

Voor vergelijkingskoning Ben Woldring was de stap over de grens logisch. ‘Amsterdam is verder rijden dan Duitsland.’

Mensen die hem goed kennen weten dat Ben Woldring nooit stationair blijft draaien. Altijd is er die drive naar een hogere versnelling. Dat was vroeger al zo, toen hij als piepjonge ondernemer succes oogstte met Bellen.com, de eerste website in Nederland die beltarieven met elkaar vergeleek. Maar met alleen een lage telefoonrekening nam de Groninger geen genoegen. In de jaren daarna lanceerde hij onder meer Internetten.nl en Gaslicht.com en bouwde zo een heus imperium aan vergelijkingssites. Die trekken samen tegenwoordig zo’n 30.000 bezoekers per dag.

Verder groeien

‘De Nederlandse vergelijkingsmarkt is de afgelopen jaren volwassen geworden’, aldus Woldring. ‘We zijn nu vooral bezig om de sites verder te optimaliseren. Denk daarbij aan nog net wat extra gebruikersgemak waarmee we bijvoorbeeld nog een procent meer conversie bereiken. Voor de verdere groei kijken we echter over de grens, naar Duitsland. Voor het bedrijf is dat een logische stap. Amsterdam is voor ons verder rijden dan de Duitse grens.’

WechselJetz.de.

Een jaar geleden lanceerde de 28-jarige ondernemer uit Groningen zijn eerste vergelijkingssite over de grens: WechselJetz.de. Op de website kan de prijsbewuste oosterbuur terecht voor de meest voordelige energietarieven. Precies een jaar is de site nu online en met de bezoekersaantallen van duizenden per dag is Woldring naar eigen zeggen dik tevreden. ‘Het potentieel in Duitsland is enorm, 80 miljoen mensen maar liefst! Hoewel we samenwerken met lokale partners, bedienen we die markt gewoon vanuit ons kantoor in Groningen. Dankzij de universiteit loopt hier namelijk veel Duits talent. Dat is een groot voordeel, want ik geloof in korte lijntjes en teams die dichtbij met elkaar werken.’

Geen kopie van Nederland

Hoewel het product en het businessmodel van doorkliks en advertenties vrij eenvoudig te kopiëren is, ging de overstap naar Duitsland niet over één nachtje ijs. ‘De Duitse energiemarkt steekt totaal anders in elkaar. In Nederland heb je bijvoorbeeld één tarief voor het hele land, in Duitsland verschillen de prijzen enorm per deelstaat. Verder is het aanbod niet met elkaar te vergelijken. Iedere grote Duitse stad telt meerdere lokale aanbieders en het was dus een behoorlijke operatie om al die tarieven in ons systeem op te nemen. We hebben daarbij gekozen voor een lokale aanpak, waarbij je een vergelijking kunt maken per stad. Simpel en overzichtelijk, want daar houden de Duitsers van.’

Transparant model

Een ander issue waar Woldring en zijn team tegenaan liepen waren de energiepakketprijzen die je veel in Duitsland ziet. ‘Dan koop je bijvoorbeeld 3.500 kilowatt in tegen een voordelig tarief. Gebruik je meer, dan moet je fors extra betalen. Dat kennen wij in Nederland met de belbundels. Wij hebben ervoor gekozen om deze pakketten in eerste instantie niet mee te nemen in onze vergelijkingen, omdat de consument met deze pakketten achteraf vaak veel  duurder uit is en onnodige risico’s loopt bij een eventueel omvallen van één van deze providers. Pas wanneer je als consument een filter uitschakelt, worden deze zichtbaar. Zo houden we het transparant en ook daar zijn onze oosterburen gevoelig voor.’

Verrast was Woldring door het koopjesgedrag van de Duitse consument. ‘Ik dacht dat Nederlanders prijsbewust zijn, maar die Duitsers kunnen er ook wat van. Daar zijn ze trouwens hartstikke trots op.’

Veel kansen in het buitenland

De Groninger denkt nu alweer na over de volgende stap, want stilzitten is voor de geboren ondernemer zoals gezegd geen optie. Eerst is hotelvergelijker LookingforBooking.nl aan de beurt, maar uiteindelijk krijgen alle Bencom-sites een Duits broertje, zo is de bedoeling. ‘Ik spreek regelmatig op congressen. Mijn boodschap aan collega-ondernemers is daar dan ook steevast dat ze de mogelijkheden in het buitenland moeten benutten. Nederlandse ondernemer die hier succesvol zijn, beseffen vaak niet hoeveel kansen er in andere landen liggen. Onze mentaliteit van aanpakken, afspraken nakomen en innovatief denken doen het goed over de grens. Daar moet je gebruik van maken.’

Meer tips voor e-commerce in het buitenland

Zoals Ben Woldring betuigt, hoef je lang niet altijd fysiek aanwezig te zijn om je kansen in het buitenland te vergroten. Via e-commerce is de stap betrekkelijk gemakkelijk gezet. Mits je het logistiek, juridisch en financieel goed regelt tenminste. Patrick Kerssemakers (co-founder en ceo van fonq.nl),  Dymfke Kuijpers (McKinsey&Co) en Michel Koster (ABN AMRO) geven meer tips tijdens het online seminar e-commerce en de kansen in het buitenland.

Meld je aan voor het gratis online seminar e-commerce en de kansen in het buitenland op 29 oktober van 12.30 – 13.30 uur.