Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips om jouw direct mail duurzamer te maken

Je wilt je doelgroep zo goed mogelijk bereiken en duurzaamheid staat bij jouw bedrijf hoog in het vaandel. Kies je dan voor direct mail of juist voor online uitingen om jouw potentiële klanten te bereiken? Wanneer je deze zes tips leest zorg je dat jouw direct mail ook echt ‘groen’ is.

Direct mail is een slim en effectief middel om nieuwe of bestaande klanten te bereiken. Je komt direct onder de aandacht bij jouw doelgroep via hun eigen brievenbus. Daarnaast kun je met direct mail jouw boodschap persoonlijk en relevant maken, dus aandacht pak je gegarandeerd. Maar hoe groen en duurzaam is direct mail?

Uit een fact-check van Een Vandaag blijkt zelfs dat, afhankelijk van de bezorging, een brief of kaart versturen beter voor het milieu is dan het sturen van een e-mail. Een e-mail maken, verzenden en opslaan kost nu eenmaal heel veel energie. En de hoeveelheid data die we rondsturen, neemt steeds meer toe. Dat is dus nog een extra voordeel om gebruik te maken van de brievenbus naast online marketingmiddelen.

Duurzame direct mail

Wil je jouw direct mail zo duurzaam mogelijk maken en de CO2-uitstoot ervan flink verlagen? Gebruik dan deze zes tips:

1. Check je adressenlijst

Als eerste wil je natuurlijk altijd van een up-to-date adressenbestand gebruikmaken. Je voorkomt dubbelingen en onnodig verstuurde post. Retour gestuurde post is zonde. Daarnaast voorkom je veel irritatie bij jouw -potentiële- klanten als zij twee keer hetzelfde toegestuurd krijgen. Of verkeerd geadresseerde post. Om je te helpen kun je een adrescheck laten uitvoeren bij bijvoorbeeld PostNL, zodat er geen post wordt verstuurd naar oude of niet bestaande adressen.

2. Kies het juiste papier

Materiaalgebruik is de meest simpele en effectieve stap naar duurzame direct mail. Neem nu het papier: papier wordt gemaakt van hout. Het is milieuvriendelijk en een hernieuwbare grondstof. Let er wel op of het een FSC® of PEFC-keurmerk heeft. Dit betekent dat het papier is van duurzame houtkap. Door het FSC- of PEFC-label op je drukwerk te plaatsen, laat je ook nog eens aan jouw klanten zien hoe belangrijk deze duurzame keuze voor jou is. Door FSC-papier te gebruiken wat honderd procent gerecycled kan worden, maak je al een flinke duurzaamheidsslag.

3. Print in full color

Je wilt met je direct mail beleving creëren en meerdere zintuigen prikkelen om zo onder de aandacht van jouw klanten te komen. Het printen in full color is een duurzaam proces omdat je geen energie gebruik voor het in offset voordrukken en er geen transportbewegingen nodig zijn tussen de drukker en de printer.

4. Print dubbelzijdig

Dubbelzijdig printen bespaart je niet alleen in de kosten, het maakt je direct mail ook nog eens veel groener. Je hebt namelijk maar de helft van het papier nodig, dus je bespaart op materiaal en verbruikt ook veel minder energie.

5. Minder op je verpakkingsmateriaal

Als je een direct mail in plastic folie verstuurt, gebruik dan wel afbreekbaar bio-folie. Dat is plantaardig en zo zorg je voor minder CO2-uitstoot. Er zijn zelfs bio-folies die volledig afbreekbaar zijn, herkenbaar aan het kiemplantlogo. Nog beter, want daarmee voorkom je veel restafval.

6. Denk eens aan groene post

Ken je groene post al? Door voor groene post van PostNL te kiezen, zorg je voor een zo klein mogelijke impact op het klimaat. Met groene post compenseer je de CO2-uitstoot door te investeren in duurzame projecten.

Gelukkig nemen partijen die direct mail verzorgen ook hun verantwoordelijkheid op duurzaamheidsvlak. PostNL staat zelfs in de top-drie van meest duurzame postbedrijven ter wereld volgens de Dow Jones Sustainability Index. Het bedrijf test volop met elektrische bezorging en verlaagt bijvoorbeeld de CO2-uitstoot per poststuk met slimme verpakkingen.

Verder wordt in veel gevallen voor zuinige voertuigen en gebouwen gekozen. In 2025 wil PostNL in 25 binnensteden uitstootvrij bezorgen. PostNL heeft de ambitie om in 2030 alle pakketten en brieven in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last mile.