Waar vraag is, moet ook aanbod zijn. Dat realiseerde ondernemer Niels zich toen hij op zoek was naar een oplossing voor zijn slaapproblemen. ‘’Als ik het product wil hebben, zullen er vast genoeg andere mensen zijn, toch?’’
Begin 2019 stuitte hij per toeval op een social media bericht waarin levensveranderende producten werden gediscussieerd. Daar gaven meerdere gebruikers aan dat een zogenaamde verzwaarde deken, een speciale deken met meer massa dan een gewoonlijke deken, hen had geholpen bij hun slaapproblemen. Niels, die destijds ook met problemen bij het slapen kampte, besloot na het lezen van deze positieve ervaringen om te zoeken naar een aanbieder. Toen kwam hij tot de realisatie dat het product alleen door hobbyisten, en niet door een gevestigd merk, werd aangeboden.
Een paar maanden later kwam hij de verzwaringsdeken weer tegen, ditmaal opnieuw met positieve ervaringen. Hij besloot nogmaals op zoek te gaan naar een aanbieder, maar eindigde met dezelfde resultaten. Dat was voor hem de druppel om de markt te gaan onderzoeken.
Nieuwe start voor een oud product
Nu, ruim een jaar later, biedt Niels zelf verzwaringsdekens aan met het door hem opgezette bedrijf ‘Kalm’. Slaapproblemen zijn een probleem van alle tijden, maar een verzwaarde deken is voor velen nog onbekend terrein. Toch is deze speciale deken absoluut geen nieuw product. Het werd in de jaren ‘90 al gebruikt om kinderen met autisme te helpen met prikkelverwerking. Destijds werd het product echter meer gezien als een medisch hulpmiddel, en niet als een consumentenproduct.
In 2017 kwam daar na een crowdfund campagne van Gravity Blankets verandering in. Het product werd mainstream, en er kwamen in het buitenland steeds meer aanbieders bij. Eind 2019 brak het product ook in Nederland door, en gingen steeds meer grote webwinkels de verzwaarde dekens verkopen. Eigenaar Niels heeft wel een idee waar die plotselinge populariteit vandaan komt. ‘’Ik denk dat verzwaringsdekens zo toenemen in populariteit omdat slaapproblemen steeds meer in het nieuws zijn, en ook steeds meer mensen erkennen dat ze ze hebben.’’
De verzwaringsdeken, ook wel bekend als een gewicht deken, moet namelijk helpen bij een handvol slaapproblemen. Het product is populair onder mensen die moeite hebben om in slaap te komen, ‘s nachts vaak wakker worden, ‘s ochtends uitgeput zijn, of kampen met een aandoening als PTSS, RLS of autisme. Dat is niet verbazend, volgens Niels. ‘’Een product dat daadwerkelijk helpt bij slaapproblemen, zonder dat er pillen of iets geslikt moeten worden, heeft uiteraard de potentie om populair te worden.’’
Slapeloze nachten door COVID-19
Momenteel maakt Kalm net als alle andere bedrijven een vreemde tijd door. Het coronavirus maakte zijn entree net nadat fabrieken door het Chinees Nieuwjaar gesloten waren. Daardoor was er geen heropening mogelijk, en kwam de productie van verzwaringsdekens stil te liggen. Het bedrijf zat als gevolg hiervan vier maanden lang zonder voorraad.
Kalm hoeft echter niet meer wakker te liggen van het coronavirus. De productie en verkoop van zware dekens is weer opgestart, en gaat enorm hard. Niels vermoedt dat hij de plotselinge verkoopstijging te danken heeft aan de pandemie. ‘’Mensen zitten thuis, ze vervelen zich, en het geld waar ze normaal leuke dingen mee zouden doen, stapelt
zich op. Wat doen ze daar dan mee? Online shoppen.’’
Toekomstplannen
Zelfs met COVID-19 ziet de toekomst van Kalm er dus rooskleurig uit. Er is een markt voor slaapproblemen die veel breder is dan alleen verzwaringsdekens. ‘’In de toekomst zie ik Kalm voor me als een breder merk dat meer aanbiedt om beter te slapen dan alleen verzwaringsdekens. Er zijn enkele mooie producten waar we op dit moment mee aan het testen zijn.’’ Welke producten dat zijn, wilt Niels nog niet kwijt. Hij hoopt in ieder geval de komende jaren nog veel meer mensen van een betere nachtrust te mogen voorzien.