Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Linkbuilding do’s en don’ts in 2020

Wil je dit jaar nog aan de slag met linkbuilding? Dan is het zaak je hier eerst goed in te verdiepen. Zonder enige voorkennis is de kans namelijk groot dat je de plank volledig misslaat. Hier zit je natuurlijk niet op te wachten. Wanneer je linkbuilding niet op de juiste manier aanvliegt, behaal je niet de hoogste mogelijke positie in de zoekmachines. Daarom is linkbuilding uitbesteden verstandig. Ga je toch zelf aan de slag met SEO? Dan komen deze linkbuilding do’s en don’ts voor 2020 ongetwijfeld van pas!

Do: de ontwikkelingen goed in de gaten houden
Google kondigde in september vorig jaar aan dat de nofollow-regels aangepast werden. Dit heeft een aantal gevolgen voor linkbuilding. Door de aangepaste regels heeft Google de markeringen ‘sponsored’ en ‘ugc’ toegevoegd aan de reeds bestaande tags. De ‘sponsored’-tag is voor gesponsorde links, de ‘ugc’-tag voor user generated content. Vooralsnog is het gissen wat Google hier precies mee gaat doen. Een eerste do voor linkbuilding in 2020 is dan ook om de ontwikkelingen op dit gebied goed in de gaten te houden. Zo kun je direct inspringen wanneer je weet welke sancties Google hieraan hangt.

Do: rekening houden met de opbouw van een linkprofiel
De aanpassingen voor wat betreft de ‘sponsored’- en ‘ugc’-tags kondigde Google niet voor niets aan. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat hier dit jaar dingen mee gaan gebeuren. Je kunt op je stoel gaan zitten wachten tot er meer over bekend wordt, maar je kunt ook alvast in actie komen. Een tweede do voor linkbuilding in 2020 is dan ook dat je rekening moet houden met de wijziging in de opbouw van jouw linkprofiel. Gooi bestaande linkprofielen niet direct om, maar neem de nieuwe nofollow-regels mee bij het opbouwen van nieuwe linkprofielen. Zodoende weet je zeker dat je altijd safe zit met linkbuilding in 2020.

Don’t: direct aanpassingen doen
De komst van de nieuwe ‘sponsored’- en ‘ugc’-tags doet jou er mogelijk toe besluiten om direct aanpassingen te doen aan de links op jouw website(s). Dit raden wij je echter niet aan. Het is namelijk nog niet bekend of links met deze twee markeringen hun waarde behouden of dat Google de waarde gaat devalueren. Indien Google er niet tot weinig mee doet, steek je hier dus voor niets tijd in. Bovendien kan het aanpassen van de reeds aanwezige links gevolgen hebben voor de waarde van een bestaand linkprofiel. Begin dus niet direct ‘sponsored’- of ‘ugc’- tags aan links te hangen, maar wacht eerst af tot Google meer bekendmaakt met betrekking tot de werkwijze rond deze tags.

Don’t: focussen op kwantiteit
In het verleden was het aantal links naar een website belangrijk binnen linkbuilding. De laatste jaren is de kwaliteit van een link echter belangrijker. Ga je in 2020 aan de slag met linkbuilding? Zorg er dan voor dat je je niet te veel toelegt op het aantal links. De verwachting is namelijk dat de focus bij linkbuilding in 2020 nog meer komt te liggen op de waarde van een link. Link dus bijvoorbeeld naar onderzoeksresultaten of interviews in de teksten op jouw website om de betrouwbaarheid van de content op jouw site te vergroten. Daarbij komt dat ook kwalitatieve en on-site content dit jaar belangrijker wordt bij linkbuilding. Dit maakt het steeds lastiger om jezelf te onderscheiden van de concurrentie. Maar met de juiste aanpak van linkbuilding in 2020 slaag je hier vast en zeker in.