Het coronavirus treft het bedrijfsleven op verschillende manieren. Van thuiswerken tot financiële problemen. De ontwikkelingen zorgen voor de nodige veranderingen. Bedrijven worden noodgedwongen om zich aan te passen. Organisaties die niet anticiperen, ondervinden grote hinder. Omdenken vergt inspanning, maar biedt ook kansen. De e-commerce is door de coronacrisis belangrijker dan ooit.
De huidige situatie laat de nodige sporen achter in onze samenleving. Een op de vijf bedrijven verkeert in zwaar weer. In het eerste kwartaal van 2020 zijn er in totaal 1871 bedrijven failliet verklaard. Dit zijn er 69 meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2019, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Bijna de helft van de bedrijfsvoeringen vreest voor faillissement bij een aanhoudende coronacrisis.
De situatie dwingt ondernemers om van een offline naar een online omgeving te werken. Uit recente cijfers van de belangenorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat er de afgelopen maanden een toename was in het aantal domeinregistratie. Het aantal webwinkels is fors gestegen tijdens de coronacrisis. Het gros van de webwinkels bestaat uit retailers uit de mode-industrie en de non-foodbranche.
De gevolgen van de e-commerce zijn relatief groot. De sluiting van de fysieke winkels heeft geleid tot een piek in het aantal online aankopen. Door het coronavirus is het koopgedrag van de Nederlander veranderd. De doelgroep heeft andere behoeften. Sommige productcategorieën zijn hierdoor populairder dan ooit. Naast wc-papier zijn doe-het-zelf artikelen en producten gerelateerd aan entertainment en thuiswerken de meest verkochte producten tijdens de coronacrisis.
E-sigaret specialist Dave van Damp-E zag een verandering in zijn bedrijfsvoering: ‘Door het coronavirus steeg het aantal internetaankopen. Voorraden raakten op, waardoor mensen over moesten stappen op andere e-sigaretten. Met name justfog coils, pods en liquids waren populairder dan ooit’. Dave stelt dat de trend door de versoepelingen van de coronamaatregelen langzamerhand aan het omdraaien is. Door de heropening van de winkel dalen de internetaankopen.
Niet elke bedrijfsvoering heeft te maken met een omzetstijging. Zo worden branches als de financiële sector en de reisbranche hard geraakt. Ook fysieke winkels worden op de lange termijn hard getroffen. Naar schatting zal een op de vijf winkels in Nederland leeg komen te staan. De oorzaak is te wijten aan de veranderende doelgroep. Niet alleen jongeren, maar ook steeds meer ouderen ontdekken het online shoppen.
Naast nieuwe online consumenten, is de behoefte naar online winkelen alsmaar groter geworden. De voorspelling is dat een kwart van de Nederlanders, ook na de coronacrisis, online blijft winkelen. 37 procent van de ouderen zal meer producten online blijven kopen.