Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De rol van webhosting voor je content marketing strategie

In dit blog laten we je kennismaken met de invloed die webhosting heeft op je content marketing strategie. Om hier dieper op in te gaan, leggen we je eerst uit wat een content strategie precies inhoudt.

Content marketing strategieën 

Content is een erg breed begrip, direct vertaalt betekent het inhoud. Als we over content praten, dan hebben we het over alles wat bijvoorbeeld op de website, social media kanalen of andere platformen kan worden geplaatst. Content loopt uiteen van een Instagram verhaal tot aan een visueel zeer aantrekkelijke infographic. Om met de content voor je website, maar ook voor andere kanalen aan de slag te gaan, maken we eerst altijd een content strategie. In deze content marketing strategie ga je kijken wat het doel van de content is. We raden hierbij aan altijd de volgende elementen op te nemen in de strategie:

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat wil de doelgroep?
  • Wat is het doel?

Wie is de doelgroep?

De belangrijkste vraag voor het opzetten van je strategie: wie is je doelgroep? Je kunt wel allerlei content creëren en hier veel tijd aan besteden, maar als je niet weet wie de doelgroep is dan “schiet je met hagel”. Daarom is een eerste goede stap om te bepalen wie de doelgroep is. Ben je een webshop en verkoop je bijvoorbeeld aan zakelijke klanten en consumenten, dan is het ook belangrijk om hier segmenten van te vormen. Als je weet uit welke segmenten de doelgroep bestaat, kun je overgaan naar de volgende stap.

Wat wil de doelgroep? 

Nu je weet wie de doelgroep is, is het advies om te gaan kijken wat je doelgroep precies wil. We kijken hier vanuit drie punten naar de doelgroep: taken, voordelen en pijnpunten. Door vanuit deze drie punten te kijken, ontdek je waar uitdagingen en frustraties liggen. Een filosofie die deze denkwijze ondersteunt, is die van Simon Sinek. Hij geeft aan dat je bij klanten niet moet beginnen bij de “wat”, maar dat het erom draait “waarom” je iets doet. Dit geldt ook voor de aankoop van een potentiële klant. Je moet begrijpen waarom hij iets koopt en niet zozeer wat die wil kopen. Denk dus in oplossingen, in plaats van een specifiek product of de dienst.

Wat is het doel? 

Wil je weten of je content marketing strategie het beoogde effect heeft, dan moet je meten en optimaliseren. Om dit te kunnen doen, dien je voorafgaand doelen te formuleren. Op basis van deze doelen, kunnen KPI’s worden opgesteld. Deze KPI’s zijn Kritische Prestatie Indicatoren, waardoor het meetbaar wordt of je doel wel of niet wordt gehaald. Denk bij het vaststellen van KPI’s goed na over hoofd en subdoelen. Een bezoeker die meerdere pagina’s op je website bekijkt kan een subdoel zijn, waardoor het hoofddoel (de aankoop) uiteindelijk wordt gerealiseerd. Richt je doelen dus goed in en zorg ervoor dat je deze monitort.

Alles valt of staat met een goede webhosting

Nu je weet hoe je aan de slag kunt met het maken van een content marketing strategie, geven we je graag nog één tip: kies voor een goede webhosting. Het is natuurlijk erg zonde als je zorgt voor geweldige landingspagina’s met rijk gevulde content, maar de experience teniet wordt gedaan door een slechte webhosting. Om dit probleem te voorkomen, raden we aan je goed in te lezen op het gebied van webhosting. Een bedrijf die gespecialiseerd is in webhosting is Hipex.io. Zo zorg je ervoor dat jouw content marketing strategie echt slaagt!