Zijn er in jouw bedrijf voldoende mensen aanwezig die hulp kunnen verlenen op de momenten waarop dat nodig is? Of is het lastig om medewerkers te vinden die de cursus willen volgen, en zich hierover jaarlijks willen laten bijspijkeren?
Niet altijd populair, wel belangrijk
Je hebt vast wel eens iemand die je kent horen zuchten. ‘Morgen een hele dag naar een BHV-opfriscursus, daar heb ik dus echt geen zin in.’ Populair zijn ze meestal niet, de dagen waarop bedrijfshulpverleners ieder jaar hun vaardigheden weer even op komen poetsen en opnieuw oefenen. Ze kosten een hele dag, zijn soms op onmogelijke locaties en hartstikke nutteloos. Je hebt het diploma toch, waarom moet je dan ieder jaar terugkomen?
Simpel: de meeste dingen die je tijdens een ‘BHV‘ cursus leert, breng je maar weinig in de praktijk. Gelukkig ook maar, want je moet er niet aan denken dat er regelmatig een beroep gedaan hoeft te worden op je diensten. Meestal kom je tenslotte in actie als er brand is, of een andere noodsituatie, of wanneer een collega in medische nood verkeert. Voor de meeste mensen geen zaken die zijn regelmatig tegenkomen. Juist daarom is het belangrijk de vaardigheden ieder jaar weer even te trainen. De kans is groot dat de kennis wat is weggezakt, dat je niet meer direct weet wat je in welke situatie moet doen, terwijl dat nu net zo belangrijk is. Even de richtlijnen erbij zoeken als iemand ernstig gewond is of wanneer er een brand uitbreekt, daar is echt geen tijd voor, tenslotte.
Kan het makkelijker?
Alhoewel de wetenschap dat je er levens mee kunt redden genoeg reden zou moeten zijn om jaarlijks even de schouders eronder te zetten op de ‘opfrisdag’, zijn er wel manieren te bedenken om het volgen ervan wat makkelijker of zelfs leuker te maken. Te denken valt aan BHV op locatie, zodat medewerkers gewoon naar hun werkplek kunnen komen, en niet naar een cursuslocatie hoeven te reizen.
Ook een werkgever kan iets doen om de medewerkers die zich willen inzetten voor hun medemens hier een beetje voor te belonen. Regel een fijne lunch, of laat de cursisten de dag gezamenlijk afsluiten met een etentje van de zaak. Het zijn tenslotte deze medewerkers die ervoor zorgen dat het er binnen een bedrijf zo veilig mogelijk aan toe gaat, en hier jaarlijks tijd in steken. Extra waardering kan niet alleen hen belonen, maar tevens anderen over de streep trekken om de cursus toch maar eens te gaan volgen. Zo wordt het direct een stuk gemakkelijker om ervoor te zorgen dat er altijd een gediplomeerd BHV’er binnen het bedrijf aanwezig is.