Van on-premise naar multi-cloud
E-mails vinden hun plekje in Microsoft 365, interactieve pdf’s worden opgeslagen in Adobe Document Cloud, Salesforce houdt de verkoopactiviteiten op koers en Google Drive fungeert als digitaal archief. Maar liefst 73% van alle ondernemingen maakt gebruik van een multi-cloudstrategie, waar twee of meer cloudomgevingen samenkomen om applicaties in te laten draaien.
Multi-cloud is dus in opkomst — én met reden, constateert hetzelfde onderzoek. Moderne apps zijn sneller beschikbaar én geüpdatet, terwijl het organisaties zo’n 41% aan IT-kostenbesparing oplevert. ‘Het draait allemaal om flexibiliteit’, zegt Erik de Geus, Senior Regional Director bij VMware.
Sneller schakelen
‘Organisaties kunnen sneller schakelen tussen apps’, zegt De Geus. ‘Vroeger kocht je één softwarepakket: daar moest je het dan mee doen. Als je er dan achterkwam dat iets niet werkte, zat je er al aan vast. Met een multi-cloud helpen we klanten door een referentiearchitectuur aan te leveren die gemakkelijk te implementeren en te omarmen is, zodat bedrijven zich kunnen focussen op wat voor hen aan de voorkant van de bedrijfsvoering relevant is of met tools een nieuw businessmodel kunnen creëren.’
Duurzaamheid
Langzaam maar zeker verdwijnen de gigabytes aan soft- en hardware dus van servers on-premise naar de cloud. Eén van de belangrijkste redenen om dat de doen? ‘Duurzaamheid’, zegt Rob Elsinga, National Technology Officer bij Microsoft. ‘Het draait erom dat we nóg slimmer nadenken over de opslag van alle data en tools die organisaties nodig hebben om te werken. Het energieverbruik is door de inzet van datacenters nauwelijks toegekomen, ondanks de exponentiële groei in data én tools.’
AI opent nieuwe deuren
Naar verwachting groeit het aantal organisaties dat twee of meer cloudomgevingen gebruikt om hun applicaties in te laten draaien naar 81% in 2024. Dat is mede ook door de opkomst van Artificial Intelligence (AI), ziet De Geus. ‘De kansen zijn enorm, vooral als je kijkt naar het ontwikkelen van nieuwe applicaties op basis van wereldwijde eigen data. Dat is nog nooit zo gemakkelijk geweest.’
‘We bevinden ons nu in een fase waarin AI-applicaties daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden, zoals in hr-functies of supply chain-optimalisatie’, voegt Elsinga toe. ‘De mogelijkheid om specifieke vragen aan je eigen data te stellen en gepersonaliseerde applicaties te ontwikkelen, opent nieuwe deuren voor bedrijven. Er wordt verwacht dat 90% van alle applicaties AI in zich zullen hebben. Het gaat dus erg snel, want het wordt in alle functies bekeken en omarmd.’
Relevant voor álle organisaties
Maar die nieuwe AI-applicaties moeten ook ergens draaien. ‘Daar komt een multi-cloudstrategie weer om de hoek kijken’, zegt De Geus. ‘De AI-trein gaat snel — en het gebruik van AI brengt niet alleen meer data, maar ook meer energieverbruik met zich mee. Dat is precies wat je met een cloud beter op een duurzamere manier kunt opvangen. Je verlaagt zo de voetafdruk en kunt sneller de toegevoegde waarde van AI ervaren.’
Die waarde is relevant voor organisaties van alle formaten, ziet Elsinga. ‘We zien bijvoorbeeld in het mkb-segment dat de cloudtransitie al behoorlijk groot is. Nu is het tijd voor organisaties, groot of klein, om de volgende stap te zetten — en na te denken over hoe ze bepaalde AI-applicaties kunnen inzetten om hun werk efficiënter en sneller te maken.’
Lees ook: Waarom soevereine clouds belangrijk zijn voor jouw organisatie
AI-gedreven cybersecurity
De mogelijkheden zijn eindeloos, zegt De Geus. ‘Binnen multi-cloudomgevingen zien we dat organisaties AI niet alleen gebruiken voor operationele efficiëntie, maar ook voor cybersecurity. We roepen al jaren niet meer óf je gehackt wordt, maar wanneer. Nu kun je bijvoorbeeld AI gebruiken om sneller en effectiever te reageren op beveiligingsdreigingen, omdat AI-tools sneller data kunnen analyseren op bepaalde risico’s dan welke technologie dan ook. Dat vind ik een gave ontwikkeling.’
Verantwoord omarmen
De snelle ontwikkeling vergt wel de nodige additionele kennis, ziet De Geus. ‘Het zijn uiteindelijk je mensen die met de applicaties moeten kunnen werken. AI, geïntegreerd in een multi-cloudstrategie, kan alleen succesvol zijn als de data kwalitatief in orde is en de mensen die ermee omgaan de juiste kennis hebben. We hebben het vaak over alle technologische opties, maar de menselijke factor is niet weg te denken.’
Waar dan te beginnen? ‘Ik zou klein beginnen en gefaseerd opschalen’, adviseert Elsinga. ‘Identificeer specifieke usecases waar AI waarde kan toevoegen en implementeer op basis van die usecases. Deze ontwikkelingen zullen een transformatie teweegbrengen in de manier waarop organisaties opereren. Het is van belang dat bedrijven zich richten op digitale skills, datamanagement én datagovernance om deze veranderingen verantwoord te omarmen.’