Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo creëert Visma een familie van ijzersterke tech-bedrijven

In samenwerking met Visma | Raet - Visma is met ruim 15.000 medewerkers en meer dan één miljoen klanten de grootste tech scale-up van Europa. Het is een groeiende familie van tech-bedrijven met elk hun eigen diepgaande kennis en roots in lokale markten. Wat is het geheim achter hun succes? We spreken erover met John Reynders, Area Director Benelux.

John Reynders

Om te begrijpen hoe Visma in elkaar zit, gaan we terug naar de roots van de organisatie. Drie decennia geleden ontstond het bedrijf in Noorwegen door het samengaan van drie verschillende bedrijven. ‘Op dat moment is de basis van onze filosofie gelegd: het behouden van de kracht en ondernemerschap van gezonde, goed geleide en groeiende organisaties en ze tegelijkertijd nieuwe kansen geven om hun impact te vergroten’, vertelt Reynders. Hoewel er in de tussentijd veel veranderd en geoptimaliseerd is, is dit principe nog altijd het startpunt van de bedrijfsvoering. ‘Visma neemt deze organisaties over en helpt ze het vliegwiel van waardecreatie harder aan te slingeren terwijl ze hun autonomie behouden.’

De snelheid waarmee Visma groeit, is opvallend te noemen. ‘In 2018 hadden we in de Benelux slechts één bedrijf en 200 medewerkers. Nu hebben we in deze regio bijna 4.000 medewerkers en 38 bedrijven. We zijn dus heel snel gegroeid, maar zijn nog steeds in staat om medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid te verhogen.’

Ondersteunen van sterke tech-ondernemers

Het grote verschil met vergelijkbare partijen is dat Visma zich organiseert rond de bedrijven zelf, in plaats van andersom. ‘Bij partijen van onze omvang denken mensen vaak aan een grote top-down geregelde corporates met rigide processen. Het omgekeerde is waar’, stelt Reynders.

Visma ondersteunt het succes van tech-ondernemers door veel kennis en mogelijkheden, maar veranderen het bedrijf zelf niet. ‘Zo geven we ondernemers de mogelijkheid om het pad dat ze nu al bewandelen door te zetten en dicht bij hun eigen unieke cultuur te blijven.’ Om dit te bekrachtigen, is bij elke overname de eerste stap van Visma om te communiceren wat hetzelfde blijft. ‘Dat creëert rust. Pas daarna vertellen we wat er allemaal kan.’

Samen werken aan succes

Elk bedrijf dat zich aansluit bij de Visma-familie, krijgt toegang tot wat Reynders een snoepwinkel aan mogelijkheden noemt. ‘Op basis van de belangrijkste prioriteiten van het bedrijf, wordt een divers en ervaren team van experts vanuit Visma samengesteld om samen aan de slag te gaan. Zo’n advisory board kan het bedrijf ondersteunen, helpen en uitdagen’. Deze groep mensen is voor nieuwe bedrijven de ingang naar verschillende kennishubs en competence centres binnen Visma. ‘Denk bijvoorbeeld aan tech-hubs, people hubs, growth hubs en business hubs.’

Het fundament van Visma als techbedrijf is de focus op mensen. ‘Onze prioriteit is het creëren van de meest inspirerende werkomgeving en het verhogen van de betrokkenheid van medewerkers. We zijn continu bezig met het meten en opvolgen van deze betrokkenheid door het luisteren naar en leren van de continue stroom van feedback die mensen geven.’

Toegang tot een breed netwerk

Wanneer Visma een bedrijf overneemt, krijgen zowel de ondernemers zelf als de medewerkers toegang tot een breed netwerk. ‘Als je deel wordt van de familie heb je ineens allemaal broertjes en zusjes waarmee je vrijuit kunt spreken, zowel online als offline. Zo brengen we managing directors bij elkaar om te leren van elkaar als peers. Ook hebben we meer dan 6.500 tech-developers die in digitale communities constant in gesprek zijn en met elkaar kennis delen.’

Drie standaard verbeterslagen

Er zijn drie ontwikkelingen die bij ieder overgenomen bedrijf standaard worden doorgevoerd:

  1. Security en privacy: ‘De snelheid en intensiteit waarmee cybercrime zich ontwikkelt, is ongekend. Daarom is security in onze branche prioriteit nummer 1. Elke onderneming die zich bij ons aansluit, wordt direct in ons security programma meegenomen. We hebben een state of the art security centre, ondernemers kunnen dat vaak niet zelf regelen op deze schaal.’
  2. Prioriteit op mensen: ‘We zorgen ervoor dat ieder bedrijf de juiste mechanismen heeft ingesteld om medewerkersbetrokkenheid te vergroten. Ook kunnen verschillende bedrijven in de Visma-familie op dit punt van elkaar leren.’
  3. Financiële rapportages standaardiseren: ‘Bij een bedrijf van onze omvang wil je dat dit soort zaken allemaal op dezelfde manier ingeregeld zijn. We automatiseren dit, zodat het voortaan met een druk op de knop geregeld is.’

Focus op waardecreatie in plaats van kostenbesparing

Waar andere overnamebedrijven de focus leggen op het snijden in de kosten bij nieuw aangehaakte bedrijven, doet Visma dat expliciet niet. ‘Wij focussen op het versnellen van innovatie, niet op het reduceren van kosten. Vanuit de literatuur is bekend dat je op die manier op drie plekken waarde vernietigt: 10% door het verlies van klanten, 20% door het verlies van medewerkers en 15% door het operationeel omzetten van systemen. Dat moet je dan compenseren op je premium die je bovenop de waardering hebt.’

Reynders pleit voor waardecreatie op vier verschillende vlakken:

  1. Waarde voor stakeholders: ‘Dit begint bij klanten. Hoe kunnen we de bedrijven voor hen meer waarde laten creëren?’
  2. Waarde voor medewerkers: ‘Medewerkers zitten nog steeds in hetzelfde fijne bedrijf met dezelfde waarden, maar hebben ineens 15.000 collega’s waar ze van kunnen leren.’
  3. Waarde voor de maatschappij: We behoren tot de top 5 van Europese tech-spelers. Wij voelen daarom onze verantwoordelijkheid op het gebied van de veiligheid van onze maatschappij, diversiteit en inclusiviteit en onze carbon footprint.’
  4. Waarde voor aandeelhouders: ‘Tot slot willen we duurzame groei laten zien aan de aandeelhouders. We geloven in een model waarbij je focust op innovatie in plaats van integratie.’