Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie aan de Top: Adriaan Thierry’s visie op AI, duurzaamheid en leiderschap

Aangeboden door Top of Minds - Adriaan Thierry, een zelfverklaarde mix van zijn alfa moeder en bèta vader, staat aan het hoofd van Bugaboo. Onder zijn leiding blijft het bedrijf innoveren, terwijl het trouw blijft aan zijn oorspronkelijke visie: een praktische kinderwagen die je overal mee naartoe kunt nemen, die ook nog eens goed oogt. Kortom: flexibiliteit en design. Hoe kijkt Thierry naar belangrijke ondernemersthema’s als AI, duurzaamheid en leiderschap?

Adriaan Thierry Bugaboo Top of Minds

Bugaboo is in 1999 door Max Barenburg opgericht als ambitieus afstudeerproject. Tegenwoordig is het een begrip in de internationale kinderwagenmarkt. Bugaboo’s worden verkocht in ruim vijftig landen en er werken zo’n duizend medewerkers. Sinds 2020 zwaait Adriaan Thierry met de scepter bij Bugaboo, na de overname in 2018 door de Amerikaanse investeringsmaatschappij Bain Capital.

De komst van AI in consumentengoederen

Voor Thierry was het een bewuste keuze om zijn carrière in consumentengoederen bij Unilever te starten. Hij wilde graag op een plek werken waar hij tastbaar resultaat kon zien van zijn werk. ‘Dat heeft mij altijd aangesproken in deze industrie en dat is nog steeds zo.’, legt hij uit. Wel ziet hij dat de branche aan het begin van een revolutie staat. ‘Artificial Intelligence gaat de business radicaal veranderen’, stelt hij.

‘Het gaat de wereld veel sneller veranderen dan dat internet heeft gedaan, en dat zullen we de komende tien jaar ook in ons werk zien.’ Thierry verwacht dat kunstmatige intelligentie taken zal gaan overnemen, waardoor er nieuwe kwaliteiten nodig zullen zijn op de werkvloer. ‘Op de business die ik nu run gaat het een gigantische impact hebben.’ De grote vraag blijft hoe dit er exact uit zal zien.

Toepassingen van AI in klantenservice en onderzoek
Thierry legt uit dat hij bijvoorbeeld op de afdeling klantenservice grote veranderingen verwacht. ‘De industrie is natuurlijk al heel lang bezig met chatbots, maar de kwaliteit is nu exponentieel aan het aan het verbeteren.’ Hij benadrukt dat dit niet betekent dat er een massale ontslaggolf aan zit te komen waar alle klantenservicemedewerkers zullen verdwijnen. ‘De rol van klantenservice zal veranderen, het werk zal drastisch veranderen van het reactief reageren op vragen van klanten, naar een veel proactievere werkwijze.’

Een ander interessant voorbeeld is het onderzoeken van nieuwe ontwerpen voor Bugaboo. Voorheen werden nieuwe designs altijd voorgelegd aan een panel van consumenten. ‘We zijn nu aan het experimenteren met testen door AI’, vertelt Thierry. ‘Ook repetitieve taken zullen erdoor beïnvloed worden. Denk aan de financiële huishouding; het opstellen van rapporten en forecasting.’ In Thierry’s optiek is er vrijwel geen enkel vakgebied dat niet geraakt zal worden door de ontwikkelingen van AI. ‘De vraag is alleen hoe snel en op welke manier het gaat veranderen. Bedrijven die niet op tijd aanhaken, zullen verdwijnen.’

Duurzaamheid: meer dan een trend

Voor Thierry is duurzaamheid niet slechts een label, maar een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. ‘Kwaliteit heeft bij Bugaboo altijd al hoog in het vaandel gestaan, dus het voelt heel natuurlijk dat we duurzaamheid daar als kernwaarde aan toe hebben gevoegd’, vertelt hij. ‘Een belangrijke vorm van duurzaamheid is dat producten lang meegaan.’

Thierry vertelt dat hij er met Bugaboo naar streeft om in 2035 net zero te zijn. Dat betekent dat je bedrijf geen nieuwe CO2 uitstoot. Om dit te bereiken, werkt Bugaboo naar een tussentijds doel van 40% reductie in 2026. ‘Op dit gebied zijn wij in onze industrie internationaal leidend.’ Hij licht toe dat Bugaboo voor de productie van kinderwagens met bio-based materialen werkt om de CO2-uitstoot te reduceren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Traditioneel worden plastics gemaakt van olie die uit de grond wordt gehaald, maar wij gebruiken daar olie voor die uit planten komt. En dan niet van planten die daar speciaal voor gekweekt worden, maar afval van planten.’ Daarnaast zet Bugaboo in op recycling in circulariteit. ‘Wat wij niet doen is compenseren. We zijn niet bezig met allerlei certificaten te kopen, waar dan bomen van geplant worden. Uiteindelijk is dat een doodlopende weg.’

Leiderschap: De universele bouwstenen

Goed leiderschap is volgens Thierry gestoeld op een drietal pijlers: structuur, strategische besluitvorming, en het vermogen om te inspireren en mensen mee te krijgen in je visie. ‘Dat betekent overigens niet altijd dat je in praktische zin gestructureerd bent. Ik ben dat zelf ook niet, maar heb gelukkig ontzettend goede mensen om mij heen die mij daarbij helpen’, legt hij uit. ‘Ook moet je strategische beslissingen kunnen nemen en mensen meekrijgen. Dat lukt alleen als zij begrijpen wat je voor ogen hebt.’

Daarnaast is het volgens Thierry belangrijk om je te ontwikkelen in een aantal kerngebieden. ‘Het helpt als er een paar gebieden zijn waar je over mee kan denken met je team. Ik heb zelf in sales, marketing en digital echt functionele verantwoordelijkheden gehad. Dat is prettig omdat je dan als sparringpartner kunt fungeren.’ Weet ook waar je zelf niet zo goed in bent. ‘Zoals ik op het gebied van productdesign. Ik vind het fantastisch, maar ik ben geen productdesigner. Gelukkig werk ik met anderen die hier wel heel goed in zijn.’

Thierry heeft nog een paar goede tips voor andere ondernemers en managers: ‘Je gaat straks veertig jaar werken, dus ga iets doen wat je leuk vindt. Dat is het allerbelangrijkste. Daarna ga je proberen er ook werk in te vinden. Met de juiste drive, lukt dat’, vertelt de CEO. Hij benadrukt dat het niet realistisch is om je werk altijd fantastisch te vinden, maar dat het in de grote lijnen leuk moet zijn. Tot slot adviseert hij om altijd door te blijven zetten: ‘Als je carrière wilt maken moet je niet bij de eerste of de beste tegenslag je kop laten hangen.

Innovatie aan de Top

Janko Klaeijsen is Founding Partner van Top of Minds en spreekt voor deze serie artikelen gezichtsbepalende topmanagers uit de Consumer Goods sector. Hij deelt de inzichten en hun ervaring om andere managers en executives in het Consumer Goods werkveld te inspireren.