Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe maak je van innovatie een kerncompetentie?

In samenwerking met TIAS School for Business and Society - Succesvol innoveren lijkt voor veel organisaties niet weggelegd. Volgens innovatieprofessor Toni Sfirtsis komt dat door de manier waarop het wordt aangevlogen: ‘Innovatie is per definitie een veranderkundig proces.’

succesvol innoveren innovatie als kerncompetentie
Foto: David Pisnoy via Unsplash

Je wilt relevant blijven met je organisatie, nu en in de toekomst. Dat is immers je bestaansrecht. Maar hoe doe je dat in een tijd waarin ontwikkelingen zich steeds sneller opvolgen en bijna niets meer voorspelbaar is? Innoveren is dan een must. Niet innoveren om het innoveren, maar innoveren om dingen echt anders te gaan doen.

Als innovatieprofessor aan TIAS School for Business and Society en als innovatie-consultant ziet Toni Sfirtsis dat de meeste organisaties flink stoeien om relevant te blijven. Ze vinden het lastig om dingen fundamenteel anders te doen. ‘Het vergt van mensen andere competenties, van de organisatie andere processen en procedures, of het vraagt om een ander type verdien- of businessmodel. Daarvoor is meer nodig dan innovatie bij een afdeling te beleggen of het als een losstaand project te zien.’

Innovatiefitness

Voor wie succesvol wil innoveren om relevant te blijven, heeft Sfirtsis het gratis e-book Innovatiefitness geschreven. Het bevat geen pasklaar stappenplan. Dat kan ook niet, legt de innovatieprofessor uit. ‘Iedere organisatie is anders, waardoor de manier waarop innovatie succesvol vorm krijgt, ook heel verschillend is.’

Toch geeft Sfirtsis in zijn e-book de nodige input waarmee je succesvoller innoveert. ‘Met dit e-book wil ik mensen uitdagen om op en andere manier naar innovatie te kijken. Het gaat er vooral om dat innovatie uiteindelijk een eigenschap van de organisatie is, een kerncompetentie die vooral bij mensen belegd moet worden en niet bij een afdeling of een project.’

Creativiteit is aanwezig

Want het probleem is niet dat er onvoldoende innovatie-potentie in organisaties zit. Sfirtsis: ‘Brainstormsessies, heidagen, het uitwerken van businessmodellen door middel van verschillende werkvormen, het visualiseren van canvassen: creativiteit alom. Maar creativiteit zonder commercieel potentieel is geen innovatie. Het is een verheven hobbyisme van een aantal mensen binnen de organisatie.’

Innovatie moet volgens hem dan ook fundamenteel anders aangepakt worden, wil het succesvol kunnen zijn. ‘Om relevant te blijven moet je als organisatie op een andere manier met je omgeving omgaan, je klanten anders gaan bedienen of een andere relatie aangaan met leveranciers of relevante stakeholders. In alle gevallen heeft dat impact op de manier waarop mensen in je organisatie gaan functioneren.’

Aanpakken als veranderkundig proces

Als voorbeeld noemt Sfirtsis de opkomende diensteneconomie. ‘Als een autoproducent opeens zegt: “We don’t produce cars, but we deliver mobility services”, dan klinkt dat communicatief leuk. Maar het betekent dus een ander verdien- en businessmodel met bijbehorende nieuwe processen. Ook de aansturing verandert, en je hebt mensen met andere competenties nodig.’

Vooral dat laatste is een belangrijk aandachtspunt, want uiteindelijk zijn het de mensen die het werk doen. Sfirtsis: ‘Wil je in zo’n transitie je mensen meenemen, dan is innovatie per definitie een veranderkundig proces. Een proces van leren, breken met ingesleten conventies en de wil om te veranderen.’

Cultuuromslag nodig

Innoveren vergt vaak ook een cultuuromslag. Een bekende valkuil die de innovatieprofessor ook al in de gelijknamige podcast aanstipte is bijvoorbeeld dat medewerkers zich vaak niet gesteund voelen wanneer ze innovatieve ideeën aandragen. Wanneer een medewerker zich met een nieuw, innovatief idee meldt bij zijn leidinggevende, wordt hij in de meeste gevallen niet gestimuleerd om hier actief mee aan de slag te gaan.

In plaats daarvan vraagt de desbetreffende manager om een businesscase. In je eentje een haalbaarheidsstudie uitwerken van een nog nieuw uit te voeren innovatie is echter vrijwel ondoenlijk, verduidelijkt Sfirtsis. Het resultaat: de medewerker laat de hoop varen en zal zich de volgende keer wel twee keer bedenken voor hij een innovatief plan deelt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Betrokkenheid creëren

Het is dus belangrijk om iedereen binnen de organisatie te betrekken bij innovatieprocessen en een cultuur te scheppen waarin iedereen durft mee te innoveren. Vereiste is dat de medewerker zich serieus genomen voelt.

Download: eBook Innovatiefitness

Het kernwoord voor goede, duurzame innovatie blijkt vooral betrokkenheid. Betrokkenheid vanaf de vloer met het bedrijf, en andersom, betrokkenheid vanuit de leiding naar de werkvloer. Innovaties en transformaties moeten omarmd worden door de mensen uit verschillende lagen ín het bedrijf.

Fundamentele vragen stellen

Van innovatie een kerncompetentie maken is niet iets wat je zomaar even doet, erkent ook Sfirtsis. ‘Één van de belangrijkste drempels om te innoveren is je eigen overtuigingen ter discussie te stellen.’

In het e-book Innovatiefitness probeert Sfirtsis je uit te dagen om innovatie in je organisatie echt anders aan te gaan pakken door een aantal fundamentele vragen te stellen die je aan het denken zetten. ‘Zodat je op een andere manier naar je business, markten, klanten en stakeholders gaat kijken. Zodanig dat jouw organisatie over vijf jaar nog steeds relevant is en dus bestaansrecht heeft.’