‘Nodig werknemers vanaf het begin al uit om te participeren’, adviseert Toni Sfirtsis. De innovatieprofessor aan TIAS School for Business and Society ziet nog te vaak dat enkel een aparte afdeling zich bezighoudt met innovatie. Vervolgens wordt (te laat) de rest van het bedrijf erbij betrokken. Gevolg? De plannen leven niet binnen de organisatie en de medewerking is dan ook minimaal.
Het is volgens Sfirtsis één van de redenen waardoor innovaties niet van de grond komen. In de podcast Innovatiefitness gaat presentator Philip Bueters hierover in gesprek met Sfirtsis. Op informatieve en gepassioneerde wijze bespreken ze de problemen waar organisaties onbewust of onbedoeld tegenaan lopen bij innovatietrajecten. Hoewel iedere organisatie anders is en een eigen aanpak hanteert, ziet Sfirtsis wel 9 innovatie-drempels waar veel organisaties tegenaan lopen.
Waarom is innovatie belangrijk?
Volgens Sfirtsis is er één hoofdreden voor innovatie: de continuïteit van de onderneming. ‘Je moet je eigen producten, diensten, oplossingen, werkwijzen en manier waarop je je klanten bedient af en toe tegen het licht houden. Vraag jezelf dan af: is dit nog steeds relevant over 3, 4 of 5 jaar?’
‘Ik kan me geen organisatie voorstellen die tegenwoordig niet hoeft te innoveren. Vroeger kon je je die luxe misschien nog veroorloven, maar nu echt niet meer.’ Naast professor is hij ook innovatie-consultant, met jarenlange praktijkervaring. De kennis die hij daarmee heeft opgedaan, heeft hij nu gebundeld in het gratis e-book Innovatiefitness.
Download het gratis e-book Innovatiefitness
Om nu en in de toekomst relevant te zijn voor klanten, is innoveren cruciaal. Maar hoe organiseer je dat? En hoe combineer je het met de ongoing business? Innovatieprofessor Toni Sfirtsis geeft je in dit e-book diepere inzichten over innoveren.
lees verderDrempels bij innoveren
In de gelijknamige podcast bespreekt Sfirtsis 9 drempels die ook in zijn e-book terugkomen. Eén daarvan is faalangst. Innoveren wordt gezien als een project met een begin- en eindfase, dat niet mag falen. Maar zo werkt het niet volgens hem. ‘Men denkt: “Ik wil iets nieuws uitproberen, maar ik mag geen fouten maken want daar worden we op afgerekend.” Echter: innoverende organisaties laten dingen los, nemen nieuwe dingen aan, en vinden dat je zonder fouten niet leert. Die cultuur zit er nog te weinig in.’
Een rigide innovatieproces is een andere drempel waar veel organisaties tegenaan lopen. Als een medewerker bijvoorbeeld een innovatief idee heeft, en het eerst via een businesscase moet onderbouwen, krijg je wellicht niet de gewenste motivatie en resultaten. Sfirtsis: ‘Daarmee sla je innovatie eigenlijk dood. Hoe kan je iets onderbouwen als het vooral uit aannames bestaat?’
Startpunt van innovatie
In de podcast gaat Sfirtsis dieper in op deze en andere drempels. Zo vertelt de innovatieprofessor ook dat denken vanuit de klant níet het goede startpunt is om innovatie te verkrijgen. ‘Innovatie wordt niet gemaakt door de ideeën van de klant, maar door hun problemen.’
Het is het bekende voorbeeld van autofabrikant Ford destijds: als je mensen zou vragen wat ze willen, zouden ze naar een sneller paard verlangen. ‘Vraag dus niet: wat zijn jouw behoeftes? Maar vraag: waar lig je wakker van? Een issue moet probleemgestuurd zijn. Stel die vragen dus veel concreter.’
Luister de podcast
Benieuwd naar alle drempels waardoor innovaties vaak mislukken én tips hoe het wel moet? Beluister dan de gratis podcast Innovatiefitness. Deze is te vinden in je favoriete podcast-app, onder de naam Innovatiefitness.
Of luister het direct hieronder: