Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 uitdagingen die je als SaaS-ondernemer tegenkomt

In samenwerking met Saasmore - Het runnen van een succesvol SaaS-bedrijf gaat verder dan het bouwen van een technologisch goed product. Je kunt te maken krijgen met verschillende uitdagingen. We spreken erover met Breght Boschker, Chief Technology Officer bij GlobalOrange: ‘In elke fase kom je nieuwe uitdagingen tegen.’

saasmore saas-uitdagingen

Welke uitdagingen je tegenkomt als SaaS-bedrijf, hangt af van de fase waarin je zit. ‘Zo hebben startups vaak al wel een goed bedrijfsidee, maar weten ze nog niet hoe ze dit gaan realiseren’, vertelt Boschker. Scaleups weten juist heel goed wat ze precies nodig hebben. Zij hebben volgens Boschker behoefte aan snelheid en professionalisering. ‘Vaak spelen hier complexere vraagstukken, zoals schaalbaarheid en hoe je gaat werken met de cloud’. Meer gevestigde ondernemingen krijgen vaak juist te maken met knelpunten op gebieden als modernisering en cloud-strategieën. ‘Deze bedrijven komen vaak met praktische vragen. Dat is begrijpelijk, maar vaak blijken er nog meer, diepere vraagstukken rond het product te zijn die klanten nog niet eens op hun netvlies hebben.’ Zonde, vindt de CTO.

1. Te weinig focus op het oplossen van een probleem

Wanneer je een SaaS-onderneming start, is het belangrijk dat je het probleem van de gebruiker altijd in het oog houdt. ‘Veel bedrijven nemen aan dat ze een goede product-market fit hebben, maar dat is niet altijd waar. Dit kan een gevolg zijn van niet helemaal duidelijk hebben wie écht de klant is, wie de verantwoordelijke is binnen de organisatie en wat de klant nodig heeft.’

Als je bedrijf al wat langer draait, kun je als organisatie soms ook te ver van het probleem gegroeid zijn. Je nieuwe medewerkers zijn dan te veel bezig met de dagelijkse operatie, in plaats van dat ze focussen op de daadwerkelijke behoefte van de klant. Dit levert een risico op bij de doorontwikkeling, je wilt immers geen product waar eigenlijk niemand op zit te wachten.

2. Het vinden van de juiste mensen

De huidige arbeidsmarkt is zo krap, dat veel SaaS-bedrijven moeite hebben met het vinden van medewerkers. Dat geldt helemaal als je wilt gaan opschalen. ‘Als je bijvoorbeeld een fundingronde binnenhaalt, wil je ook de juiste mensen vinden. Het is daarbij wel belangrijk dat ze snappen wat je product inhoudt, en dat ze passen bij je missie en filosofie. Het moeten bouwen van zo’n performant team geeft druk.’

Bij scaleups speelt nog een probleem mee: ‘Het kan voorkomen dat mensen die al sinds het begin bij je bedrijf werken, na een tijdje op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat als de lead developer vertrekt, de rest van het team langzaam ook weggaat. Dat is lastig op te vangen. Het helder hebben van wat je doet en het gebruiken van best-in-class oplossingen kan helpen om nieuw talent weer snel productief te hebben.’

3. Het aanbieden van een oplossing gaat verder dan je product

Als SaaS-bedrijf start je met een product dat goed in elkaar zit, daar draait je business immers om. ‘Maar er komt nog van alles bij, de eisen aan een SaaS-platform zijn torenhoog’, vertelt Boschker. ‘Veel bedrijven willen graag 80% van de energie besteden aan zaken die waarde toevoegen en 20% aan zaken als onderhoud, maar dat lukt niet altijd.’ Bedenk maar eens wat er allemaal nodig is om je platform in de lucht te houden.

Hoe heb je de subscriptions en marketing automation geregeld? Laadt je website snel genoeg en heb je een logische interface? ‘In principe kun je met een dienst als Amazon Web Services (AWS) relatief simpel en snel je infrastructuur opzetten. Maar na verloop van tijd groeit de complexiteit, waardoor de kans op fouten groter wordt als je dit niet goed managed.’

Vergeet ook de beveiliging niet. Bedenk bijvoorbeeld hoe je twofactorauthenticatie gaat inregelen, en hoe je informatie versleutelt. Hier moet voortdurend aandacht voor zijn. Want als de sleutel van je encryptie bijvoorbeeld verloopt, geeft dit een risico op een datalek. Ook moet je verplicht voldoen aan regelgeving als de GDPR en willen veel bedrijven ook voldoen aan de ISO 27001.

Probeer niet alles zelf te doen

Bij het runnen van een SaaS-bedrijf komt dus ontzettend veel kijken. ‘Met GlobalOrange proberen we bedrijven hier niet alleen inzicht in te geven maar ook in de volledige lifecycle te ondersteunen. Om je bedrijf succesvol te maken, zul je deze aspecten allemaal goed moeten beheersen. Dat kost veel tijd en kan een behoorlijke druk geven. Dit remt het ondernemerschap’, stelt Boschker. ‘Je moet dan bedenken of je dit allemaal zelf wilt doen, of dat je bepaalde zaken beter kunt uitbesteden.’

Om bedrijven hierbij te helpen, bouwt GlobalOrange digitale platformen en SaaS-producten volgens een Blueprint: het Digital Product DNA. Allereerst wordt een maturity scan gedaan om te bepalen op welk niveau van volwassenheid jouw bedrijf zit. Hierbij wordt ook bepaald hoe jouw digital product-DNA eruit ziet. ‘Als je een goed product-DNA hebt, dan is elke feature van je product een vertaling van de klantwens, zelfs wanneer klanten het probleem zelf nog niet erkennen’, vertelt Boschker.

Vervolgens wordt gekeken welke oplossing geschikt is voor jouw bedrijf. ‘Dit kan een stuk documentatie zijn, maar ook best practices of een training voor het team. Het zijn in sommige gevallen zelfs bouwblokken voor je product die je in een keer tien stappen verder helpen.’ Zo ga je bovenstaande uitdagingen succesvol aan als SaaS-bedrijf en kun je duurzaam groeien.