Williams heeft jarenlange ervaring in de techsector. Zo werkte ze voordat ze haar bedrijf oprichtte bij Microsoft. Tijdens deze periode zag ze tot haar frustratie dat maar liefst 50 procent van de vrouwen binnen tien jaar de branche verlaat.
‘Ik zag welke impact het op mij had om vaak de enige vrouw in de zaal te zijn en besloot hier iets aan te doen’, aldus Williams. ‘Ik wilde werken aan een toekomst waar iedereen welkom is in de IT.’
Het werd de start van haar bedrijf The Do Good Only Company, een organisatie waar iets goeds doen met tech centraal staat. What’s in a name?
De kracht van educatie
Om dit te bereiken, besloot Williams met haar bedrijf allereerst te focussen op educatie. ‘We begonnen met lesgeven over data science en AI’, vertelt ze. ‘In de toekomst ga je dit overal kunnen toepassen, van een baan in de logistiek tot HR.’
Het plan was om na een opleiding van zes maanden ook ondersteuning te bieden om een goed aansluitende baan te vinden. Dit bleek echter nog niet zo eenvoudig. ‘Op de Nederlandse arbeidsmarkt is het lastiger wanneer je nog geen Nederlandse werkervaring hebt’, legt Williams uit. ‘Daarom besloten we onze alumni direct een jaarcontract aan te bieden, zodat ze ons als eerste Nederlandse werkgever hadden.’
Helaas had Williams direct een eerste groot obstakel: de coronacrisis brak uit. ‘Gelukkig konden we snel schakelen en gingen we digitaal lesgeven, maar werkgevers stonden in deze onzekere tijd niet te springen om onze mensen aan te nemen.’
De oplossing kwam uit een onverwachte hoek. Doordat Williams zelf uit de VS komt en goede contacten over de grens heeft, hadden veel buitenlandse bedrijven interesse om een samenwerking te gaan. Zo waren de eerste stappen richting internationaliseren geen keuze, maar een manier om te overleven.
Whitepaper: Economische veiligheid voor ondernemers
Wat houdt economische veiligheid in, en hoe kun je als ondernemer weerbaarder worden?
In deze gratis whitepaper van RVO beschrijven we hoe je als bedrijf weerbaarder kunt worden tegen dit soort praktijken.
Op handelsmissie naar het VK
De snelle stap naar het buitenland heeft Williams geen windeieren gelegd. The Do Good Only Company is stevig aan de weg aan het timmeren. Daarbij kijkt ze ook expliciet naar nieuwe uitbreidingsmogelijkheden, zoals het Verenigd Koninkrijk. Onlangs ging ze mee op handelsmissie over kunstmatige intelligentie met als focuspunt zero emissions, georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Dat Williams een van de weinige vrouwen was, vond ze geen probleem. Ook viel haar organisatie op door het feit dat het niet winstgedreven is. ‘We gingen er niet heen met het idee om bepaalde diensten te verkopen, maar juist om te leren en te zien welke mogelijkheden in het VK op het gebied van reskilling waren. RVO had ons op de missie gewezen en zag dat we een goede match vormden met het onderwerp.’
Tijdens de handelsmissie waren er veel mogelijkheden om een-op-een-gesprekken te voeren met Engelse partijen. Williams voelde meteen een klik met de mensen die ze in het Verenigd Koninkrijk ontmoette. ‘De Engelsen zijn heel positief en maken ruimte voor iedereen. Ook denken ze veel grootschaliger dan Nederlanders. Ik kom zelf uit de VS. Daar kijken we altijd naar het grotere plaatje.’
Duurzame contacten
De ondernemer is blij dat ze mee is gegaan met de handelsmissie. ‘Ik had natuurlijk ook zelf naar verschillende partijen kunnen gaan, maar dit was allemaal erg geconcentreerd. In anderhalve dag heb ik veel meegemaakt en ervaren. Het was allemaal goed geregeld.’
Voor Williams bleef het niet bij losse gesprekken. Ze heeft nog steeds contact met de Britten die ze op de handelsmissie heeft ontmoet. ‘Zo had ik vanmiddag een call met iemand van de Chamber of Commerce in Engeland’, vertelt ze.
In de toekomst wil The Do Good Only Company zich gaan richten op uitbreiding naar het VK. ‘Dit is echt een goede markt voor ons. We willen er ook veel partnerschappen sluiten. Zo kunnen we nog meer impact maken en op een gezonde manier groeien.’
Volg je ambitie
Als vrouwelijke techneut weet Williams als geen ander hoe lastig het soms kan zijn als vrouwelijke ondernemer in de tech. ‘Twijfel niet aan je motivatie en je eigen kennis, dat doet de rest van de wereld al voor je. Dat geldt zeker wanneer je bezig bent met iets wat niet in het huidige beeld past. ‘Als jij een ondernemer bent of de droom hebt een bedrijf te starten, dan heb je van niemand toestemming nodig.’
Dat je uit een bepaald land komt, betekent volgens Williams niet dat je daar ook je bedrijf op hoeft te richten. Een handelsmissie kan een mooie manier zijn om nieuwe markten te ontdekken, zelfs als je nog in aan de startfase van je onderneming zit. ‘Meld je aan. Als je niets onderneemt, gebeurt er ook niks.’
Een mentaliteitsverandering
The Do Good Only Company focust zich onder andere op het empoweren van vrouwen. Williams vindt het zelf belangrijk om ook vrouwelijk ondernemerschap te promoten. ‘Veel programma’s om ondernemers te helpen draaien om het vinden van een product-market fit en bieden een mentoraat. Het zou beter zijn als er meer gefocust werd op het vinden van klanten.’
‘Als we meer vrouwelijke ondernemers willen, moeten we ook de keuze maken om van hen te kopen. Ik pleit ervoor om 10 procent van ons budget uit te geven aan producten en diensten van bedrijven die opgericht zijn door vrouwen. Zo draag je bij aan een gezonder ecosysteem.’