Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Renault Group Nederland: Uitgroeien tot een Next Gen autobedrijf

In samenwerking met Renault - Renault transformeert in hoog tempo van traditionele autofabrikant naar ‘Next Gen autobedrijf’. Een state-of-the-artleverancier met een snel toenemend gamma van EV’s en vooral ook een ecosysteem eromheen dat de voordelen optimaliseert en tevens de energietransitie ondersteunt. Marco Knoot en Anne-Flore Guillou leggen uit.

renault

Marco Knoot is marketing directeur van Renault Nederland en schetst het grote plaatje van de transformatie. Januari 2021 is ‘Renaulution’ gelanceerd: een gelaagde aanpak om de oude huid af te stropen ten faveure van hypermodere CarTech Company-looks. “We zijn nu ruim duizend dagen onderweg in Renaulution, dat bestaat uit drie fasen. De eerste was Resurrection: het financieel gezond maken van het bedrijf door scherper te focussen op kosten en efficiency. We zaten in zwaar weer, maar al in 2022 kwamen we boven Jan, ruim eerder dan streefjaar 2025.” Operationele marge en vrije cashflow zijn fors gestegen.

7 nieuwe modellen

“De tweede fase is Renovation”, vervolgt Knoot. “Hier ligt de nadruk op het versnellen van nieuwe modellen. Wereldwijd zet Renault Group in drie jaar tijd maar liefst vierentwintig modellen, inclusief Dacia’s en Renault-bedrijfswagens, op de markt. In Nederland gaat het specifiek dit jaar om zeven nieuwe Renault-modellen.”

Fase 3, Revolution, draait om de definitieve overgang van traditionele autofabrikant naar state-of-the-art Next Gen automotive bedrijf. Die integreert zaken als nieuwe (vooral elektrische) aandrijvingen, connectiviteit, data, software, microchips en duurzaamheid of hergebruik van onderdelen in het totale proces. Je moet dit volgens Anne-Flore Guillou, marketing directeur business unit Mobilize FS, zien als een heel ecosysteem, een fundamenteel verschil met de oude situatie.

Software Defined Vehicle

Om Revolution mogelijk te maken heeft Renault de organisatie opnieuw ingedeeld in nu vijf businessunits: Power, Ampere, Alpine (high-end sportieve auto’s), Mobilize en Neutral. Het idee is dat het bedrijf hierdoor doelgerichter en wendbaarder zal worden. Voor Nederland zijn vooral Ampere en Mobilize belangrijk. Ampere omvat alle 100% elektrische modellen, zoals de Megane E-Tech en de Scenic E-Tech – Car of the Year 2024.

Die laatste is sinds juni 2024 op de markt en heeft een range van maar liefst 625 kilometer WLTP. Heel aantrekkelijk natuurlijk en voor de zakelijke markt zit er nog een mooi snoepje in, omdat dit volgens Knoot de eerste van meet af aan duurzaam ontworpen auto is. Bijna een kwart van het gewicht bestaat uit gerecyclede materialen en bij sloop van de auto kan zelfs 95% weer worden hergebruikt. Zeer interessant voor milieubewuste zakelijke bedrijven en overheden; dit draagt aantoonbaar bij aan hun gewilde duurzame footprint.

En verder: alle onderdelen van de Scenic E-Tech komen binnen een straal van 300 kilometer van de ‘Electric City’-fabrieken in Noord-Frankrijk. Dus niks uit China. Ook de accu’s niet, want daarvoor heeft Renault vanaf de zomer van 2025 een eigen fabriek operationeel en is daarmee voorloper in Europa. Guillou: “Ook dit is natuurlijk een belangrijke pijler onder onze transitie.”

In november dit jaar ten slotte, rolt de iconische elektrische Renault 5 hier van de band en daarna onder andere de Twingo en de Renault 4.

Tweede belangrijke poot in de businessunit Ampere is het ‘Software Defined Vehicle’-concept van Renault. De voor een nieuw model benodigde software, ook die van derde partijen als Google, wordt direct vanaf het begin geïntegreerd in de ontwikkeling, waardoor bijvoorbeeld zaken als spraakbesturing en efficiënt laden met voorverwarmde accu eenvoudig mogelijk worden.

Vehicle To Grid

Businessunit Mobilize omvat enerzijds Renaults bestaande financierings- en leaseoplossingen (Mobilize Financial Services) voor zowel privépersonen als de zakelijke markt. EV wordt nu door Renault bereikbaarder gemaakt door flexibelere leasevoorwaarden. Het private-leasecontract bijvoorbeeld, is tussentijds makkelijker opzegbaar.

Aan de financierings- en leaseportfolio zijn nu toegevoegd de nieuwe branches Energie, Data en Mobiliteit. Anne-Flore Guillou: “Hieronder vallen natuurlijk onze laadpalen, maar ook het ‘Vehicle To Grid’-concept. De Renault 5 is de eerste van een reeks modellen van Renault met een nieuwe bidirectionele boordlader, waarmee je het accupakket makkelijk en efficiënt kunt inzetten om energie te laden, maar andersom ook terug aan het net (Grid) te leveren. Dit betekent dat je met je Renault als een mobiele thuisbatterij in energie kunt handelen en zo op je energiekosten kunt besparen! Die teruglevermogelijkheid zorgt ook nog voor een hogere restwaarde en tegelijk helpen we hiermee de netcongestie wat tegen te gaan; een mooi onderdeel van onze ESG-strategie. Mobilize moet je zien als ons eigen ondersteunende mobiliteitsmerk, waarmee we – naast terugleveren – ook allerlei interessante nieuwe mogelijkheden zullen gaan faciliteren. Dit zal een speerpunt worden in de transitie naar Next Gen automotive bedrijf.”