Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van burnouts oplossen tot groen beton: deze startups maken het mogelijk

In samenwerking met Philips Innovation Award - Grote dromen staan centraal bij de uitreiking van de Philips Innovation Award. Hier worden de meest levensvatbare ideeën van de jongste Nederlandse ondernemers beoordeeld. Met mosbeton en een tool tegen burn-out als grote winnaars. Ligt werelddominantie nu aan hun voeten?

Philips Innovation Award 2022 winnaar Respyre

Wat hij morgen gaat doen? Auke Bleij hoeft er niet lang over na te denken. Hij mag hier dan staan met een cheque van 50.000 euro in zijn handen, in een uitgelaten stemming, maar de agenda zit morgen gewoon volgeboekt. Wat betekent: afspraken met investeerders. En met mogelijke partners in de bouwketen die zijn idee verder kunnen brengen. Liefst: tot grote hoogte. Internationaal. Over de hele wereld.

‘De jury gaf aan: als je dit groot wil maken, moet je het ook groot zoeken. Daar kan ik me wel in vinden. Ik had in mijn pitch al een paar partijen genoemd; Dura Vermeer, de Rutte Groep, de gemeente Amsterdam. Maar de grote walvissen zitten niet in Nederland. En die wil ik wel hebben, ja.’

Respyre grote winnaar Philips Innovation Award 2022

Aan ambitie dus bepaald geen gebrek bij Respyre, grote winnaar van de Philips Innovation Award van 2022, die eind mei werden uitgereikt. Maar hun vinding om duurzaam mosbeton te produceren heeft dan ook een grote belofte in zich. Het kan zorgen voor vergroening van steden, hittestress tegengaan, fijnstof filteren, biodiversiteit bevorderen.

Bring cities back to life’, had civiel ingenieur Bleij het even daarvoor nog genoemd, toen hij in de (volledig Engelstalige) finale op het podium zijn pitch verzorgde. Hij had een schildersezel meegenomen, met daarop een klein stukje van het product (pro tip: nooit te veel slides laten zien, maar neem liever iets mee dat je in je hand kunt houden).

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

‘Ik denk dat we met ons huidige patent een jaar voorsprong hebben op de rest van de markt. Dat gaan we gebruiken om een merk op te bouwen en op te schalen’, vertelde hij zelfverzekerd. De winst van deze finale? Dat is daarbij een mooie opsteker. ‘Want als we winnen, weten we al dat we nog veel meer tegemoet kunnen zien.’

Glimp is winnaar Rough Diamond

Van die bravoure is nog iets minder te bespeuren bij de andere winnaar van de dag, Glimp. Maar dat bedrijf, een spin-off van de TU Delft, is dan ook nog minder lang bezig met zijn ademhalingstherapie tegen burn-outs, ondersteund door een tech-oplossing, een soort fitbit, die mensen helpt goed in en uit te ademen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Glimp won de prijs in de categorie ‘Rough Diamonds’. Dit is de plek waar bedrijven mogen shinen die nog niet helemaal klaar zijn om de wereld te veroveren omdat ze nog heel jong zijn (ontstaan na 31 oktober 2021), maar wel de potentie daartoe in zich dragen.

Dat zijn eigen vrouw thuis kwam te zitten met een burn-out was de aanstichter van het idee, vertelt ceo Jefta Vriend. ‘En dan maak ik ook mee hoe donker het soms is. Vooral tussen de therapiesessies door is er dan nauwelijks hulp. Daar wilde ik een oplossing voor vinden.’

Volgende stap is validatiestudie en prototypes

Wat zijn bedrijf met de 10.000 euro gaat doen die in de finale klaarlag? ‘Validatiestudie. En vooral: prototypes’, zegt Vriend. ‘We hebben 9 klanten, 2 productiepartners, 150 prototypes, en 150 proefpersonen. We hebben een plan klaar waar we meteen mee aan de slag kunnen. Maar laat ik vooral ook benadrukken hoe dankbaar ik ben voor het platform dat we hier hebben gekregen. De aandacht, maar vooral ook de coaching. Dat heeft ons heel erg geholpen.’

En dat de jury nog wat vraagtekens had bij het businessmodel? Vriend lacht. ‘We zijn nu nog heel erg missiegedreven. We willen vooral valideren en leren, denken niet meteen aan geld verdienen. Als we maar een goede missie hebben, komt het geld vanzelf, daar zijn we van overtuigd. Daar komt ook onze naam vandaan. We willen mensen met een burn-out elke dag een glimp of hope bieden.’

Purpose voorop

Het tekent meer ondernemers die hier in de finale mogen pitchen op het podium van de Rotterdamse Schouwburg, tegenover een met 800 mensen gevulde zaal. De shareholder value-benadering heeft hier allang plaats gemaakt voor een aanpak die met name kijkt hoe je wereldproblemen kunt oplossen.

Dat voormalig premier Jan-Peter Balkenende hier het woord krijgt en meteen over de Sustainable Development Goals van de VN begint? Iedereen knikt goedkeurend toe. En dat werkt aanstekelijk. Zoals Stijn van Ooijen, als student aan de Erasmus Universiteit een jaar lang de organisator van de Philips Innovation Award, het na afloop uitdrukt: ‘Ik zag zelf altijd wel een corporate carrière voor me. Maar nu ik dit heb meegemaakt, begint het wel te kriebelen.’

Deelnemende corporates raken geïnspireerd

Ook jurylid en KPMG-partner Petra Groenland vertelt elke keer weer aangestoken te worden door het evenement. ‘Wat een innovatiekracht! Wat een inspiratie’, zegt ze. ‘Ik heb zelf ook kinderen van begin 20. En ik moet zeggen: ik heb me best zorgen gemaakt over wat covid met deze generatie zou doen. Maar als je dan vanavond ziet hoeveel moed deze mensen tonen om nieuwe ideeën op te starten en groot te maken… Dat inspireert enorm.’

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het gevoel geïnspireerd te worden leeft onder alle partners. Dat is voor velen van hen ook juist de reden om zich hieraan te verbinden. Al ruim voor de finaledag komen corporates als KPMG, ABN Amro, KPN, NS, PON en Wavin in contact met de kandidaten. Om ze te coachen en klaar te stomen voor deze dag.

En ook na de uitslag blijven deze bedrijven contact houden met de winnaars om ze bij te staan waar nodig. Reden voor de meeste bedrijven om aan te haken bij Philips Innovation Award is om ondernemerschap en innovatie te stimuleren bij studenten en om iets terug te doen voor de jongere generatie. En andersom doen ze ondertussen zelf dus ook veel nieuwe inspiratie op door alle mooie en bijzondere initiatieven die de revue passeren.

Veel meer innovaties gepresenteerd

Want Glimp en Respyre waren bepaald niet de enigen hier met een missie. Wat te denken van Unifix Care, dat verspilling van (niet-gebruikte) medische middelen in westerse landen wil tegengaan door ze in te zamelen en elders in de wereld in te zetten. Of Aletta, dat een chatbot heeft ontwikkeld om (dure) uitvallers in medisch onderzoek te voorkomen.

Bij de ‘Innovators’ bestond de finale bijvoorbeeld uit Savvy, dat nu al bijna 1 miljoen euro per jaar omzet met geconcentreerde schoonmaakblokjes, en daarmee de strijd wil aanbinden met de P&G’s en Unilevers van deze wereld, die hun schoonmaakmiddelen nog steeds met 95% water over de wereld verslepen.

Ook het Eindhovense HART maakte (opnieuw) veel indruk met hun ambitie een soort ‘sense store’ te ontwikkelen, waarmee je, net als bij een app store, extra zintuigen zou kunnen ‘downloaden’. Een ‘mouw’ om zintuigen te vertalen in vibratie, voor slechthorenden en doven, is daarvan al een eerste proeve.

Misschien iets meer alledaags, maar zeker niet minder welkom en veelbelovend, was de bijdrage van Auto-Pilot, een bedrijf dat artificial intelligence en Natural Language Processing-technieken gebruikt om wijs te worden uit bijvoorbeeld grote hoeveelheden ongestructureerde pdf’s en e-mails.

En dan werd de finale afgesloten door het Eindhovens/Amsterdamse Veridis, dat patent heeft op een slimme technologie om plastic afval te analyseren, en zo veel meer waarde uit de recycling ervan weet te krijgen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Philips Innovation Award 2022 winnaars

Patroon zichtbaar

Als je het zo op een rijtje ziet tijdens de Philips Innovation Award, wordt al snel een patroon zichtbaar. Dit zijn ondernemers die weten wat de grote problemen van deze tijd zijn, en zijn niet bang om ze onder ogen te zien en met een innovatieve oplossing te lijf te gaan. In een traject dat officieel al op 20 september vorig jaar begon, hebben zij veel geleerd, en veel begeleiding gekregen waardoor ze nu zelfverzekerd op het podium staan, klaar om de wereld te veroveren.

‘We leven in uitdagende tijden’, had Van Ooijen al bij de aftrap van de avond gezegd. ‘We moeten veranderen hoe we reizen, hoe we wonen, hoe we consumeren. Maar deze startups dragen daaraan bij. In een golf van innovatie kunnen ze helpen beter en duurzamer te leven. Daarin zie ik een bright future voor me.’

Iets wat later ook nog eens bevestigd aan de talkshowtafel, als de jury onder voorzitterschap van Philips-ceo Frans van Houten zich terugtrekt om over de winnaar te delibereren. ‘Deze mensen, die de wereld beter willen maken, I like you guys’, trapte host Humberto Tan daarbij af. Waarna onder meer Constantijn van Oranje hem bijviel: ‘Ik zie veel meer ambitie dan in het verleden. Grote plannen. En dat is goed. Want je moet groot dromen wil je groot kunnen bouwen.’