Twee jaar geleden opende het Amerikaanse softwarebedrijf Oracle een nieuwe verkoopkantoor in Amsterdam. Voortaan moesten vanuit de Nederlandse hoofdstad klanten in de Benelux, de Nordics, Oostenrijk en Zwitserland bedient gaan worden. In totaal werken er zo’n 450 mensen op dit kantoor. In luttele maanden moesten honderden medewerkers geworven worden. Thijs Vink, als Sales Director verantwoordelijk voor de Benelux, moest in no-time een team van veertig jonge verkopers opbouwen. En dat in een krappe arbeidsmarkt.
Onrustige generatie
Dat het in de krappe arbeidsmarkt toch gelukt is om zoveel mensen aan te trekken heeft het softwarebedrijf volgens Vink deels te danken aan de internationale populariteit van Amsterdam. Onder meer Kopenhagen, Berlijn, Stockholm en Manchester stonden op het lijstje met mogelijke vestigingsplaatsen. Vink bestrijdt dat Amsterdam zou zijn uitverkoren om fiscale redenen. ‘De stad is een magneet voor jong talent. Ze vinden het fijn om hier te wonen en te werken’, zegt de sales director.
Het team van Vink bestaat vooral uit twintiger en dertigers, vaak in hun eerste of tweede baan. Een generatie waarvan weleens wordt beweerd dat deze veeleisend is. ‘Men is geneigd om te zeggen dat de millennial onrustig is en snel verveeld raakt’, zegt Vink, die met het geboortejaar 1978 net buiten de gangbare definitie van millennials (geboren tussen 1980 en 2000) valt. Of hij de opvatting over de generatie onder hem deelt laat hij in het midden. ‘Wat je wel ziet is dat voor deze generatie een baan geen zekerheid is. Ze wisselen zelf dan ook makkelijker van baan.’
Inspirerende verhalen
Om millennials aan te kunnen trekken en vast te kunnen houden is het volgens Vink belangrijk dat je hun persoonlijke ontwikkeling serieus neemt. ‘Je moet tijd voor hen nemen en meer feedbackmomenten inbouwen. Laat zien dat je serieus bent met coaching, feedbacksessies en trainingen.’ Daarnaast merkt de verkoopdirecteur dat het bieden van een mooi salaris niet langer afdoende is om talenten over de streep te trekken. Millennials moeten gelokt worden met inspirerende verhalen die als het even kan duidelijk maken dat het bedrijf een positieve bijdrage aan de wereld levert. ‘We leggen bijvoorbeeld uit hoe onze oplossingen chocolademaker Tony Chocolonely’s helpt in hun streven naar slaafvrije chocolade’, zegt Vink. Medewerkers krijgen ook de ruimte om 40 betaalde uren per jaar te besteden aan een goed doel.
Dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen volgens Vink niet achterwege blijven in de strijd om talent. In het geval van Nederlandse millennials komt daar in de optiek van de verkoopdirecteur die eerder in Spanje leiding gaf nog wat bij. ‘Voordat je iets gedaan wil krijgen moet je eerst in discussie om af te spreken welk pad wordt genomen. In Spanje is de werkvloer nog hiërarchischer. Daar waren ook millennials afwachtender. Ze verwachten van een leidinggevende dat hij een opdracht meegeeft.’