Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Duurzame doeners vallen in de prijzen tijdens Ondernemingsverkiezing Noord-Holland

In samenwerking met Ondernemingsverkiezing Noord Holland - Een duurzaam ingestelde afvalverwerker, een circulair bouwbedrijf, een autodealer, producent van eco-vriendelijke schoonmaakmiddelen en een leverancier van gezonde schoollunches. Zij kregen woensdagavond in een volgepakt Philharmonie in Haarlem de ondernemingsprijzen van Noord-Holland uitgereikt.

Ondernemingsverkiezing Noord Holland winnaars 2022 OVNH
Michel van Bergen
Je leest nu: Duurzame doeners vallen in de prijzen tijdens Ondernemingsverkiezing Noord-Holland

Toen Pieter Ursem op donderdagochtend wakker werd, stonden er maar liefst 68 ongelezen appjes op zijn telefoon. Het bleek een voorbode voor de rest van de dag. ‘Op mijn mobiel en op LinkedIn bleef het felicitaties regenen. Hét bewijs dat de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland leeft en dan is het extra mooi als je ‘m weet te winnen natuurlijk.’

OVNH Publieksprijs 2022: het zit ‘m in de kleine dingen

OVNH winnaar publieksprijs 2022 Ursem Barten Autogroep

Zijn bedrijf Ursem Barten Autogroep sleepte de avond ervoor de publieksprijs in de wacht tijdens de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH). Die werden voor de vijftiende keer georganiseerd. ‘We zetten daarmee mensen in de schijnwerpers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en werkgelegenheid in een regio’, zegt Ilse Zaal. Ze is juryvoorzitter en gedeputeerde Economie, Onderwijs en Arbeidsmarkt in de provincie.

Of Ursem misschien kan verklaren waarom zoveel mensen op zijn bedrijf gestemd hebben. Het is een vraag waar hij even over na moet denken. ‘Wij zetten onze eigen mensen op één. Zo zijn zij nóg beter in staat om klanten maximale aandacht te geven. En dat zit ‘m vaak in heel kleine dingen: iemand op tijd terugbellen bijvoorbeeld. Dat klinkt heel simpel, maar gebeurt in het bedrijfsleven lang niet altijd.’

OVNH MKB-Klein 2022: de toekomst van metselen

OVNH winnaar MKB-Klein 2022 Drystack

Naast de publieksprijs bestond de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland deze keer uit vier categorieën. Drystack uit Velsen-Noord werd door de jury uitgeroepen tot beste onderneming van Noord-Holland in de provincie MKB-Klein (0-10 fte).

Het bedrijf heeft een duurzame oplossing voor metselwerk ontwikkeld, zonder mortel. Daarmee tackelen zij niet alleen de CO-uitstoot, maar ook het nijpende tekort aan metselaars. De jury was duidelijk onder de indruk van zoveel innovatief vernuft.

OVNH MKB-Midden 2022: schoonmaakmiddelen zonder rommel

OVNH winnaar MKB-Midden 2022 Green Soap Company

Ook de winnaar in de categorie MKB-Midden (10-100 fte) had dit jaar een duurzaam karakter. Die award ging dit jaar naar Green Soap Company. Oprichter Marcel Belt werkte eerder onder meer voor Unilever en ontwikkelde thuis een productlijn met duurzame schoonmaakmiddelen.

Met alleen maar biologisch afbreekbare ingrediënten en verpakt in 100 procent gerecycled plastic. ‘Fantastisch ruiken, heerlijk zijn en eco-vriendelijk’ zijn de beloftes van zijn merk en dat sprak de juryleden erg aan.

OVNH Grootbedrijf 2022: afvalverwerker wordt bekroond

OVNH winnaar Grootbedrijf 2022 Milieu Service Nederland

Het beste bedrijf in de categorie Grootbedrijf (100+ fte) werd deze keer een prooi voor Milieu Service Nederland uit Diemen. De onderneming biedt allerlei afvaloplossingen voor het bedrijfsleven, van inzameling met rolcontainers tot een afvalscan en recycling.

De jury prees de manier waarop Milieu Services Nederland dit aanpakt. ‘Met een sterke klantfocus, ondernemersgeest en de nodige creativiteit. Zelfs in de moeilijke coronatijd hebben zij een nieuwe markt weten aan te boren. Het resultaat is een prachtige rendabele onderneming, waar mensen met plezier werken.’

OVNH Beloften 2022: gezond lunchen op school

OVNH winnaar Beloften 2022 TommyTomato

Ook Bas Turk van TommyTomato beleefde een avond om niet snel meer te vergeten. Hij won de award bij de Beloften. Zijn missie? Kinderen gezonder laten eten. ‘Onze jeugd eet zoeter, zouter en vetter dan vroeger. Maar 1 procent van de kinderen krijgt elke dag voldoende groente naar binnen’, aldus Turk.

TommyTomato wil dat probleem oplossen met een warme, vegetarische lunch op school. Hapklaar en bezorgd tot aan het klaslokaal. Elitair is het product volgens Turk zeker niet. ‘Voor ouders die het minder breed hebben, vragen we slechts een bijdrage die past bij hun inkomen. Zo houden we gezond eten toegankelijk voor iedereen.’

De stichting is nu actief op zeventig scholen, maar dat is volgens Turk pas het begin. ‘Ik heb tijdens deze verkiezingen tal van ondernemers ontmoet die willen helpen met onze missie. We krijgen bovendien veel nieuwe steunbetuigingen via social media. Zo komen we steeds dichterbij ons doel: het leveren van gezonde groentepakketten aan minstens 3.000 basisscholen in 2025.