Wie ben je en wat doe je en wat doet jouw bedrijf?
“Ik ben een Bourgondiër en wil het vooral leuk en gezellig hebben. Ik droom van, en realiseer grote tafels met gezellige mensen. Ik ben geen persoonlijk merk denk ik, maar ik hoop wel dat men denkt: gezellige gastheer en goede netwerker. Ik ben goed in organiseren, mensen bij elkaar brengen en houd van afwisseling. Mijn baan bij de RAI paste dan ook als een maatpak. In 2009 kreeg ik de kans om, samen met een zakelijke partner, een failliete Aziatische keuken over te nemen. Als bedrijf was er heel veel werk aan de winkel, maar de kwaliteit en liefde voor het product was ongekend.”
“We hebben het assortiment verbreed van Indonesische rijsttafels tot een breed aanbod van andere Aziatische en Europese keukens. Daarvoor hebben we chefs in dienst uit die landen. Vanwege mooie groei beperk ik mezelf steeds meer tot waar ik goed in ben: sales, netwerken en productontwikkeling. Het is niet makkelijk om los te laten, maar onze de specialisten moeten doen waar ze goed in zijn. En ik moet niet in de weg lopen. Wel fungeer ik nog steeds als de aanjager, waarbij mijn can do-mentaliteit verdere groei mogelijk maakt. We worden echt als partner van bijvoorbeeld retail en de top van de horeca gezien en dat vind ik de basis voor verdere groei. Ook van mezelf.”
Hoe ga je om met de groei van StarCuisine?
“In het begin doe je alles zelf, nu hebben we 80 medewerkers. Ik moet ervoor zorgen dat we eerder informatie delen, en dat we onze mensen meer betrekken bij het bedrijf. We ontkomen niet aan strakkere processen en ja, daar moet ik me dan ook aan houden. Als ik dat vergeet ben ik diegene die de groei feitelijk frustreer. Ik denk er vaak te makkelijk over, maar het mobiliseren van onze mensen is cruciaal. We proeven met een team en beoordelen ook heel veel, zowel van onszelf als concurrenten.’
“Momenteel werken we aan een Lean-project, met een nadruk op het maken van nog minder fouten, voor zowel duurzame groei als meer winst. Ergens in 2020 willen we een nieuw pand openen, omdat we meer eisen stellen aan duurzaamheid, kortere leadtimes en we nog meer verschillende keukentechnieken willen toepassen. Met dit nieuwe pand richten we ons vooral op Noord-West Europa, omdat de maaltijden binnen enkele uren in de schappen van de supermarkten moet kunnen liggen.”
Welke merken spreken je aan en waarom?
“Tijdens mijn pubertijd was ik idolaat van Coca Cola en Levis, nu zijn het meer bedrijven zoals Coolblue, Citizenm, Marqt en chefs zoals Antonio Carlucci, Donna Hay en Bocuse. Verder hou ik van mooie klassiekers op het vlak van kleding, auto’s en inrichting.”
Denk jij na over jullie merk?
“Ik ben niet echt met ons merk bezig. StarCuisine is de partner achter de schermen van onze klanten; we zijn dus ook een merk achter de schermen. Het mooiste compliment is als een chef of inkoper onze producten en werkwijze meeneemt naar een volgend bedrijf. We willen vooral het werk van (thuis)koks makkelijker maken. We groeien dan ook vooral door aanbevelingen. Het overtuigen van nieuwe klanten doen we met name face to face. Sinds kort werken we met scherpere klantprofielen – ‘kernklanten’ – en zeggen we ook vaker ‘nee’ tegen prospects. Dat vind ik lastig, maar dat maakt het wel mogelijk om te groeien als bedrijf (en merk).”
Wat is jouw why en die van StarCuisine?
“Ik streef altijd al naar een actief, goed en sociaal leven met onafhankelijkheid en een happy family. Ik hou van het verzorgen en laten genieten van anderen. Bij StarCuisine willen we mensen laten genieten van lekker eten. Thuis koken doe je of uitgebreid in het weekend of (bijna) kant-en-klaar met onze maaltijden doordeweeks. De negatieve bijsmaak van kant en klaar maaltijden kan er echt af. We maken zulke goede maaltijden!”
Gin
Samen met drie vrienden besloot Molenschot – min of meer voor de lol – om zelf 399 flessen gin te laten maken: V2C, vernoemd naar de Victor de Stuersstraat in Maastricht waar zij samen woonden. Het niet al te serieuze project groeide wel degelijk uit tot een serieus bedrijf. De vier vrienden van de hotelschool verkopen inmiddels bij toprestaurants, Gall & Gall, Schiphol en de groothandel. Het is best snel gegaan, voor een extra hobby. Fernand: “Het adagium is nog steeds dat het geen energie kosten maar moet geven. En ja V2C verdient eigenlijk nog meer focus.”