Eén van de oprichters van het investeringsfonds is oud-voetballer Mark Snijders. Hij was jarenlang profvoetballer en speelde tussen 1990 en 1997 in het 1e elftal van AZ. ‘Sporttechnologie bestond nog niet als aparte discipline. Na de wedstrijd werd een VHS-band afgespeeld en haalde de trainer er wat spelmomenten uit. Dat was het dan wel’, aldus de oud-voetballer.
Sporttechnologie is een groeimarkt
Hoe anders is dat vandaag de dag? Teams, spelers en atleten maken steeds meer gebruik van technische mogelijkheden om hun prestaties te verbeteren. Camera’s, sensoren in de schoenen, wearables, realtime visualisatie en RFID-tagging, om maar eens wat voorbeelden te noemen. Daarbij worden sportprestaties opgeslagen in een minuscule chip die op het lichaam is geplakt. Bij een voetbalclub als Liverpool meten ze tegenwoordig zelfs de hersenactiviteit van spelers die een penalty nemen.
Deze markt heeft de afgelopen jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Niet alleen in voetbal, ook in tal van andere sporten. ‘De technologie is bovendien steeds betaalbaarder geworden’, zegt Snijders. ‘Vroeger was het voorbestemd aan eliteteams, tegenwoordig maken ook fans en amateursporters er gebruik van.’
De start van Dutch Sport Tech Fund
Na zijn actieve voetbalcarrière werkte Snijders voor een aantal sportbedrijven. Voor één van die partijen zocht hij een investeerder. ‘Ik ging ervan uit dat er al wel een specifiek fonds zou bestaan voor dit type innovatieve bedrijven, maar dat bleek niet het geval. Nou, dan doen we het maar gewoon zelf, was mijn idee.’ Dit besluit markeert de start van Dutch Sport Tech Fund in 2020. Een nieuw Nederlands investeringsfonds dat zich helemaal richt op innovatieve bedrijven die van sporttechnologie hun specialisme hebben gemaakt.
‘We kijken vooral naar schaalbare technologie, een platform of mobiele applicatie bijvoorbeeld. Bij voorkeur inzetbaar in meerdere sporten’, zegt Snijders. In zes bedrijven heeft het fonds nu geïnvesteerd en daar komen er deze zomer nog een aantal bij, vertelt de oud-voetballer. Welke dat zijn, kan hij vanwege de onderhandelingen niet vertellen. ‘Er zit een aantal heel bijzondere bedrijven in onze deal-funnel’.
Social betting
‘Eén van onze deelnemingen is de Engelse startup Circl. Dat bedrijf heeft een applicatie ontwikkeld voor social betting. Je legt met vrienden een bedrag van – laten we zeggen – 5 euro in. Dan kun je zelf instellen waar je denkt meer verstand van te hebben dan je vrienden. De opstelling, het aantal doelpunten, in welke minuut de verzorger voor het eerst moet aantreden of hoe vaak een speler de bal in bezit heeft bijvoorbeeld. Je kunt het zo gek niet bedenken. Tijdens de wedstrijd draait een wieltje in het rond die laat zien wie van de vrienden op dat moment de wedstrijd het beste heeft voorspeld. Deze game draait in de Premier League in Engeland en vergroot de engagement van fans’, aldus Snijders.
Een ander bedrijf dat Dutch Sport Tech Fund heeft gefund, is het Spaanse Horizm. Deze startup ontwikkelde een tool die laat zien hoe clubs hun digitale sponsormogelijkheden optimaal kunnen benutten. Grote namen als Manchester United, Borussia Dortmund en Feyenoord maken er inmiddels gebruik van.
‘Deze technologie is super schaalbaar en kan straks bijvoorbeeld ook worden gebruikt door een lokale hockeyvereniging uit bijvoorbeeld Amstelveen. Daarnaast biedt deze startup nu ook een digitale marktplaats voor de verkoop van sponsorpakketten aan sponsors.’
Ecosysteem met experts
Maar is deze markt eigenlijk breed, diep en specifiek genoeg voor een apart fonds? En zijn er überhaupt voldoende startups en scale-ups die zich op deze markt richten? Twee keer ja, zegt Snijders volmondig. ‘We krijgen nu al tien tot vijftien aanmeldingen van bedrijven per week en die komen overal vandaan. Het is echt een groeimarkt.’
‘Daarnaast helpen we onze bedrijven niet alleen aan geld om verder te groeien, we hebben ook een ecosysteem met experts uit de tech- en sportwereld beschikbaar. Mensen met verstand van kunstmatige intelligentie, data-analyse, e-commerce en pure ondernemerschap. Hoe je slim een bedrijf inricht dus. Daarnaast verbinden we ze aan sporters die hun applicaties kunnen testen.’
Ook in Nederland zijn veelbelovende sporttechnologiebedrijven actief. Wel is de markt hier doorgaans te klein om echt winstgevend te worden. ‘In de Verenigde Staten lopen ze voorop met de adoptie van sporttechnologie. Je praat daar ook over een enorme markt. Draait jouw applicatie bijvoorbeeld in de NBA, dan bereik je meteen tientallen miljoenen mensen’, zegt Snijders.
Eerste exit – verkoop een feit
Ruim € 5 miljoen zit er nu in het Dutch Sport Tech Fund. Voor het einde van dit jaar moet dat zijn verdubbeld om daarna richting een bedrag van € 30 miljoen te groeien. Daarmee denkt het fonds minimaal veertig sporttechnologiebedrijven te kunnen funden. ‘We merken dat investeerders enthousiast zijn over wat we doen. Dit zijn vermogende particulieren en inmiddels zijn we ook in gesprek met meerdere family offices in Europa. Investeren in Dutch Sport Tech Fund kan vanaf 100.000 euro.
In mei van dit jaar werd het AI-sportplatform JOGO verkocht aan 433, het bedrijf van oud-voetballer Demy de Zeeuw. 433 is het grootste voetbalplatform ter wereld. ‘Het laat zien welke potentie hier zit. De wereldwijde sporttechnologiemarkt zal naar verwachting meer dan drie keer zo snel groeien als de wereldwijde sportmarkt.’
Meer weten over Dutch Sport Tech Fund? In deze online brochure leest u het hele verhaal.