Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 inzichten om Gen Y en Gen Z binnen te halen én te behouden

In samenwerking met Leo Catering - Terwijl Generatie Y (Millennials) en Generatie Z de arbeidsmarkt betreden, staan veel bedrijven voor hetzelfde probleem: hoe haal je ze binnen én behoud je ze? Tien inzichten die je in die zoektocht kunnen helpen.

generatie y gen z
Foto: Austin Distel/Unsplash

In 2025 zal 75% van de totale beroepsbevolking bestaan uit millennials – ook wel bekend als Generatie Y- zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. Generatie Z komt daar vlak achteraan; zij zijn in 2025 verantwoordelijk voor 27% van de beroepsbevolking.

Als jij je zorgen maakt over het binnenhalen én behouden van de twee generaties, dan ben je niet alleen. Onderzoek van Allegis Group stelt dat 49% van HR-professionals zich zorgen maakt over het werven en binnenhouden van Generaties Y en Z.

1. Flexibiliteit is een must

Diverse onderzoeken stellen hetzelfde: bij millennials en Generatie Z draait het allemaal om flexibiliteit. Zo stelt 74% van millennials dat flexibele werktijden een must zijn. Maar daar stopt de flexibiliteitsvraag niet. Zo zoeken Gen Z-medewerkers ook flexibiliteit om gedurende hun hele loopbaan te kunnen werken én leren. Voor hen die al vroeg de arbeidsmarkt opkomen, is het belangrijk dat er online trainingsprogramma’s beschikbaar zijn om zo flexibel door te leren.

Die vraag naar flexibiliteit vertaalt zich ook naar het type werk dat Gen Y en Z willen. In plaats van denken in vaste dienstverbanden voelt deze generatie veel meer voor de vrijheid van bijvoorbeeld freelancers.

Tip: Je kunt hier als werkgever op inspelen door functies niet vast te leggen op 32 of 40 uur, maar in gesprek te gaan met de jongere generaties over wat zij prettig vinden wat betreft een gemiddeld aantal uren per week.

2. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel

Klimaat en duurzaamheid: er is geen generatie die zó bezorgd is over het milieu als Generatie Z. Onderzoek van BUPA stelt dat gemiddeld 68% zich zorgen maakt over milieukwesties, terwijl 63% de druk persoonlijk voelt van klimaatsverandering. Het maakt dat ethisch handelen nu een noodzaak is voor werkgevers. 30% van Generatie Z zou zelfs een baan afslaan in bedrijven met een slechte milieu-impact. Bovendien is 54% bereid om (tot meer dan een kwart) minder loon te aanvaarden als de werkgever handelt in overeenstemming met de eigen normen en waarden.

Tip: Terwijl duurzaamheid vaak geassocieerd wordt met het planten van bomen begint groen beleid juist in het bedrijfsrestaurant. Door tijdens de lunch lokale en biologische opties te serveren, worden werknemers automatisch iedere dag geconfronteerd met een bedrijf dat ethisch handelt.

3. Groeiende financiële zorgen

Terwijl beide groepen bereid zijn om geld in te leveren, maken millennials en Gen Z zich beiden zorgen over hun financiën, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. Gemiddeld voelt ongeveer 30% zich financieel onzeker, terwijl bijna de helft van millennials (47%) en Gen Z’s (46%) zorgen uitspreekt dat het salaris niet voldoende is om in hun levensonderhoud te voorzien. Deloitte ziet het zelfs als de topprioriteit onder Gen Y en Gen Z in 2022.

4. Werkbeleid voor mentale gezondheid

Mede door de coronapandemie kampten Generaties Y en Z met de meeste burn-outklachten. Dit blijkt uit onderzoek van Oracle en Workplace Intelligence. Zo gaf 90% van Gen Z-respondenten aan dat de pandemie een negatief effect heeft gehad op hun mentale gezondheid. Maar liefst 94% zegt dat werkstress ook een impact heeft op hun leven thuis. 39% van millennials en 32% van Generatie Z noemt een prettige werk-privébalans als hoofdreden voor hun huidige werk.

Ze moeten tevens over die mentale gezondheid kunnen praten. Volgens onderzoek van Zapier, zijn beide generaties het helemaal eens (91% van Gen Z en 85% van Gen Y) over het idee dat werknemers een werkbeleid voor mentale gezondheid moeten hebben. Wanneer dat er niet is, is verzuim het logische vervolgprobleem.

Tip: Om verzuim te voorkomen kan voeding een cruciale rol spelen. Help de jongere generaties door gezonde en duurzame alternatieven aan te bieden in het bedrijfsrestaurant. Ga met een cateraar in gesprek om een plan te formuleren dat rekening houdt met de wensen van Gen Y en Gen Z, die een sterke voorkeur hebben om gezond, biologisch, vegetarisch en lokaal te eten.

5. Flexibiliteit telt

Terwijl veel organisaties de vacatures voor 32- en 40-urige banen dagelijks de deur uitdoen, zitten jongere generaties daar niet altijd op te wachten. Naast dat ze niet beschikken over een ‘9-tot-5-mentaliteit’ voelen deze generaties veel meer voor flexibele uren.

Tip: Je kunt hier als werkgever op inspelen door functies niet vast te leggen in een vast contract, maar intern na te gaan wat nu écht nodig is voor een bepaalde functie. En vervolgens aan de werknemer te vragen: hoeveel uur kan en wil je werken?

6. Niet alleen maar thuiswerken

Thuiswerkopties zijn gewenst, maar vooral Generatie Z geeft aan tóch regelmatig op kantoor te willen werken. Zo stelt een studie van Skynova dat 61% van Gen Z-thuiswerkenden het moeilijk vindt om vrienden te maken — vergeleken met 12% die op kantoor werkt. Het leren van nieuwe vaardigheden wordt óók door thuiswerkenden (24%) meer als een probleem gezien dan degenen die op kantoor werken (7%).

Tip: De wens onder de jonge werknemersgroepen om te socializen is duidelijk. Beschouw daarom het bedrijfsrestaurant als multifunctionele ontmoetingsplek. Het zorgt er direct voor dat je binnen het bedrijf een aangewezen plek hebt waar jongere (en oudere) generaties samenkomen.

7. De sollicitatieprocedure kan korter

Wat betreft de werving van beide generaties: ze hebben allebei een hekel aan slepende sollicitatieprocedures. Volgens het Center for Generational Kinetics zegt 60% van Gen Z dat de eerste sollicitatiestap minder dan 15 minuten zou moeten duren. Hierin kun je bijvoorbeeld een kandidaat sneller een sollicitatiestap laten voltooien, zonder dat het direct een urenlange procedure of intake wordt. Gemiddeld moet het hele proces minder dan twee weken duren, vindt 80% van Generatie Y en Z. Houd de sollicitatieprocedure dus zo kort mogelijk.

8. Vertrouwen in referrals

Uit onderzoek van Yello blijkt dat beide generaties referrals als een belangrijk ingrediënt zien in de keuze voor een werkgever. Volgens het rapport vertrouwt bijna 62% op verwijzingen, of referrals, van andere huidige of voormalige werknemers. Jobboards (56%) en bedrijfssites (55%) ronden de top drie af van meest gebruikte oriëntatiekanalen.

9. Het is een hardwerkende generatie

Het dominante stigma voor Generatie Z is er een die we allemaal hebben gehoord: ze zijn lui. Volgens een rapport van Kronos zien de jonge generaties zichzelf echter compleet anders. Een derde van de Gen Z-respondenten en een kwart van de millennial-respondenten zegt dat ze de hardst werkende generatie óóit zijn.

Tip: Het is dus van belang dat je de jonge werknemers behandelt zoals ze zichzelf zien: als hardwerkende generaties.

10. Ruimte en kansen om te groeien

Dat brengt ons bij het laatste punt: zowel Generatie Y als Z wil de kans en ruimte krijgen om door te leren. Een studie van Kforce beweert dat 61% van Gen Z ‘mogelijkheden voor loopbaangroei’ als belangrijkste factor ziet bij het overwegen van een baan. Maar zodra ze aan het werk zijn, ondervindt 54% van de recent afgestudeerden problemen met de transitie van school naar de werkplek. Het is dus een taak van leidinggevenden om de Gen Y- en Z-werknemers niet zomaar te laten zwemmen.

Tip: Gebruik vooral de onboardingfase de werknemer regelmatig een-op-een te vragen naar hun ervaringen en zorg dat je actief een loopbaantraject formuleert en navolgt.