Hutten is een familiebedrijf dat al 93 jaar een leidende rol speelt in food & hospitality. De organisatie richt zich op het bedrijfsleven, de zorg, horeca en evenementen. “Wij onderscheiden ons doordat we onze eigen duurzame ketens beheren en zo veel mogelijk producten zelf maken”, stelt CEO Drees van den Bosch.
Netto positief
Hutten wil in 2030 een netto positief bedrijf zijn. Dit houdt in dat het de wereld meer oplevert dan dat het schade berokkent. Al in 2024 moet Hutten klimaatneutraal zijn. “Wij doen dat door hard te werken aan het omlaag brengen van onze uitstoot”, aldus Van den Bosch.
“Dat begint bij onze inkopen. Die doen we steeds meer bij regeneratieve boeren. Zij werken aan het herstel van de bodem, waterkwaliteit en meer biodiversiteit. Daarnaast maken we hybride producten, die deels plantaardig en deels dierlijk zijn. Gezonder én duurzamer, want dierlijke producten zorgen voor een enorme CO2-uitstoot.”
‘Mensen willen kwalitatief goed en gezond eten’
Sociaal werkgeverschap
Als werkgever stelt Hutten zich sociaal op. Zo werken in de zorgbakkerij mensen met een gehoorbeperking en heeft Hutten dove barista’s in dienst die met door Hutten gebrande koffiebonen op pad gaan.
Van den Bosch: “Dit werkt perfect in bijvoorbeeld een bedrijfsomgeving. Mensen leren koffie bestellen met gebaren en de barista’s bouwen daar een band op.”
Ontmoetingsplaats
Na een dip door de coronapandemie draait Hutten weer op volle toeren. “We spelen in op de veranderde wereld, waarbij mensen minder naar kantoor gaan”, stelt de CEO. “Wanneer mensen er wel zijn, draagt hospitality meer dan ooit bij aan de werkbeleving. De lunch is meer een ontmoetingsmoment geworden en mensen willen kwalitatief goed en gezond eten.”
“Ook het bedrijfsleven zet bewust in op duurzaamheid. Eten heeft een groot aandeel in de CO2-uitstoot en hier gaan werkgevers dan ook steeds bewuster mee om. Ze kunnen op dit gebied stappen zetten door met ons samen te werken!”