Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Organisatie met een duurzaamheidsmissie

In samenwerking met Dustin - Social return, ketenverantwoordelijkheid en circulaire IT. Deze items vormen voor Centralpoint sustainability. Maar ze zijn ook al heel wat jaren de voorwaarden voor duurzame groei. 

“Sustainability is een onderdeel van onze cultuur”, start Luuk Slaats, CEO Centralpoint, naar aanleiding van hun fantastische positie in de range van organisaties met de beste duurzaamheidsuitstraling in de MT top 500. “Wij waren voor diverse duurzaamheidstrajecten binnen de IT-branche een van de initiatiefnemers. Dan is deze positie een mooie erkenning. Tegelijkertijd hebben we besloten dat de lat alweer omhooggaat.”

Duurzame groei

Centralpoint, met zo’n zeshonderd medewerkers en drieduizend merken, is de grootste merkonafhankelijke IT-leverancier van de Benelux en specialist in IT-oplossingen voor organisaties, klein en groot. Voor elk IT-vraagstuk biedt het een concrete oplossing, van mobiel werken, beveiliging, dataopslag, connectiviteit, beheer of onderhoud tot logistiek. De aansluiting van Centralpoint bij Dustin Group AB (Dustin), marktleider in Scandinavië, dit voorjaar versterkt hun positie, aldus Slaats. “In Scandinavië lopen ze qua sustainability echt voorop. Met Dustin kunnen we dan ook onze duurzame groei versnellen.”

CO2 reduceren

Qua sustainability blijft Centralpoint upgraden. Afgelopen jaar lukte het om de CO2 -uitstoot met 45 procent te verlagen. “Hoewel corona hierbij een rol speelde, is het een mooi resultaat. Zo’n 25 procent van ons wagenpark is duurzaam en het zakelijke transport is, ondanks de omzetgroei, gelijk gebleven in CO2 -uitstoot. We zijn gaan werken met CityHub, efficiëntere routes, slimmer verpakken en uitgepakt leveren. We willen ons op duurzaamheidsvlak kunnen meten met grote vooruitstrevende en toonaangevende organisaties. Hierbij is bijvoorbeeld GRI, het Global Reporting Initiative, zeer behulpzaam.”

Zingeving

Medewerkers vormen een essentiële schakel bij sustainabilitydoelen, dus zijn ze bij alles betrokken. “Ons medewerkerstevredenheidsonderzoek bevatte vragen over zingeving en hoe wij als organisatie het verschil kunnen maken. Opvallend genoeg is hier veel behoefte aan, is iedereen trots op wat we doen, blijken medewerkers lang niet alles te weten van wat we doen en willen ze graag de lat hoger leggen.” Deze uitdaging pakt Slaats graag op. Want sustainability en zingeving creëren een win-winsituatie voor alle partijen in de keten: klanten, fabrikanten, distributeurs én Centralpoint.