Bedrijven doen er alles aan om de waarde uit data te verzilveren. De vraag is alleen hoe. Veel bedrijven weten niet goed hoe ze voor data moeten zorgen en hoe ze daarbij AI inzetten.
Rob Honing, CEO van Hot ITem: “Het bedrijf dat nu nog geen AI-visie heeft, wordt ingehaald door de markt, de wetgeving, maar óók door zijn eigen medewerkers. Die werken al met ChatGPT of met andere AI-generators van OpenAI, Microsoft Copilot of DeepSeek. Het risico is dat het bedrijf daardoor de greep verliest op zijn eigen assets, met boetes en imagoschade tot gevolg. Datagedreven organisaties die een integrale aanpak hanteren, zijn in staat om de risico’s te mitigeren en snel te anticiperen. Die hebben volledige controle over hoogwaardige kwalitatieve data en leggen een solide basis voor groei en innovatie.”
Situationele aanpak
De business-, BI- en AI-specialist koestert een ‘cross branch’-benadering, waarin strategy-, businessconsultants en data-IT’ers nauw samenwerken met data-intensieve organisaties om waarde uit data te implementeren en incasseren. “Wij willen begrijpen wat de klant wil, ook als hij dat zelf nog niet helemaal weet, door de juiste vragen te stellen. Samen maken we de vertaalslag vanuit de bestaande business naar de doelstellingen die voor zijn strategie relevant zijn. Juist deze situationele aanpak is onze kracht.”
Feitelijk doet Conclusion Intelligence nog steeds wat het bij de oprichting in 1998 voor ogen had: het gat dichten tussen business en IT, twee werelden met een eigen taal die moeizaam samenwerken. “Technologie is voor ons niet heilig, maar een middel dat in hoog tempo verandert. Data is dat wel. Met data kunnen bedrijven processen meetbaar maken, analyseren en verbeteren om sturing te geven aan de juiste koers en businessinnovatie aan te jagen.”
Kleur bekennen
Conclusion Intelligence zet hooggekwalificeerde experts in om organisaties concreet te begeleiden bij het gebruik van AI, machine learning, cloudoplossingen en internet of things (IoT). Adil Bohoudi, Managing Director bij Conclusion AI 360: “Onze aanpak begint altijd met een scherpe analyse van het AI- en businessprofiel, waarmee we bepalen welke data-ambities aansluiten bij de strategische doelen van de klant. Met ons AI Readiness (AIR)-model brengen we in kaart welk AI-profiel een organisatie heeft, waardoor we gericht een Responsible AI Transformatie-blueprint kunnen opstellen.”
Deze aanpak bevat heldere stappen, zoals het ontwikkelen van een AI-visie, identificeren van use cases, uitvoeren van pilots, opschalen en integreren van succesvolle oplossingen en het continu verbeteren van AI-oplossingen. “Alle oplossingen voldoen aan actuele governanceregels, zoals de AI Act, GDPR en CSRD. Hierdoor bieden we klanten een veilige en verantwoorde data-IT-omgeving, zodat ze met vertrouwen kunnen versnellen.”
Waarde uit data halen
Conclusion Intelligence benut haar brede ervaring op het gebied van statistiek, analytics en forecasting om organisaties te helpen waarde te halen uit bestaande data. Adil Bohoudi legt uit: “Met onze expertise creëren we nieuwe inzichten en sturen we processen efficiënt aan. Denk aan een slimme kennisbank die complexe vragen in callcenters ondersteunt met behulp van een large language model of aan AI-gedreven strategische personeelsplanning binnen de luchtvaart. Ook een oplossing zoals first time right delivery, waarbij we op basis van historische data voorspellen wanneer klanten thuis zijn, levert direct waardevolle resultaten op in efficiency en klanttevredenheid.”
Continuous Improvement
“Een AI-model dat je niet monitort, raakt op drift”, zegt Rob Honing. “Dat moet je borgen.” Met managed services zorgt Conclusion Intelligence voor continuïteit van de informatievoorziening. Door te monitoren worden gegevens in de vorm van dashboards, rapportages, AI-modellen en API-services gedeeld.
“Tussentijdse analyse en tracking van benefits laten zien of verwachte resultaten optreden. Als dat niet zo is, kunnen we onderweg bijsturen”, zegt Adil Bohoudi. “Het gaat er uiteindelijk om dat we waarde creëren. Daar zet de klant grote stappen mee vooruit. Met slimme data-analyse, AI-modellen, AI enabled IoT-oplossingen en strategische inzichten helpen wij bedrijven om hun performance te verbeteren. Dat is wat wij noemen Continuous Improvement. Wij navigeren behoedzaam tussen de angst om de boot te missen en de angst voor het maken van fouten. Die onzekerheid komt vaak voort uit het ontbreken van een goede visie op wat data en AI kunnen betekenen en welke strategie daarbij nodig is. Daar forceren wij doorbraken met onderscheidende resultaten.”
Bekijk hier de partnerpagina van Conclusion Intelligence.