Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voor Nederlandse mkb’er is er digitaal nog een wereld te winnen

In samenwerking met Amazon Web Services (AWS) - Driekwart van de Nederlandse mkb'ers is inmiddels bezig met het digitaliseren van z'n bedrijf. Dat gaat alleen niet zonder slag of stoot, blijkt uit onderzoek van Gfk onder 500 bedrijven, in opdracht van Amazon Web Services (AWS).

Cloud web services
Girl using mobile phone at night Foto: Getty Images

Twee derde van deze groep ondernemers ervaart bij het digitaliseren van zijn of haar bedrijf de nodige belemmeringen. Met name het gebrek aan mensen met de juiste IT-skills wordt gevoeld, dat aspect speelt bij zeker de helft van de mkb’ers mee. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld minder snel innoveren en processen tussen afdelingen optimaliseren. Een kwart van hen geeft zelfs aan dat de introductie van nieuwe producten op deze manier vertraging oploopt.

Business versnellen

Een gebrek aan kennis is voor mkb’ers ook één van de belangrijkste redenen om de overstap naar de cloud nog maar even uit te stellen. Wel beschouwt ruim twee derde van de ondernemers die cloud als onmisbare schakel in hun ambitie om digitaler te worden. Dit geldt met name voor bedrijven met meer dan vijftig medewerkers. Angelina Best van Kampen is Commercial Segment Leader bij AWS Benelux en ziet ook hier verbetermogelijkheden.

Beluister ook het interview met Angelina Best van Kampen van AWS in aflevering 50 van de Studio ScaleUp podcast (vanaf 25:00)

‘De meeste mkb’ers die hun bedrijf digitaliseren met behulp van de cloud, richten zich daarbij vooral op interne processen. Denk aan document-management, finance en communicatie tussen afdelingen. Een veel kleinere groep gebruikt de cloud om ook echt hun business een boost te geven. Om sneller te innoveren, internationaal op te schalen en het eigen concurrentievermogen te vergroten. Dat mag je gerust als een gemiste kans beschouwen.’

Hoe Ticketswap versnelt

Een bedrijf dat hier volgens Best van Kampen al wel in slaagt, is Ticketswap. Het platform krijgt regelmatig te maken met enorme pieken in gebruik. ‘Als Ed Sheeran een concert geeft, is er plotseling vijftien keer meer bezoek op de website. Dankzij de cloud kan Ticketswap razendsnel opschalen. Of nog concreter: de site raakt daardoor niet overbelast. Vaak duurt die piek maar heel kort en kan het bedrijf weer afschalen in gebruik. Zo betalen ze nooit meer dan nodig is en bieden ze hun klant een fijne ervaring.’

Versnelling digitalisering mkb

Niels Snoep is Themamanager Innovatie bij de Rabobank. Volgens hem er is een duidelijk verband tussen digitaliseren en het succes van een onderneming. ‘In allerlei onderzoeken komt dat telkens weer naar boven. Snel groeiende bedrijven investeren gemiddeld meer in IT, personeel en innovatie dan bedrijven die minder omzetgroei laten zien.’

Maar het midden- en kleinbedrijf kan wel wat hulp gebruiken bij die digitale transitie. Daarom startte het ministerie van Economische Zaken en Klimaat eerder al het programma ‘versnelling digitalisering mkb’. In twintig Digitale Werkplaatsen werken studenten onder begeleiding van docenten aan een concrete bedrijfsopdracht binnen het mkb. Dan kan het optuigen van online marketing zijn of het automatiseren van een specifiek proces. Op deze manier wil de overheid de digitalisering bij deze groep kleinere ondernemers verder aanjagen.

Dat is belangrijk voor de Nederlandse economie. Maar liefst 99 procent van alle bedrijven in ons land mag zich mkb’er noemen. Samen zijn deze ondernemers goed voor 70 procent van de werkgelegenheid.

Feestje van IT

Toch is er nog veel werk aan de winkel, concluderen de onderzoekers. Zo blijft digitaliseren nog vaak een feestje van IT. ‘Neem weer even het voorbeeld van de cloud. Bedrijven zien dat vaak als technische IT-oplossing in plaats van een heel nieuwe manier van werken, die impact heeft op de hele organisatie’, aldus Best van Kampen.

‘Driekwart van de IT’ers in de organisatie wordt hiervoor getraind, bij andere medewerkers ligt dat percentage net boven de 20 procent. Dat zegt veel.’