Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Alfa: ‘Eerst de mens, dan de business’

In samenwerking met Alfa Accountants en Adviseurs - Een accountantskantoor in de regio is makkelijk. Maar ‘dicht bij de mens’ betekent zoveel meer. Alfa is zo’n typisch persoonlijk betrokken kantoor, dat daardoor extra waarde creëert voor de klant. Zo ook voor eigen medewerkers, die zich als mens mogen ontwikkelen. “Als ze in dienst zijn, mogen ze mede-eigenaar worden en we dragen als b corp bij aan een betere maatschappij.”

Alfa Schutten & Hogerwerf

In crisistijden komt naar boven wie écht dicht bij de mensen staat. “Normaal plannen we per kwartaal een gesprek over de resultaten in, maar tijdens de coronacrisis hebben we onze klanten voortdurend bijgestaan”, vertellen Frank Hogerwerf, senior klantbeheerder, en Inez Schutten, directievoorzitter in Twente en Salland.

“Ondernemers waren onzeker en in paniek. Waar mogelijk zaten we bij ze thuis en ondersteunden hen bedrijfsmatig én vooral ook mentaal. Daarvoor kregen we waardering”, legt Inez uit.

Dan blijkt dat Alfa’s filosofie ‘investeren in dicht bij de mensen staan’ haar vruchten afwerpt. Een deel van hun klanten heeft tijdens corona prima gedraaid. Frank: “Bij Alfa telt eerst de mens, dan de business. Het is fijn om bij zo’n mensgerichte accountantsorganisatie te werken en de best functionerende filosofie te ervaren.”

Regionaal georganiseerd

Juist de bedrijven die behoefte hebben aan specialistische diensten waarderen de meerwaarde van Alfa. De 35 regiokantoren ondersteunen in accountancy, belastingen en advies op talrijke gebieden. Denk aan bedrijfsadvies, juridisch en fiscaal advies en duurzaamheidsadvisering.

Maar ook voor complexe zaken zoals fusies, overnames en internationaal ondernemen kun je bij Alfa terecht. Het hoofdkantoor in Wageningen levert ondersteuning en service aan de regiokantoren.

“We zijn sterk vertegenwoordigd in de agribusiness, in het mkb met drie tot dertig werknemers en in kapitaalintensieve sectoren als transport, automotive en recreatie. Met brede financiële kennis én specialistische branchekennis heeft elk kantoor alles in huis. Tel daar onze menselijke kant bij op en het plaatje is compleet”, legt Frank enthousiast uit.

Inez vult aan: “Hier geen partnerstructuur. Dat zien én voelen klanten. We zijn gewoon een degelijke organisatie met gezond boerenverstand waarmee het fijn samenwerken is.”

Mede-eigenaar worden

Uniek is het mede-eigenaarschap voor Alfa-medewerkers. Meer dan 90% van de ruim duizend werknemers heeft een aandeel in Alfa. Frank: “Ben je in vaste dienst, dan kun je certificaten kopen. Al jaren ontvangen we een stabiel en goed rendement. Er is beperkt risico, want Alfa groeit gestaag en is solvabel met bijna alle panden in eigen bezit.”

Een directeur krijgt volgens Inez niet meer rendement dan bijvoorbeeld een secretaresse. Zo bestaat er geen verschil tussen medewerkers. “We zijn tenslotte een team; we doen het samen.” Frank ervaart dat deze constructie het langetermijndenken bevordert. Iedereen is scherp naar elkaar, terwijl we veel plezier hebben.

Inez: “Iedereen wil alles zo goed doen voor de klant. Dat valt mij na twee jaar dienstverband continu op. Een duurzaam rendement creëren zit hier in het DNA.”

‘Groeien bij Alfa is groot worden in wat echt voor jou telt’

B Corp-gecertificeerd

Wat bij Alfa ook gemeengoed is, is passie voor een duurzame maatschappij. Alfa is sinds 2014 een van Nederlands eerste B Corps. Dit certificaat is een internationale erkenning voor de meest duurzame bedrijven die nadrukkelijk duurzame en sociale doelen nastreven. B Corps moeten overtuigend meerwaarde aan de maatschappij toevoegen.

Frank is trots op deze speciale erkenning: “Als bedrijf volg je een streng en uitgebreid assessment. Over goed bestuur, werknemers, maatschappij, milieu en klanten. Nederland telt ruim honderd B Corps, zoals Tony’s Chocolonely en Dopper.”

Dit impliceert dat Alfa hoog scoort op werkgeverschap, met een opvallend goede balans tussen werk en privé. Recent Effectory-onderzoek scoort een werknemerstevredenheid van zelfs een 7,8. Maar ook de manier waarop klanten worden meegenomen in duurzaamheid blijkt sterk.

Persoonlijke en professionele groei

Groeien in je vakgebied gebeurt niet zomaar. Het vraagt inzet, tijd en aandacht. Bij Alfa staat de ontwikkeling van medewerkers centraal. Zo zijn er de eigen Alfa Academie en het Professioneel ontwikkeltraject (PO-traject). Frank volgde gedurende twee jaar de reflectiefase en zit nu in de masterfase.

“Dit PO-traject draait niet om kennis; dat maakt het zo leuk. Je werkt aan jouw persoonlijke vaardigheden. Ik heb de 360 gradenfeedback meegemaakt. Je leert veel over jezelf in combinatie met het begeleiden van een project. Hoe krijg je mensen mee voor ons plan? En waarom maak je bepaalde keuzes? Daarover krijg je vragen. Supergaaf om dit mee te maken in een veilige omgeving waarin je jezelf mag zijn.”

Inez gaat stralen van haar werkgever: “Hier moet je fouten maken. Anders ben je tot niets in staat, zo luidt het credo. Heerlijk om zonder angst te mogen werken. Zo groei je pas echt! Daar krijg je bij Alfa alle ruimte voor. Je mag groot worden in wat voor jou belangrijk is. En krijgt alle vrijheid om je eigen functie vorm te geven.”