De business uit het nieuws van nu: Windowstopman exit, hoge inkomens profiteren en Google vreet papier.
Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.
1. Hoge inkomens profiteren van Ruttes herkansing
Het openbreken van het regeerakkoord pakt gunstig uit voor de hogere inkomens. Soort van, dan. Want in het regeerakkoord 1.0 ging 31 procent van de groep die 3 maal modaal verdient 5 procent of meer inleveren aan koopkracht. Nu is dat nog maar 17 procent. Ook is er sprake van een lichte verbetering voor mensen helamaal aan de onderkant. Daar daalt het aantal zwaar getroffenen – een daling van 5 procent of meer – van 12 naar 9 procent. De middeninkomens betalen de rekening. Werd in het oorspronkelijke akkoord 19 procent van die groep 1-1,5 maal modaal zwaar getroffen, nu is dat 24 procent. Voor de economische gevolgen van het regeerakoord 2.0 leest u de ultrakorte samenvatting.
2. Windowstopman verlaat Microsoft
De succesvolle (?) lancering van het nieuwe Windows is nog maar nauwelijks een feit of Steven Sinofsky, de man achter het besturingssysteem, vertrekt volstrekt onverwacht per direct bij Microsoft. Sinofsky was niet alleen verantwoordelijk voor Windows, hij was ook direct betrokken bij de ontwikkeling van de Surface, de iPadkiller van Microsoft. Het voortbestaan van Microsoft is verbonden met het succes van beide producten. Het lijkt erop dat Sinofsky, die al sinds 1989 werkzaam is bij Microsoft, uit de gratie is geraakt. Allthings D meldt dat er al langer spanningen zijn in de top van het bedrijf en dat Sinofsky geen fijne teamspeler (meer) is.
3. Toezichthouders vreten geld
Het wordt steeds duurder voor banken en verzekeraars om zich in de boeken te laten kijken. De kosten van het toezicht door DNB en AFM stijgen explosief en worden grotendeels door de financials zelf gedragen. De verzekeraars zien de rekening van DNB met 21 procent stijgen en die voor de bemoeienis van de AFM zelfs met 35 procent. In de periode 2000-2010 verdrievoudigde de kosten ook al. Het prijskaartje van het toezicht op financiële sector is nu nog 250 miljoen euro. Vanaf 2015 draait de sector ook op voor het overheidsdeel; nu nog 38 miljoen euro groot. De betrokken brancheorganisaties vrezen dat elke prikkel om kostenefficient toezicht te houden door deze manier van fiancieren verdwijnt. Het extra geld gaat vooral naar extra toezichthouders. Echte mensen en echte fte´s dus.
4. Energierevolutie van de VS
Volgens de laatste vooruitzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA), zijn de VS in 2015 al werelds grootste gasproducent en 2017 ook de grootste olieproducent. In 2035 zijn de VS zelfvoorzienend op energiegebied. Vooral die laatste ontwikkeling werd tot voor kort voor onmogelijk gehouden. Nieuwe wintechnieken zijn de sleutel tot de wederopstanding van de Amerikaanse olie-industrie. De potentiele gevolgen zijn immens. De lagere energieprijzen die hiervan het gevolg zijn, betekenen een kostenvoordeel voor de Amerikaanse industrie. Maar ook geopolitiek verandert de wereld erdoor. De Amerikaanse politiek in het Midden Oosten wordt mede gedicteerd door de noodzaak om de olie zonder hapereingen in de VS te krijgen.
5. Google groter dan kranten en tijdschriften
Voor journalisten en mediamakers met een papieren hart is de realiteit keihard. Voor de nieuwe generatie is het een onvermijdelijke vanzelfsprekendheid. In het eerste halfjaar zette Google in de VS meer om aan advertenties dan alle kranten en tijdschriften bijelkaar. Googles advertentie-inkomsten telden op tot iets meer dan 20 miljard dollar. Die van de traditionele – al jaren ploeterende – gedrukte media haalde die mijpaal net niet. Google bestaat 14 jaar.
6. Spyker blijft jagen op GM-miljarden
Spyker zet zijn schadeclaim tegen General Motors door. Ondanks een verzoek de zaak te laten vallen, heeft Spyker een verweerschrift ingediend voor de aanklacht tegen de Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM). Het is een miljardenstrijd in de schaduw van het Saabdebacle. Spyker dagvaardde GM namelijk begin augustus en eist 3 miljard dollar schadevergoeding van het Amerikaanse autobedrijf. Saab-aandeelhouder GM blokkeerde eind vorig jaar namelijk de overname van Saab door de Chinese autobedrijven Pang Da en Youngman. Het Amerikaanse concern zou Saab moedwillig failliet hebben laten gaan. GM ontkent, natuurlijk. Spyker stelt nu dat een overeenkomst met de Chinese partners, in tegenstelling tot de versie van GM, geen verandering van de eigendomssituatie betekende voor Saab en dat de blokkade onterecht was. De deal 'had Saab meteen van een geldinjectie kunnen voorzien, waardoor het succesvol had kunnen reorganiseren zonder dat Youngman een aandeel had gekregen in Saab Automobile', stelt Spyker. Wordt vervolgd.
7. Albert Heijn buigt voor CPB
Supermarktketen Albert Heijn gaat zich met zijn voordeelacties met de bonuskaart aan de privacyregels houden. Daardoor wordt de Wet Bescherming Persoonsgegevens niet langer overtreden en ontloopt de grootgrutter een sanctie van het CBP. De twist ontstond in januari toen AH aankondigde dat het bedrijf klanten zou gaan benaderen met persoonlijke aanbiedingen en acties op basis van gegevens die zijn verzameld via de persoonsgebonden bonuskaart. AH vroeg weliswaar toestemming aan de klanten, maar voldeed daarbij niet aan de eisen. Een klant moet goed worden geïnformeerd over het hoe en wat, om de toestemming rechtsgeldig te laten zijn. Inmiddels heeft Albert heijn het programma opgeschort en zal opnieuw toestemming vragen aan de kaarthouders. Maar dan op een manier die wel in overeenstemming is met de wet. Dat AH met zijn inspanningen niet voorop loopt, blijkt wel in dit artikel over echt intelligente marketing.
8. Kredietbureaus en banken zijn een hit op het schavot
Ze leken onaantastbaar, de kredietbeoordelaars die haast achteloos tripple-A ratings op willekeurige afgeleide producten plakten. Maar zij komen nu aan de beurt in de juridische afwikkeling van de kredietcrisis en de veranderende moraal van het gewone volk. Eerder was het al een Australische rechter die vaststelde Standard & Poors samen ABN bedroog en misleidde. En ook de voormalig Fortis topman Jan Paul Votron hikt in België aan tegen een persoonlijke boete van 500.000 euro wegens het misleiden van de financiele markten. Nu gaat ook de Italiaanse justitie medewerkers van S&P (5 stuks) en Fitch (2 stuks) voor de rechter slepen. Ze worden verdacht van marktmanipulatie rond de verlagingen van de Italiaanse kredietwaardigheid door de kredietbeoordelaars vorig jaar.
9. Getal van de dag: 25% van Nederland heeft een tablet
25 procent van de Nederlanders heeft eind 2012 een tablet, voorspelt ABN Amro in de sectormonitor TMT, een rapport over de sectoren technologie, media en telecom die de bank twee keer per jaar publiceert. Eind 2011 lag het percentage nog op 14 procent. "De tablet is massaal door de consument omarmd en het is duidelijk dat het apparaat een blijvertje is. De contouren van toekomstige gedragsveranderingen zijn nu al zichtbaar: grotere mobiliteit, flexibiliteit van mediaconsumptie en vergaande digitalisering van het media-aanbod." Ook nog leuk om te melden: in het rapport wordt de adoptie van pc's vergeleken met die van smartphones en tablets. De pc werd pas na 22 jaar 100 miljoen keer verkocht, de smartphone haalde dat aantal in 8 jaar tijd, terwijl de mijlpaal door tablets al na twee jaar werd behaald.
10 De koffieautomaat: Vliegen als seks, zó ouderwets
De ietwat uitgesproken topman van Ryanair, Michael O'Leary, laat weer eens van zich horen. Hij strijdt tegen het conservatisme in de luchtvaartsector. Als uitvinder van de prijsvechter die zijn passagier als vee behandeld en hen kuddegewijs efficient van A naar B vervoert, heeft hij enig recht van spreken. Het probleem dat hij signaleert: 'onze luchtvaart is dat ze al vijftig jaar lang bestuurd wordt door mensen die vliegen een wonderlijke seksuele ervaring vinden. Ze wanen zich James Bond en hopen dat straks iedereen businessclass vliegt'. Deze kleurrijke uitval past natuurlijk wel in het welbegrepen eigenbelang. O'Leary ijvert al enige tijd voor staanplaatsen achter in zijn vliegtuigen en daar hebben gordels geen plek. Maar de autoriteiten verhinderen deze innovatie met een beroep op de veiligheid. Ryanair vindt – waarschijnlijk terecht – dat in geval van een crash een gordel weinig uitmaakt. Daarom wil O'Leary de staanplaatsen alleen op Europese bestemmingen met weinig turbulentie. Bij storm neme men een vlucht later.