Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weer tientallen miljoenen voor HackerOne; De Mol nog altijd lijnrecht tegenover Facebook

Ondernemersnieuws: 36,4 miljoen dollar groeigeld voor HackerOne, John de Mol en Facebook steggelen rustig verder en Efteling komt met variabele prijzen.

1. Ruim 36 miljoen dollar groeigeld voor HackerOne

Het Nederlands/Amerikaanse HackerOne heeft in een Series D-financieringsronde 36,4 miljoen dollar opgehaald bij bestaande aandeelhouders Benchmark, New Enterprise Associates, Dragoneer Investment Group en EQT Ventures. Door deze kapitaalinjectie komt de totale groeigeldteller op meer dan 110 miljoen dollar te staan. Het legale hackerplatform zal het geld gebruiken om het wereldwijde marktbereik uit te breiden en het bedrijf verder op te schalen. De voormalige Sprout Challenger is opgericht door Michiel Prins, Jobert Abma, Alex Rice en Merijn Terheggen in Groningen, maar heeft zijn hoofdkantoor in San Francisco.

2. John de Mol kraakt Facebook, vraagt rechter om vonnis

John de Mol en Facebook hebben na drie maanden steggelen geen akkoord bereikt over maatregelen die het sociale netwerk kan nemen om misleidende advertenties te voorkomen. Volgens de Nederlandse mediatycoon leken de gesprekken met het bedrijf van Mark Zuckerberg goed te verlopen, maar werd het vastleggen van gemaakte afspraken een probleem. Volgens De Mol ‘vallen er geen afspraken te maken met het bedrijf’. Eerder probeerde hij al via Facebook zelf de advertenties offline te krijgen, maar De Mol liep naar eigen zeggen tegen een ‘muur van onwelwillendheid aan’. De Mol vraagt nu alsnog de rechter om een vonnis te wijzen in de zaak.

3. ‘Seksartikelenwinkel Pabo boekte grote verliezen’

De verkoop van seksartikelen leverde Pabo in het jaar vóór het recente faillissement grote verliezen op. Het Zeeuwse bedrijf deed alsof het goed ging, maar blijkt vorig jaar een verlies 12 miljoen euro te hebben geboekt, meldt RTL Z. Pabo boekte in het gebroken boekjaar 2018/2019, een verlies van maar liefst 12,4 miljoen euro op een omzet van nog geen 31 miljoen. ‘Binnen Pabo was sprake van te hoge kosten, waardoor de onderneming structureel verlieslatend was’, schrijft curator Willemen. In een toelichting zegt de curator dat hij een aanvullend boekenonderzoek zal instellen. “De verhouding tussen omzet en verliezen doet namelijk inderdaad wel vragen rijzen. Maar afgelopen maanden hebben andere zaken nog prioriteit gehad.”

Lees ook: Bang voor Amazon? Eric Idema (EasyToys) verkoopt dankzij die webgigant juist meer seksspeeltjes

4. Miljoeneninjectie Shell voor Travis Road Services

Travis Road Services heeft in een investeringsronde kapitaal opgehaald bij Shell Ventures. Het boekingsplatform van Travis regelt het vinden, boeken en betalen van diensten voor trucks onderweg: parkeren, wassen, onderhoud en tankcleaning. Het Tilburgse bedrijf heeft in negen Europese landen zo’n 500 locaties voor deze diensten aan zich verbonden. “We kunnen nu het gaspedaal zes keer harder intrappen”, zegt Travis-oprichter Dennis van Veggel tegen BD. Hoeveel de kapitaalinjectie precies bedraagt wordt niet prijsgegeven, maar Van Veggel houdt het bij ‘enkele miljoenen’. Daarmee krijgt Shell Ventures een minderheidsbelang in het bedrijf.

5. Grootaandeelhouder Softbank houdt beursgang WeWork tegen

De geplande beursgang van WeWork staat op losse schroeven. Grootaandeelhouder Softbank vreest miljarden mis te lopen, nu beleggers zo weinig vertrouwen in de kantoorverhuurder hebben dat een beursgang volgens schattingen een waardering van slechts zo’n 20 miljard dollar zou opleveren. Het Japanse investeringsfonds stak eerder dit jaar meer dan tien miljard dollar in WeWork, waarna het bedrijf van mede-oprichter Adam Neumann werd gewaardeerd op 47 miljard dollar. Daarom dringt Softbank erop aan dat de beursgang wordt uitgesteld, aldus de Financial Times.

6. En dan dit: Efteling voert variabele prijzen in

Vanaf februari 2020 is de prijs van een Efteling-ticket afhankelijk van de periode waarin je het pretpark bezoekt. Het goedkoopste ticket gaat 36 euro kosten, het duurste wordt 45 euro. Doel van de variabele prijzen is om op die manier de bezoekersaantallen in het park meer over het jaar te spreiden. “We weten dat gasten meer genieten als het niet zo druk is in het park”, zegt directeur Coen Bermens van de Efteling. “Ze hoeven minder lang te wachten, kunnen meer attracties bezoeken en hebben meer rust om bijvoorbeeld ook te genieten van samen eten.” Het is nog niet duidelijk wat door de Efteling zal worden aangeduid als rustige periode, en wat als druk. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van woensdag 11 september. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.