Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verloren Bitvavo-miljoenen verder uit zicht – Instagram sleutelt aan Twitter-concurrent

Ander nieuws: Adidas gaat Yeezy-spullen verkopen, cosmeticabranche kritisch op make-upinfluencers en Blue Origin gaat maanlander voor NASA bouwen.

genesis failliet bitvavo
Foto: Getty Images

1. Verloren Bitvavo-miljoenen verder uit zicht

De kans dat Bitvavo de 280 miljoen euro die het tegoed heeft van het gefailleerde Genesis terugkrijgt, is een stuk kleiner geworden, schrijft het FD. Genesis-moeder Digital Currency Group (DCG) kan niet aan zijn verplichtingen voldoen en er is een grote concurrerende schuldeiser opgedoken.

De curator van de failliete cryptobeurs FTX heeft een claim van 3,9 miljard dollar bij DCG neergelegd wat mogelijk ten koste gaat van andere schuldeisers zoals Bitvavo. Donderdag komt deze claim voor de rechter in New York. Bitvavo gaat er nog steeds vanuit 80 tot 100 procent van de 280 miljoen euro terug te krijgen. Ook geeft een Bitvavo-woordvoerder aan dat het cryptoplatform de volledige claim op Genesis van klanten heeft overgenomen.

2. Instagram sleutelt aan Twitter-concurrent

Meta-dochter Instagram zou werken aan een Twitter-concurrent. Het platform test momenteel met beroemdheden en influencers en moet al volgende maand live gaan. Het zou gaan om een zelfstandige app. Wel kunnen Instagram- en Mastodon-gebruikers (een bestaande Twitter-concurrent) hun account koppelen aan het nieuwe platform.

Mogelijk ziet Meta een kans nu Twitter onder leiding staat van Elon Musk. Sommige adverteerders zouden huiverig zijn voor het beleid van Musk. Zijn ideaal om van Twitter een ‘bolwerk van vrijheid van meningsuiting’ te maken zou het platform ook aantrekkelijker maken voor verspreiders van haatzaaiende taal.

3. Adidas verkoopt Yeezy-spullen, opbrengst deels naar goed doel

Onlangs verbrak Adidas de samenwerking met Kanye West waarmee het bedrijf de Yeezy-lijn had. Dit deed het Duitse sportmerk nadat de rapper, ook bekend als Ye, zich antisemitisch had uitgelaten.

Een uitdaging: er was een voorraad, voornamelijk sneakers, met een waarde van 1,2 miljard euro. Adidas laat weten een onbekend, maar naar eigen zeggen ‘aanzienlijk’ deel van de opbrengst naar goede doelen te sturen. Een van de begunstigden is de Anti-Defamation League, een Joodse organisatie die zich inzet tegen antisemitisme.

4. Cosmeticabranche kritisch op make-upinfluencers

Cosmeticabedrijven kunnen hun omzetten stevig zien plussen met de inzet van jonge influencers. Toch wil de Nederlandse Cosmetica Vereniging dat de inzet van zulke influencers wordt beperkt. ‘Influencers en merken hebben zich echt niet genoeg gerealiseerd wat het effect kan zijn van de reclames’, aldus manager Marjolein van Oostrum. Filmpjes waarin jonge influencers lagen make-up opsmeren om catwalkwaardig voor de dag verschijnen zouden schadelijk voor het zelfbeeld van jongeren kunnen zijn.

De reclamecode voor cosmetica-advertenties is onlangs aangescherpt. Zo is er afgesproken om niet op te jonge kinderen te richten en reclame voor minderjarigen en kwetsbare consumenten moet ‘met zorg en respect’ gemaakt worden. Universitair docent Anne-Mette Hermans zegt dat dit wat ‘vaag’ is, wat de code moeilijk te handhaven maakt.

5. Blue Origin gaat maanlander voor NASA bouwen

NASA heeft Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Amazon-oprichter Jeff Bezos, de opdracht gegeven om de maanlander van de Artemis V te bouwen. In 2028 moet er een onbemande demonstratiemissie plaatsvinden, een jaar later gevolgd door een bemande vlucht.

Met het contract is omgerekend 3,14 miljard euro gemoeid, schrijft Tweakers. De landingen van Artemis III en IV moeten plaatsvinden in een Starship van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout-nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Stoer! Nederlands bedrijf ontwerpt drijvende stad voor Malediven

De atollen van de Malediven dreigen onder de stijgende zeespiegel te verdwijnen. Daarom wordt er nu gewerkt aan plannen voor een drijvende stad waarbij ‘drijvende’ gebouwen via bruggen een netwerk vormen. Het moet uiteindelijk een zelfvoorzienende stad worden. De stad is ontworpen door WaterstudioNL in opdracht van de Nederlandse projectontwikkelaar Dutch Docklands. Koopwoningen op het drijvende eiland zijn te krijgen vanaf 250.000 dollar, schrijft RTL Z.

Wat we ook lazen:

  • Onze startups kunnen prima zonder Techleap, vindt Silicon Valley-serie-ondernemer Wibe Wagemans. Maar steek die bezuinigde euro’s dan direct in startups. (FD)
  • Techondernemers moeten er rekening mee houden dat de torenhoge waarderingen niet terug zullen keren, vindt investeerder Eva de Mol. (Quote)
  • Na de val van Silicon Valley Bank worden de spelregels van ‘venture debt’ herschreven. (Techcrunch)
  • Veel daklozen, lege kantoren en een gierend begrotingstekort. Techwalhalla San Francisco kampt met de nodige problemen. (NRC)