1. Tesla-uitdager wil met SPAC beurs op
Wie dacht dat de SPAC-hype nu wel zo’n beetje over was, zit er kennelijk toch naast. De Zweedse bouwer van elektrische auto’s Polestar wil door middel van zo’n special purpose acquisition company-constructie naar de Nasdaq. Dat maakt het bedrijf bekend via zijn website. Polestar werd in 2017 opgericht door Volvo Cars, in samenwerking met het Chinese merk Geely. Van de auto Polestar 2 zijn er in Nederland in 2020 bijna 3.000 stuks verkocht en de Polestar 3 is in de maak. Deze auto zal in de VS gelanceerd worden, het land van concurrent Tesla. De waardering van Polestar wordt geschat op 20 miljard dollar. De beurswaarde van Tesla is zo’n 790 miljard dollar.
2. Amsterdamse startup FiveX haalt 3 ton op
De Amsterdamse startup FiveX krijgt een seed-investering van 300.000 euro. Het bedrijf levert een dashboard, waarmee online verkopers inzicht krijgen in hun omzetten en assortiment en waarmee ze hun klantcontact kunnen stroomlijnen. Het platform wordt gebruikt door verkopers op onder meer Bol.com en Amazon. Ondernemers Kevin van der Eijk en Nicky Kouffeld willen het aangetrokken kapitaal inzetten om internationaal klanten aan te trekken. Dit willen ze doen door onder meer hun website in meerdere talen te vertalen. Van welke partij het groeigeld afkomstig is, is niet bekend gemaakt.
3. Tesla scoort in Europa met Model Y
De Model Y van Tesla doet het goed in Europa sinds de auto in een aantal landen te koop is. Dataprovider JATO Dynamics meldt dat er in de maand augustus direct 3.498 exemplaren van zijn verkocht. De elektrische auto van ondernemer Elon Musk is daarmee de op zeven na best verkochte elektrische auto van Europa. De Tesla-Model 3 was zelfs de op een na best verkopende elektrische wagen met 7.824 verkochte exemplaren. De best verkochte elektrische auto was in augustus de Volkswagen ID.3, die 7.904 keer werd verkocht.
4. Beleggen met stufi moet verboden worden, vindt CDA
Beleggen met studiefinanciering moet verboden worden, vindt het CDA. Het komt alleen de rijke studenten ten goede, schrijven CDA-Kamerleden René Peters en Inge van Dijk in een Kamerbrief. Gewone studenten hebben het geld hard nodig voor hun studie. Dat anderen hun studiefinanciering van de DUO gebruiken om ermee in aandelen te beleggen, signaleerde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) al in juli. Er wordt geen rente over het bedrag gerekend en studenten hebben liefst 35 jaar de tijd om het geld terug te betalen. Lukt dit niet, dan kan het bedrag ook nog worden kwijtgescholden.
5. Gorillas staakt Amerikaanse uitbreiding
Flitsbezorger Gorillas zet zijn groeiplannen in de Verenigde Staten voorlopig on hold. Dat meldt het Duitse magazine Gründerszene. ‘Na zorgvuldig onderzoek hebben we besloten om onze expansie buiten New York City voor 2021 te pauzeren en ons te concentreren op het versterken van onze bestaande aanwezigheid in New York City’, meldt een woordvoerder aan het magazine. Een – onbekend – deel van de werknemers in de VS verliest door deze actie zijn of haar baan. Zij krijgen een ontslagvergoeding, waarvan de hoogte niet bekend is gemaakt. Waarom Gorillas er de brui aan geeft, is onbekend. Zakenblad Emerce suggereert dat het zou kunnen komen doordat Gorillas een mogelijke investering van voedselbezorger Doordash is misgelopen. Afgelopen week zou Gorillas echter nog een Serie C-ronde van 950 miljoen dollar hebben afgesloten.
Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?
Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.
6. En dan dit: Duits bedrijfsleven vraagt om snelle formatie
Met de verkiezingswinst van de sociaaldemocratische SPD is de conservatieve CDU/CSU voor het eerst sinds Angela Merkel aantrad niet meer de grootste partij in Duitsland. Bovendien zijn er voor het eerst drie partijen nodig voor het vormen van een kabinet. Het Duitse bedrijfsleven vraagt de politieke partijen in ons buurland om snel een formatie te regelen, schrijven RTL Z en het Financieele Dagblad. ‘Gezien de onduidelijke verkiezingsuitslag verwacht de Duitse industrie nu van alle partijen maximale verantwoordelijkheid en het aanpakken van prioriteiten in plaats van tactisch gemanoeuvreer’, zegt Siegfried Russwurm, voorzitter van industriefederatie BDI, tegen het FD. Wij gunnen ze een snellere formatie dan in Nederland van harte.
Wat we ook lazen:
- Wat maakt flitsbezorgers zo populair bij geldschieters? (het FD)
- Uber steunt demonstrerende chauffeurs in Brussel (het FD)